De constructie van de F1 hybride powertrain geeft een heel nieuwe betekenis aan het woord ‘complex'. - Foto: Eric Alonso/DPPI/Shutterstock

Evolutie van hybridetechnologie in de Formule 1: KERS op de taart

Sinds 2014 worden Formule 1-bolides aangedreven door een dubbel hybride systeem. Daarin werken twee elektrische systemen samen met een drukgevulde interne verbrandingsmotor. F1-techniekkenner Robby Camps dook in de techniek.

Blik in de pits van het Mercedes AMG F1 team tijdens de grand prix van Monaco, 2024. - Foto: Imago/Florent Gooden

De F1 powertrain technisch bekeken: motor en turbo

Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.

AMT stond met zijn neus bovenop de F1 fotografeerde details die renstallen nu graag geheim houden. Slicks bestonden kennelijk nog niet en hoe zit het met het derdemachtswortelverband tussen vermogen en cilinderaantal?

Techniek van toen '64: derdemachtswortel beslist Formule 1

"In de Zandvoortse duinen is de stilte weergekeerd", schrijft AMT in 1964. Jim Clark (Lotus) heeft de Formule 1 van Zandvoort gewonnen en zal drie van de eerste vijf wedstrijden in dat seizoen winnen. Tweede is John Surtees (Ferrari); op 53,6 seconden. Ferrari moet dus iets ondernemen om: "de trotse rode Italiaanse racekleur niet synoniem te maken met het blozend rood der schaamte", schrijft AMT. Hoe Ferrari dat doet? Extra cilinders...

Een beeld dat we niet snel zullen vergeten: Max Verstappen parkeert in het seizoen 2021 op Monza zijn Red Bull boven op de Mercedes van Lewis Hamilton. - Foto's: Shutterstock

Hoe veilig zijn Formule 1-auto's?

In deze Oog voor Techniek duiken we in de Formule 1. Hoe veilig zijn de F1-bolides, en hoe is het mogelijk dat coureurs na crashes op hoge snelheid ongedeerd uitstappen?

Foto: Shutterstock

Grondeffect in de Formule 1: zo zuigen 2022-auto's zich vast aan...

Dit jaar zien we in de Formule 1 de herintroductie van het befaamde grondeffect. Het maakte eerder furore eind jaren '70, begin jaren '80. In 1982 werd het reglementair verboden, om dan nu, 40 jaar later, een comeback te maken. Maar wat is het en hoe werkt het? En welke noviteiten zagen we dit F1-seizoen nog meer?

Een groenfilter gebruikt bij deze foto? Nee, de achterlichten kunnen ook groen zijn. Maar alleen bij coureurs zonder FIA-superlicentie. De kans dat je dit ziet tijdens een raceweekend is bijzonder klein, maar je ziet het wel eens tijdens (banden)testsessies. Foto: Shutterstock

F1-techniek: het achterlicht uitgelicht

Wat heeft het achterlicht van een Formule 1-raceauto te maken met de allereerste overwinning van Max Verstappen? De meeste mensen zouden zeggen: eh… niks? Nou, dat speelde wel degelijk een rol. F1-liefhebber en -expert Robby Camps schijnt zijn licht op deze kwestie.

Overmatige AdBlue-lekkage. APK goed- of afkeur?

APK, raceauto's, truckonderhoud en een vreemde vogel

Wat zulke uiteenlopende dingen met elkaar te maken hebben? Simpel, je komt ze alle vier tegen in AMT eXtra. Jouw eXtra bron van technische informatie én video's naast het AMT magazine.

Professionals onder elkaar: Robert Doornbos, Rob van Gameren en Sonic S9.

Tips & Tricks van Sonic en Robert Doornbos

Sonic Equipment gaat samenwerken met Formule 1-analist Robert Doornbos. Wat we daarvan gaan merken? Nou, het eerste onderdeel van de samenwerking zie je al live in de Ziggo F1-studio. De desk van Rob van Gameren (de man met pet, bril en opmerkelijke racefeitjes) is een Sonic S9-gereedschapswagen. En by the way, die kist met inhoud kan je winnen…

Drukfout? Nee, die groene kleur is flow fizz, een parafine-oplossing. Teams smeren die op aero-delen om snelle controles uit te voeren. Let op de voorvleugel van deze auto met zijn aflopende flaps,  strakes en end- en footplates. Het vlakke stuk van twee keer 250 mm is reglementair voorgeschreven.

Aerodynamica in de Formule 1 - deel 1: leer over downforce, vector,...

F1-aerodynamica is complexe materie die continu evolueert. Toch merk je dat als leek niet echt. Het uiterlijk van de auto's wijzigt race na race nauwelijks. Sterker, de 2021-auto's lijken sprekend op die van 2020. Kijk je wat dieper, dan kom je allerlei armatuur tegen die de aero in goede banen leidt. In dit artikel leer je hoe al die vleugeltjes, flapjes en andere stukjes carbon een auto sneller maken.

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Halverwege vorig seizoen was Ferrari oppermachtig in de Formule 1. Tot andere teams klaagden over gesjoemel, en de FIA het reglement aanpaste. Hoe slaagde Ferrari erin om tussen de mazen van de regels door extra snelheid te creëren? Dat hoor je natuurlijk nooit. Eh, toch wel! Liefhebber en CAN-analyst Robby Camps zocht het uit.