AMT Awards: autotechniek op het hoogste niveau

AMT Awards: autotechniek op het hoogste niveau
Een werkplaats, een serie praktijkopdrachten en de allerbeste leerling en vakvolwassen (bedrijfs)autotechnici. Dat zijn de ingrediënten voor de halve finales van de AMT Awards.

Een nieuwe voorruit? Kun je de camera erachter kalibreren? En het aircoprobleem van deze VW Crafter oplossen? De klant klaagt over de motorloop van zijn Seat, wat is er mis? Oh, dit zijn de remkrachten van een Renault, APK-goed of -afkeur? En waarom wil deze EV niet laden?... Niemand zei dat praktijkopdrachten voor de AMT Awards makkelijk zouden zijn. Hoe brachten de halvefinalisten het ervan af?

TAC Academy in Waalwijk. De allerbeste leerlingen én vakprofessionals nemen het hier in de werkplaats tegen elkaar op in een serie halve finales. Hoe zien hun praktijkopdrachten eruit en welke toppers zien we op 19 april terug in de finales op AutoProf-AMT Live? Goede vragen.

“De vacuümslang van de brandstofdrukregelaar is gescheurd. Wat gebeurt er met de systeemdruk tijdens vollast?””

Maar eerst even terug naar de online voorronde van de AMT Awards. Op die lastige weg naar deze halve finales lagen tien forse obstakels. Denk aan vragen als: “De vacuümslang van de brandstofdrukregelaar is gescheurd. Wat gebeurt er met de systeemdruk tijdens vollast?” Of: “De bronspanning van de accu is 13 V. Bij aanzetten van het contact gingen de lampen aan en was de accuspanning 12,6 V. Hoe groot is de interne weerstand van de accu?” Of wat bepaalt de nauwkeurigheid van een stappenmotor?”

Voor de vakprofessionals was er een extra vragencategorie: “Het airbagcontrolelampje blijft branden. DET van het voertuig is 21 februari 2001. Wat is je keuringsbeslissing?”. Precies…, de APK.

Tijdsdruk

Om het allemaal nog uitdagender te maken liep er rechtsboven in beeld een secondetellertje mee. Kortom, een vragenronde die de technische kennis én snelheid van auto- en bedrijfsautotechnici op de proef stelde. In de afgelopen maanden deden niet minder dan 3500 auto en bedrijfstechnici aan deze onlinekennistest van de AMT Awards. Een record!

Uiteindelijk plaatsten de vier allerbesten uit drie categorieën zich voor de halve finale. Welke categorieën? Leerlingen bedrijfsautotechniek, leerlingen autotechniek en vakvolwassen (bedrijfs)autotechnici.

We nemen de opdrachten door feliciteren de finalisten en kijken alvast vooruit naar de finales op  19 april op AutoProf AMT Live.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...