Met de nieuwste techniek een veel krachtiger accupakket, en snellere oplaadmogelijkheden voor Volkswagen plug-in hybrides. De benzinetank verhuist naar boven en achter de achteras. - Foto´s: Volkswagen

Laat VW de plug-inhybride herleven, of is die met uitsterven bedreigd?

Goede bedoelingen van overheid en autofabrikant ten spijt, uiteindelijk beslist de klant hoe snel de overgang op elektrisch rijden gaat. Met drie nieuwe modellen lijkt bij Volkswagen het geloof in snel naar elektrisch omschakelen te wankelen. "Onze nieuwe plug-ins zijn een volwassen alternatief, wie denkt dat de plug-in maar een tussenstap is heeft het mis." Gespierde taal, zou het waar zijn?

Marcel Boonstra: “Wij adviseren elk jaar olie te verversen, want ook als je weinig kilometers rijdt vervuilt de olie een beetje.”

Olieproblemen bij PHEV: Ervaringen met Outlander

Elektrische auto's verbruiken meer banden en hebben duurdere onderdelen nodig. Auto's met verbrandingsmotoren verbruiken olie, filters en bougies. En hybride auto's hebben beide nadelen. Dan moet de onderhoudsbehoefte wel erg groot zijn bij de PHEV van Mitsubishi?

Uitgebreid koelsysteem van een Audi Q7 e-tron hybride. Het gekleurde deel is voor de elektrische aandrijving, het zwarte voor de verbrandingsmotor.

Vloeistoffen voor EV: wat zit erin, wat is er anders?

Je hoort het vaak: minder, dus goedkoper onderhoud aan elektrische auto's. Geen bougies, geen motorolie, geen filters, geen uitlaatgasreiniging. Toch heeft MPM een uitgebreide lijn opgebouwd van vloeistoffen voor hybride en EV. Wat zit daarin, wat is daar anders aan? We vroegen het Joost de Groot, senior product manager van MPM Oils.

AMT test in de praktijk: duurt het langer voor de olie in een PHEV op temperatuur is? Hoeveel langer?

Praktijktest: olietemperatuur van een Plug-in Hybride

Motorolie is geen liefhebber van korte ritjes. Opwarmen kost nou eenmaal tijd. Staat de motor steeds al voor die tijd stil, dan gaat dat ten koste van de olie. Hoe zit dat bij een PHEV? De motor slaat maar af en toe aan. Komt die dan wel op temperatuur? En moet je dus eerder verversen? We vragen het aan acht olieleveranciers. En…, we nemen zelf de proef op de som!

'Electronic Drive Unit' van de MG EHS Plug-in Hybrid in beeld. In dit artikel duiken we in de complexe techniek.

Als '6+4' toch '9' is: mysterieuze versnellingsbak MG EHS ontrafeld

Een MG? Nee, dat is geen Brits sportwagentje meer. "Wensen van mensen veranderen, dus merken veranderen", zegt MG's pr-manager. Daarom is een MG nu een Chinese SUV. De volelektrische ZS kenden we al, de Plug-in Hybrid EHS komt er nu bij. De geautomatiseerde versnellingsbak van die auto telt zes versnellingen voor de verbrandingsmotor en vier voor de elektromotor. Dat is anders dan anders. Hoe het werkt? We gaan puzzelen!

Column: "Leaserijders zijn onvolwassen"

'Mercedes komt met een waar offensief aan plug-in hybrides", schreef ik in AMT 7/8 en op AMT.nl. Het merk gebruikte een livestream met de pers om af te rekenen met drie mythes rond plug-in hybrides. Welke? Dat je maar een kippeneindje komt op de batterij, dat er een extra zware en onzuinige auto resteert als de batterij leeg is, en dat goed gebruik maken van beide aandrijflijnen een hoop gedoe is. Die mythes komen niet helemaal uit de lucht vallen.

PHEV-debacle in de maak: kat in een doos of kat in de zak?

Zijn PHEV's goed of slecht? Dragen ze bij aan een lagere CO2-uitstoot of verhogen ze die juist? Emissions Analytics maakt een vergelijking met een beroemd gedachtenexperiment van een Oostenrijkse natuurkundige: 'Schrödingers cat'. Daarin was een kat tegelijk levend en dood, tot je ging kijken. Dat is precies wat Emissions Analytics de EU-regelgevers adviseert: "Ga kijken!"

Mercedes zet in op de stekkerhybride: waarom?

Mercedes komt met een waar offensief van plug-in hybrides: "Die bieden het beste van twee werelden." En: "Aan het eind van dit jaar kunnen we meer dan twintig verschillende varianten leveren", belooft het merk met de ster. In Nederland is de PHEV na de Outlander-hausse in ongenade geraakt. Kan Mercedes daar verandering in brengen?

Riscoanalyse: check! Voertuig veiliggesteld: check! Persoonlijke beschermingsmiddelen: check! De juiste Ev-kennis: check! Mooi, dan kan je veilig aan de slag!

Deel jouw ervaring met nieuwe aandrijflijnen

Ruim 30.000 Tesla's gingen in 2019 over de toonbank, en ook van andere merken werden veel EV's en hybride-modellen verkocht. Wat kan je er als universeel mee? Gelukkig heel veel! Maar dan moet je er wel klaar voor zijn. Ben jij dat of nog niet? We horen het graag.

Geen batterij, maar een brandstofcel heeft de toekomst? Zal daarvoor dan sneller en makkelijker een voldoende dekkend netwerk waterstoftankstations aangelegd worden?

Gaat het grote publiek straks wel aan de batterij-elektrische auto?

Elk jaar houdt economisch en accountants bureau KPMG al 19 jaar lang een online enquête onder leidinggevenden die met de automotive branche te maken hebben. Welke ontwikkelingen zien zij, hoe belangrijk zijn die? Nieuwsberichten lichtten uit het laatste onderzoek dat de puur elektrische auto het niet gaat worden, volgens de meeste bobo's. Waarom denken ze dat? En zijn er meer opmerkelijke verwachtingen?