Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

Waarom hebben dieselmotoren gloeibougies? Inderdaad, voor een goede koude start. Maar dat is niet het hele verhaal. Zelfs in milde winters doen gloeibougies minder dienst als starthulp dan als een onmisbaar deel van de uitlaat- en emissiesystemen. Omdat ze het hele jaar door moeten functioneren, kunnen ze op elk moment aan vervanging toe zijn, legt 's werelds meest vooraanstaande specialist uit.

We weten allemaal dat dieselmotoren de warmte van gloeibougies nodig hebben om te starten als de buitentemperatuur daalt. We zijn dan ook gewend om gloeibougies in de koudere maanden te onderhouden. Wist je echter dat gloeibougies ook onmisbaar zijn voor de reiniging van uitlaatgassen en lage emissies? Of dat ze effectief zijn tegen het verstoppen van de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)? Ze kunnen zelfs helpen met het regenereren van het dieselpartikelfilter (DPF).

'Gloeibougies mogen niet stukgaan'

“Tegenwoordig doen gloeibougies veel meer dan alleen een koude motor helpen met starten", zegt Kai Wilschrei, manager Technical Services Aftermarket EMEA bij NGK Spark Plug Europe. "Ze helpen jaarrond om dieselverbranding schoner te maken en om te voldoen aan steeds strengere milieuwetgeving. Dit betekent dat proactieve checks van de gloeibougies noodzakelijker zijn dan ooit, ongeacht het seizoen. Van het in de gaten houden van emissies tot het terugdringen van reparatiekosten elders in de motor: gloeibougies mogen simpelweg niet stukgaan.”

Dieselrijders

Wilschrei noemt hieronder vier redenen waarom gloeibougies belangrijk zijn voor dieselrijders. En die gaan verder dan alleen de koude start:

1) Efficiëntie en emissies

Als de buitentemperatuur laag is, laten gloeibougies ontsteking plaatsvinden door elektrisch op te warmen naar zeer hoge temperaturen waardoor de lucht in de verbrandingskamer ook verwarmd wordt. Door de continue ontwikkeling van gloeibougies, gebeurt dit voorgloeien inmiddels heel snel. De nieuwste generatie keramische bougies (NHTC) van NGK Spark Plug kunnen bijvoorbeeld de 1.000 graden Celsius bereiken in minder dan twee seconden.

“Het snelle voorgloeien van deze geavanceerde bougies zorgt ervoor dat de motor direct start en soepeler loopt”, legt Wilschrei uit. “Vervuiling en roetuitstoot worden geminimaliseerd, wat weer een belangrijke rol speelt in naleving van EURO-standaarden.”

De huidige gloeibougies dragen bij aan schonere uitlaatemissies nadat de motor begint met lopen. Door een ‘nagloei’ van enkele minuten na de ontsteking te realiseren, zorgen ze ervoor dat de diesel volledig ontbrandt tijdens de opwarmfase.

De beste bougies voor tussentijdse gloei

Het NGK Spark Plug-assortiment is bij uitstek geschikt om aan de behoefte aan tussentijdse gloei te voldoen van de EGR-klep, het DPF en de verbrandingskamer. De bougies kunnen meer dan 10 minuten gloeien tot een maximum-temperatuur van 1.350 graden Celsius.

2) De EGR-klep schoonhouden

Gloeibougies hebben ook een positief effect op de staat van de EGR-klep omdat ze een zogenoemde ‘tussentijdse gloei’ produceren.

“Bij lage temperaturen van uitlaatgas heeft de EGR-klep de neiging om te carboniseren, wat een nadelig effect heeft op het reduceren van de deeltjes- en stikstofoxide-uitstoot. Uiteindelijk moet de klep dan vervangen worden, wat een dure operatie is”, vervolgt Wilschrei.

“Carbonisatie kan teruggedrongen worden als de ECU de gloeibougies activeert als de motor al loopt. Dit zorgt voor een directe gloei die voorkomt dat dat temperatuur van uitlaatgas onder het kritieke niveau komt.”

3) Het DPF regenereren

Tussentijdse gloei is ook essentieel voor de staat van het dieselpartikelfilter (DPF). Ondanks dat het DPF de dieselemissie continu moet reduceren, heeft het maar beperkte capaciteit om roetdeeltjes te vangen en op te slaan. Het filter moet regelmatig worden ‘geregenereerd’ (gevangen koolstof moet er vanaf gebrand worden) om het optimaal te laten werken. “Om te regenereren, moet het DPF ongeveer 10 minuten lang verhit worden naar meer dan 600 graden Celsius”, legt Wilschrei uit.

“De ECU start een aantal acties om dit te bereiken. Een daarvan is een zogenoemde ‘regeneratiegloei’ van de bougies van meer dan 1.000 graden Celsius, zelfs als de motor al opgewarmd is. Dit laat de temperatuur van de verbrandingskamer stijgen, wat er weer voor zorgt dat de temperatuur van het uitlaatgas stijgt. Dit ondersteunt de DPF regeneratie. Kapotte gloeibougies kunnen er echter toe leiden dat het DPF niet geregenereerd kan worden, wat verstopping veroorzaakt of uiteindelijk leidt tot een dure vervanging.”

4) Overmatige afkoeling voorkomen

Gloeibougies dragen ook bij aan een ander aspect van verbranding. “Het is essentieel dat de verbrandingskamer niet overmatig afkoelt als de auto naar beneden rijdt”, zegt Wilschrei. “Bij meer vermogen daalt de temperatuur van het uitlaatgas. Als de motor dan weer accelereert, stoot hij eerst te veel uitlaatgas en roetdeeltjes uit. De tussentijdse gloei van de bougies tijdens acceleratie gaat deze problemen tegen.”

Steeds alert zijn op kapotte gloeibougies is daarom essentieel voor de bescherming van andere onderdelen, concludeert Wilschrei. “Gloeibougies hebben zoveel voordelen dat het heel belangrijk is om te blijven checken of ze in goede staat zijn en om ze zo nodig te vervangen, zelfs in de zomer”, zegt hij. “Naast het minimaliseren van emissies houd je ook je kosten laag omdat het DPF en de EGR-klep langer meegaan!”

Kijk voor meer advies over het gebruik van gloeibougies, problemen en vervanging naar de video’s van NGK Spark Plug op www.tekniwiki.com of op Youtube.

Zes tips voor probleemloze vervanging van gloeibougies

  1. Check de foutcode voordat je begint. Zo kun je de staat van de gloeibougie nauwkeurig bepalen en of vervanging nodig is.
  2. Breng een synthetische olie aan rondom elke gloeibougie en laat die zo lang mogelijk intrekken, idealiter minimaal een week. Dit maakt het makkelijker om de bougie te verwijderen en reduceert het risico op scheuren.
  3. Warm de motor op voordat je de bougies verwijdert. Je krijgt ze makkelijker los als de motor warm is.
  4. Verwijder de bougies met een geschikte momentsleutel die de juiste afstelling heeft, om scheuren te voorkomen.
  5. Gebruik een geschikte frees met siliconenvrij vet om elk leeg bougiegat te ontdoen van koolstofresten.
  6. Nadat je de nieuwe gloeibougies handmatig op hun plek hebt gekregen, draai je ze vast met een momentsleutel met de juiste afstelling. Je vindt de aanbevolen afstelling op de verpakking of in je NGK Spark Plug-catalogus.

.

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / bekijk ook het partnerdossier.

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties daarvan op de werkvloer zijn? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk goed gescoord in de AMT Kennistest. Jet Thole en Jessica Spithoven van OOMT nemen de vragen en antwoorden door.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

FAG-onderdelen voor besturing en ophanging voor garages

Het chassis is een uiterst complex systeem. Perfect op elkaar afgestemde componenten vullen elkaar aan met een precieze wisselwerking om een functionele eenheid te vormen die dagelijks topkwaliteit levert ten aanzien van veiligheid, montage en rijcomfort. Met FAG-componenten voor besturing en ophanging van topniveau, helpt Schaeffler al meer dan 135 jaar met het onderhoud van dit systeem.

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Door een virtual reality bril kijken naar de garage van de toekomst

Bas Koeten Racing prepareert en onderhoudt al ruim twintig jaar racewagens voor sprint- en endurance-wedstrijden; van Ford Fiesta tot Porsche GT3. Zij verzorgen elk onderdeel bij een succesvolle deelname, zoals logistiek, hospitality, coaching en tracksupport tijdens races in Europa, en soms daarbuiten. "We gaan altijd voor topprestaties," aldus Dorathé Slagter, Coördinator Backoffice.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."