Terugkijken: AMT-ATC Livestream ADAS, hoe werken ze en hoe werk je eraan?

Terugkijken: AMT-ATC Livestream ADAS, hoe werken ze en hoe werk je eraan?

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems; de zintuigen van een moderne auto. De basisprincipes zal elke techneut inmiddels kennen, maar ADAS is in de werkplaats nog lang niet gangbaar. Wanneer krijg je ermee te maken, hoe ga je te werk en waar moet je dan op letten? Dat behandelde Willy Sprockel in deze AMT-ATC Livestream. Je kijkt 'm nu terug!

Willy Sprockel, ADAS- en schadeherstelspecialist, geeft namens Explora trainingen op ADAS-gebied en gebruiksinstructies voor kalibratieapparatuur. Hij legt uit welke systemen er zijn, hoe deze werken en hoe ze met elkaar verbonden zijn.

Welke sensoren zijn er?

Interessant aan ADAS is de diversiteit aan technieken. Ultrasone sensoren, radars, intelligente camera’s en soms zelfs lidar-sensoren brengen de situatie rond de auto in kaart, soms zelfs honderden meters naar voren en achteren.

Willy Sprockel legt uit hoe deze sensoren werken, samenwerken en wat er moet gebeuren als ze onverhoopt beschadigd raken door een aanrijding. Ja, de ADAS hebben niet alleen een grote impact op schadeherstel, maar ook op andere werkzaamheden aan de auto.

Welke invloed hebben de systemen op de auto?

De ADAS hebben onmiskenbaar invloed op andere voertuigsystemen. Ze bedienen immers stuur- , gas- en remfuncties van de auto. Hoe dat technisch in elkaar steekt, leer je in deze sessie. ADAS-sensorkalibratie

Een belangrijk onderdeel van rijhulpsystemen is de kalibratie. Bij niet of onjuist gekalibreerde ADAS-sensoren werken de veiligheids- en comfortfuncties mogelijk niet goed. Wanneer moet je ADAS-sensoren opnieuw kalibreren en hoe gaat dat in zijn werk? Op dinsdagavond 13 april om 19.30 uur kwam het uitgebreid aan bod. De uitzending is nu beschikbaar om terug te kijken.

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?