Alliance Automotive Group Benelux lanceert NAPA-onderdelenlijn

Alliance Automotive Group Benelux lanceert NAPA-onderdelenlijn
De 2020 NAPA NASCAR kampioensauto van Chase Elliott en de eerste nieuwe lijn van NAPA in de Benelux: distributiekits.

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) introduceert het onderdelenmerk NAPA. De NAPA-producten gaan de eigen merken Coldax, Profpart en Vector de komende twee jaar vervangen. Het merk NAPA staat voor 'absolute kwaliteit in combinatie met een gunstige prijs', aldus AAGB. De Europese lancering van het merk begon in 2019 in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Frankrijk en Duitsland. Vanaf maart volgt de Benelux.

De aanstaande introductie van NAPA in de Benelux komt niet als een verrassing. Alliance Automotive Group (AAG) is volledig in handen van Genuine Parts Company (GPC), de grootste automotive onderdelendistributeur ter wereld met onder andere activiteiten in Noord-Amerika, Europa en Australië. GPC is tevens oprichter en eigenaar van de onderdelenketen en het merk NAPA.

Jan Verbeek, director product management & purchasing bij AAGB: “We zijn vooral heel trots dat wij NAPA gaan verkopen. Door ons aan te sluiten op de Europese en wereldwijde strategie van Alliance Automotive Group en GPC kunnen wij profiteren van een enorme schaalgrote. Hierdoor zullen wij onze concurrentiepositie verder verstevigen."

Verbeek is vooral ook enthousiast: "NAPA is een geweldig merk, Google het maar eens, zou ik zeggen. Feitelijk is het een private label, maar op de prijs na heeft het alleen maar A-merk eigenschappen. In de VS realiseren wij momenteel een omzet van 8,5 miljard dollar met het NAPA-merk, zijn we overal in het land zichtbaar en sponsoren we onder andere de Nascar en IndyCar. Het blauw/geel van NAPA is dus absoluut iets speciaals”.

Omzet boven verwachting

De introductie van NAPA is voor AAGB groot nieuws; Naast de VS scoort NAPA momenteel in de UK, Frankrijk en Duitsland boven verwachting, in de Benelux wordt ditzelfde effect verwacht. Verbeek: "Eind maart ligt de eerste productlijn in België en Nederland op de plank, dat zijn distributiesets. Die worden samengesteld uit componenten van A-merk kwaliteit."

Later dit jaar voegt AAGB ruitenwissers, schokdempers, remtangen, accu’s, veren, remblokken en remschijven toe aan het assortiment. Ook deze lijnen zijn van A-merk kwaliteit en worden ingekocht bij gerenommeerde fabrikanten. Voor 2022 staat de introductie van nog meer NAPA-lijnen gepland.

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?