blog

Blog: De juiste equipment is goud waard

Werkplaats & Onderhoud 573

Wat is er nou mooier dan auto’s en techniek als hobby hebben én er in je werk mee bezig zijn. Ik klus privé ook graag: aan onze auto’s, maar ook in en om huis. We wonen 9 jaar in een nieuwbouwhuis en het is tijd voor wat aanpassingen. De huizenmarkt ontploft, dus onze nieuwbouwplannen liggen even in de ijskast. Bouwen is te kostbaar nu. Op naar klusjes om ruimte te maken.

Blog: De juiste equipment is goud waard
Auto's en klussen, een mooie hobby, zo ook een nieuw schuurtje maken. Welke equipment/tools hebben we nodig? En welke materialen? Met de juiste tools slaagt het.

Negen jaar geleden hadden we nog geen kinderen, en nu huppelen er twee kleine dames rond, inclusief fietsjes, speelgoed, etc. Het schuurtje voldoet niet meer, en dus ga ik met mijn klusgrage schoonvader een kopie maken naast het huis. Eerst voorbereiden. Wat is nodig aan hout en schroeven? Hoe maken we de fundering en met welke tools? Google is je vriend, maar al die resultaten is ook lastig filteren. Gelukkig is er een aannemer in de familie, en zo wisten we welke tools we moeten huren en waar het materiaal te bestellen. Oriëntatie geslaagd, het klussen kan beginnen.

Aandacht voor equipment

Oriënterende ondernemers en technici sprak ik ook op Auto Prof – AMT Live. De ondernemers zoeken kennis én nieuwe equipment. “Heb ik echt een R1234yf-aircoserviceapparaat nodig?”, vroeg een schadehersteller. Wel als je ze wil servicen. Maar is het rendabel? Een belangrijke rekensom. In dit geval liep het aantal aircobeurten na een schade uiteen van 3 in de week, tot 1 in de maand erop. Mijn advies? Zet alles op een rij, spar met experts op Auto Prof en maak je keuze.

Leerpunten

Zelf doen, of uitbesteden? Op het Bovag-congres ging het daar ook over. Ga je aan de slag met Pass-thru? Zo ja, wat heb je nodig? En, waar moet je rekening mee houden? Bovag is een jaar onderweg met een pilot en daar kwamen interessante leerpunten uit. Ons leerpunt tijdens Auto Prof – AMT Live: de Stelvio Q op onze stand geeft niet aan wanneer de accuspanning laag is. Gevolg: hij startte woensdagavond niet meer en gaf vele storingen aan. Gelukkig, de Wegenwacht stond ook in Hardenberg en de Italiaan was zo weer gestart.

Even storingen wissen? Lastig. De ‘Security gateway’ die Alfa sinds 2018 gebruikt, laat geen universele tools toe. Maar, donderdagmiddag kwam een kennis met de fabriekstool en zo kon de 510 pk (!) suv na afloop van Auto Prof – AMT Live storingsvrij mee. Gelukkig maar, want met auto’s als hobby is zo’n unieke Quadrifoglio domweg genieten. Al was het maar voor een paar dagen…

 

Reageer op dit artikel