Fource adviseert om niet te wachten: 'Koop nu al een fijnstofmeter'

Fource adviseert om niet te wachten: 'Koop nu al een fijnstofmeter'
Volgend jaar heb je dus een viergastester, een roetmeter en een deeltjesteller nodig voor de apk.

Het gebruik van de zogenaamde deeltjesteller wordt op 1 juli 2022 verplicht. Volgend jaar moeten dus voor de apk alle Euro V- en VI-diesels gekeurd worden met de deeltjesteller. Fource adviseert om nu al te investeren in een deeltjesteller, maar waarom eigenlijk?

Vanaf 1 juli 2022 moet bij elke apk van een Euro V- en VI-diesel (zowel personenauto's, bedrijfswagens, trucks als bussen) een deeltjesteller worden gebruikt. Moeilijk is dat niet, want je steekt een sonde in de uitlaat, wacht vijftien seconden om te stabiliseren en daarna vijftien seconden op de meting en klaar is Kees. Je doet het bij voorkeur bij een warm stationair draaiende motor, zodat een 0-emissie afzuigunit niet nodig is.

Bah, nog meer kosten!

Volgend jaar heb je dus een viergastester, een roetmeter en een deeltjesteller nodig voor de apk. Ze durven wel hè, die RDW-ambtenaren. Hans Willemse van Fource vindt dat je de apk niet moet zien als een manier om autobedrijven op kosten te jagen. "Wees blij dat de apk op deze manier in Nederland georganiseerd is. Daar profiteren we branchebreed van.

Bij het keuren horen investeringen en investeringen bieden ook weer kansen. Bedenk dat elke nieuwe diesel na drie jaar apk-plichtig is en daarna elk jaar gekeurd dient te worden. Dit jaarlijks terugkerende klantcontact wordt steeds belangrijker voor het autobedrijf om banden en onderhoud te verkopen en om auto's in te ruilen. Dat wil je toch niet laten lopen?"

'Ze durven wel hè, die RDW-ambtenaren'”

Wordt de deeltjesteller verplicht?

Ja en nee. Als je echt geen deeltjesteller wilt kopen, mag je nog steeds met je roetmeter apk's uitvoeren aan auto's tot en met Euro IV. Maar met een deeltjesmeter mag je ook Euro V- en VI-diesels keuren. Hans Willemse: "Kies je er voor om niet te investeren, dan zul je dus in je klantenkring moeten selecteren wie je nog wel kunt helpen met een apk en wie niet. Daarmee verlies je een groot deel van de markt."

Het aantal Euro V- en VI-diesels in Nederland is groot: 824.000 personenauto's, 465.000 bedrijfs/bestelwagens, 100.000 vrachtwagens en 3.000 bussen. Dat zijn in totaal 1,4 miljoen voertuigen. Bovendien is het een constante markt, want over vier jaar zijn dat 1,5 miljoen voertuigen.

Wordt de deeltjesteller verplicht? Ja en nee.

Eenvoud staat voorop

Fource heeft gekozen voor de AREX PNC 500 deeltjesteller. Het apparaat staat op een rolwagen en aan de sonde zit een soepele, lange slang, zodat je ook de uitlaat van een bedrijfswagen eenvoudig kunt bereiken. De AREX heeft een digitaal touchscreen: rood is afkeur, groen is goedkeur. Eenvoud staat voorop. AREX is binnen Fource al jaren de eerste keus als het gaat om emissie-apparatuur en apk-equipment.

Hans Willemse: "Dat biedt ook kalibratievoordelen, want de deeltjesteller kan straks in hetzelfde kalibratiepakket worden meegenomen als het andere apk-equipment van AREX. Autobedrijven profiteren van een extra jaarlijks terugkerende combikorting op de kalibratiekosten van 110 euro. Hoe meer apparatuur, hoe interessanter het is."

'Vergeet niet dat een deeltjesteller ook gewoon werk oplevert'”

Wat kun je er vandaag mee?

AREX zal na de zomer, zodra het Nederlands Meetinstituut de typegoedkeuring heeft afgegeven, beginnen met de uitlevering van de eerste PNC 500-exemplaren. Waarom zo vroeg? Hans Willemse: "We adviseren onze klanten om na de zomer proactief voor te sorteren op de apk-regels. De meeste autobedrijven hebben een vaste klantenkring, dus vertel je klant: 'het is nu nog geen afkeurpunt, maar volgend jaar wel. Zullen we repareren of vervangen of wil je de auto inruilen?'

Zeker op de bedrijfswagenmarkt is het zinvol om klanten ruim van te voren te benaderen. Vergeet niet dat het reinigen en vervangen van roetfilters ook gewoon werk oplevert. Je kunt de deeltjesteller ook inzetten bij de occasions of inruil. Het is handig om te weten of het fijnstoffilter goed werkt."

Hoe werkt een deeltjesteller?
De makkelijkste methode om fijnstofdeeltjes te tellen is ioniseren. De deeltjes worden elektrisch geladen en zijn dan in een meetcel te tellen. Die techniek heet 'Ionisation Particle Counter' of 'diffusion charging' (DC). AREX kiest voor deze methode. Een andere mogelijkheid is het bedekken van de deeltjes met alcohol, waardoor ze groeien in diameter en met een laser zijn te tellen. Dat heet een 'Condensation Particle Counter'. Deze laatste optie is eigenlijk meer geschikt voor een laboratorium, want makkelijk ontvlambaar alcohol heeft geen plaats in een werkplaats. Bovendien zijn ionisatie-deeltjestellers wat robuuster.

Dit artikel is gesponsord door Fource. 

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

Asim Saglam werkt vooral in opdracht van autobedrijven. "Die hebben het beste voor met hun klanten en gaan voor kwaliteit, niet de laagste prijs." - Foto: Jan-Willem van Vliet

Column Asim Saglam: 'Stop de shopper'

Ook de automotive professional ontkomt er niet aan: de shopper. Klanten die met copy-paste offerteverzoekjes op jacht zijn naar de goedkoopste...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?