6 aandachtspunten om een aircosysteem in topconditie te houden

6 aandachtspunten om een  aircosysteem in topconditie te houden

Met een klein beetje aandacht en de juiste onderdelen kun je aircosystemen lang in topconditie houden. Nissens geeft je tips hoe je dat kunt doen.

1. Let op kleine beschadigingen

Het is echter niet alleen roest dat nadelig is voor de werking van condensors. Ook kleine beschadigingen kunnen de doorstroming van het koudemiddel door de condensor verminderen, terwijl de smalle koelbuisjes snel verstopt kunnen raken door vervuiling. Van de condensor zelf, ach, daar heeft Nissens er genoeg van te koop, allemaal ontworpen, geproduceerd en getest zijn volgens OE-normen.

Wil je de problemen voor zijn, let dan ook goed op olieplekken en controleer gelijk op beschadigingen en roest”

Het is vooral de gevolgschade die het probleem is, want een niet goed werkende condensor zorgt voor veel compressorproblemen. Een gebrekkige doorstroming in de condensor zorgt voor een oplopende druk en temperatuur in het systeem en daardoor een oververhitte compressor. Vooral de condensors met microtube-technologie zijn daar gevoelig voor. Overigens kan een smeermiddel met een te hoge viscositeit ook leiden tot verstopping met dezelfde gevolgen. Wil je de problemen voor zijn let dan ook goed op olieplekken, want dat kan duiden op lekkage. Controleer gelijk de condensor even op beschadigingen en roest.

Geavanceerde zoutwatertests hebben aangetoond dat condensors met een corrosiewerende laag maar liefst tot acht keer langer meegaan dan condensors zonder die laag. Daarom kiest Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen, ervoor om meer dan vijfhonderd verschillende condensors met zo'n corrosiewerende laag uit te rusten.

Zo'n roestwerende laag is geen luxe, want de condensor zit aan de voorkant van de auto, waardoor regen, sneeuw, zout en uitlaatgassen van invloed kunnen zijn op de werking en levensduur. Als roest zich hecht aan de lamellen kan dat de koeling belemmeren; één rij lamellen minder doet de werking van de condensor al met drie procent afnemen.

2. Kwetsbaar: het expansieventiel

Nog een kwetsbaar onderdeel in het aircosysteem is het expansieventiel. Dit ventiel werkt onder hoge druk en is temperatuurgevoelig. Met het ventiel kunnen ruwweg twee dingen fout gaan: het ventiel is verstopt of het ventiel blijft open staan. Het eerste probleem - verstopping - wordt veroorzaakt door verontreinigingen in het circuit. Daardoor komt er te weinig koudemiddel in de verdamper en ontstaat het bekende probleem: de druk loopt op en de compressor raakt oververhit. Het tweede probleem ontstaat als het ventiel open blijft staan. Daardoor loopt er juist teveel koelmiddel de compressor in. Vervuilingen is goed te voorkomen: vervang de filter/droger op tijd.

3. Vervang filter/droger elke twee jaar

De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige roest. Maar als de filter/droger niet goed werkt kan vervuiling en verstopping ontstaan. De oplossing is eenvoudig: vervang de filter/droger elke twee jaar en doe dat ook elke keer als het systeem tussentijds open is geweest.

4. Waarom moet je spoelen?

Vervuiling is het grootste probleem in het aircosysteem. Spoelen is een goede oplossing, want daarmee haal je vocht, verontreinigde compressorolie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem. Wanneer moet je eigenlijk spoelen? Doe dat als je een onderdeel van een vervuild aircosysteem vervangt, bij vervuiling, bij een niet goed werkende filter/droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV‑lekdetectie‑ en lekstopmiddelen.

5. Spoelen is geen vacumeren

Er zijn een paar spelregels bij spoelen. Allereerst is spoelen iets anders dan vacumeren (leeghalen en opnieuw vullen), want de compressor, het expansieventiel en de filter/droger worden niet gespoeld. Het tweede aspect is dat je goed moet opletten dat er geen spoelmiddel (tenzij je met koudemiddel spoelt) in het systeem achterblijft. Gebruik de aanbevolen olie en toevoegingen. Spoelen is de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren.

Let goed op dat er geen spoelmiddel (tenzij je met koudemiddel spoelt) in het systeem achterblijft”

Als je de compressor vervangt voor een exemplaar van Nissens, dan hoef je geen extra olie toe te voegen. Alle compressors worden vooraf gevuld met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG‑olie (met grote vochtigheidstolerantie) en geleverd inclusief o-ringen.

6. Stevige kartonnen dozen

Nissens levert de condensors - marktdekking 97 procent - in stevige dozen. Dat voorkomt vaak de eerste frustratie: dat nieuwe condensors al kleine transportschades hebben, die de doorstroming van het koudemiddel beperken. Vandaar die stevige hersluitbare dozen. De inhoud is van OE‑kwaliteit, natuurlijk, met de juiste afwerking, pasvorm en vaak met de O‑ringen voor een eenvoudige montage (First Fit), maar het bedrijf helpt autobedrijven ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het Nissens Training Concept.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Een fluitende turbo: oppassen geblazen?

'Een turbo moet fluiten', werd vaak gezegd. Dit was bij de eerdere generatie turbo's zeker het geval. Door alle evoluties is de turbo bij de moderne motoren praktisch niet meer te horen. Een fluitende turbo is nu een teken dat we alert moeten zijn op mogelijke storingen. Hoe zit het precies?

Anton Diender (links) van de Dupag Group en Leon Gjaltema van Autotrust zijn enthousiast over hun samenwerking.

Hoe hou jij de garantiekosten beheersbaar?

Het is een dilemma van iedere occasionverkoper: hoe voorkom ik dat kosten in de garantieperiode de marge tenietdoen, of erger, dat er geld achteraan moet? En hoe ga ik om met een storing als de koper van ver buiten de regio komt? Een uitdaging die nog groter wordt nu de wettelijke garantie wordt verlengd van 6 naar 12 maanden.

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad.

Bouwstenenmodel: in vijf stappen naar een ideale voorraad

Is een ideale voorraad moeilijk? Niet met het bouwstenenmodel van Slimstock. In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad. Slimstock, een Nederlands bedrijf dat al sinds 1993 Europees marktleider is, ontwikkelde een bouwstenenmodel waarmee elke auto-importeur, grossier en distributeur van auto-onderdelen direct aan de slag kan.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?