PureTech: van probleemmotor met natte riem naar klachtenvrije ketting
De driecilinder PureTech staat garant voor voor een goede werkplaatsomzet. Vooral met de natte distributieriem zijn problemen. Die kun je vervangen door een ketting. Hoe?
De driecilinder PureTech staat garant voor voor een goede werkplaatsomzet. Vooral met de natte distributieriem zijn problemen. Die kun je vervangen door een ketting. Hoe?
Hoe meer inlaatkleppen, hoe meer lucht de motor kan aanzuigen. Maar er bestaan geen voordelen zonder nadelen. Toen in 1994 de vierkleppers ingeburgerd waren, betwijfelde Paul Klaver in AMT of de vijfklepper ooit zou doorzetten. Dat had te maken met de wet van behoud van ellende.
Bij de distributie van olieproducten spelen de partners van Petronas een grote rol. De distributeurs zien een toenemende vraag naar bulkolie en combineren dat met de levering van de nieuwe Bag-in-Box verpakking. De distributeurs weten ook hoe autobedrijven kunnen profiteren van de Petronas Formule 1-uitstraling.
Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met Gates duiken we in de techniek van de natte distributieriem.
Kort geleden, grote kop in het AD: "Prijs autoreparatie schiet alle kanten op". Wat was er aan de hand?
"Als je de montage-instructies goed opvolgt, is een riemaandrijving zeer betrouwbaar", zegt Jacky van Tilborg, technisch trainer bij Continental, die veel moeite doet om een goede voorlichting te geven. Hij vertelt erover tijdens de ATC-lezing in het Brabantse Helmond.
De sportiefste Saxo produceerde Citroën van 1999 tot 2003, waarna de C2 en C3 het stokje overnamen. Zijn TU3JP 1.4 motor kende veel varianten, hier gaat het om de motorcodes KFX en KFW. Deze versie werd onder meer ook in de Citroën Berlingo en Peugeot 106 toegepast. De TU3JP met verschillende motorcodes was nog in vele eerdere en latere jaren in een brede reeks Peugeot- en Citroën-modellen te vinden.
Is een ideale voorraad moeilijk? Niet met het bouwstenenmodel van Slimstock. In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad. Slimstock, een Nederlands bedrijf dat al sinds 1993 Europees marktleider is, ontwikkelde een bouwstenenmodel waarmee elke auto-importeur, grossier en distributeur van auto-onderdelen direct aan de slag kan.
Hoewel Nederland niet heel specifiek een land van dieselliefhebbers is, zijn er toch wel heel veel VW Golf TDI's in omloop. Bij de Golf 5 en 6 moet na omstreeks 200.000 kilometer op de teller de distributieriem bij de 2.0 TDI vervangen worden. Een klus waarbij strikt volgens de fabrieksaanwijzing gewerkt moet worden. Niet zelden treden daarbij problemen op door de juiste procedure niet te volgen, constateert ContiTech Power Transmission Group, die ons hier op de goede weg helpt.
Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) introduceert het onderdelenmerk NAPA. De NAPA-producten gaan de eigen merken Coldax, Profpart en Vector de komende twee jaar vervangen. Het merk NAPA staat voor 'absolute kwaliteit in combinatie met een gunstige prijs', aldus AAGB. De Europese lancering van het merk begon in 2019 in het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Frankrijk en Duitsland. Vanaf maart volgt de Benelux.