Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo vervangen? Laat de turbomarkt niet lopen

Turbo-reparaties zijn arbeidsintensief en risicovol; als het fout gaat, kan je er als garagehouder behoorlijk bij inschieten. Maar er zijn manieren om de technische en financiële risico's uit te sluiten. Hoe dan?

Bij de meeste universele autobedrijven komen zoveel verschillende merken auto's en turbo's over de vloer, dat het niet eenvoudig is om te weten wat de juiste werkwijze is.

Gemiddeld vervangen technici slechts een paar keer per jaar een turbo, waardoor het niet meevalt om er handigheid en ervaring in te krijgen. Sommige technici zien zelfs op tegen de vervanging van een turbo.

Maar als je de werkelijke oorzaak van het defect wegneemt voordat je een nieuwe turbo monteert en bij dat proces ondersteuning krijgt, dan weet je zeker dat je er als garagehouder niet bij inschiet.

Vervang de filters op tijd

Turbo's zijn heel sterk, maar ook kwetsbaar. Als ze kapot gaan is dat meestal door een oorzaak van buitenaf. Bijvoorbeeld door te weinig of vervuilde olie. Ook schade door water en condens komt voor. Vaak is de oorzaak achterstallig onderhoud. Vervang daarom altijd brandstof- en oliefilters op tijd en vergeet het luchtfilter niet, want een zandkorrel in de aanzuiglucht kan veel schade veroorzaken. Controleer ook de olietoevoer- en olieafvoerleidingen en de oliezeefjes en let goed op verstopte EGR- en roetfiltersystemen.

Als je maar weet wat je doet

Eigenlijk is het vervangen van een turbo niet zo heel moeilijk, als je maar precies werkt en weet wat je doet. Wist jij dat je een turbo nooit bij de actuator, actuatorasje of het vacuümslangetje moet beetpakken?

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen”

Er zijn veel verschillende turbo's en ze moeten allemaal op een andere manier vervangen worden. Weet jij bij elke specifieke auto wat je wel en niet moet doen? Zo niet, dan is de kans op herhalingsschade groot.

Twee weten meer dan één

De turbomarkt groeit snel en is veel te interessant om te laten lopen. Dat hoeft ook helemaal niet, want met een beetje hulp weet jij straks precies hoe je een turbo moet vervangen. Het is tenslotte geen regulier onderhoud en juist dan is alle hulp welkom bij het stellen van een ingewikkelde diagnose.

Zou het niet fijn zijn als een specialist jou traint en jou aan duidelijke voorschriften helpt? En dat je hem kunt bellen als je er even niet uitkomt om samen naar een oplossing te zoeken?

Vertrouw op je leverancier

Zoals dealers terugvallen op hun importeur, zo kunnen universele autobedrijven vertrouwen op hun leverancier. Bij Turbo's Hoet kan een autobedrijf TurboPartnerworden en dan ben je letterlijk partner van Turbo's Hoet. Je krijgt na een TurboTraining toegang tot de turbo‑kennisbank van Turbo's Hoet. Dat is een online diagnosehulp die je helpt met de oorzaak en de oplossing.

Door de ondersteuning vóór, tijdens en na de montage van de turbo en met behulp van de instructies die gebaseerd zijn op het turbo-artikelnummer, beschik jij over specifieke informatie van de auto en turbo waar jij aan werkt. Dat garandeert een optimale montage.

Garantie en ondersteuning voor iedereen

TurboPartner of niet, alle garagisten kunnen bij Turbo’s Hoet rekenen op GeenGezeurGarantie en technische ondersteuning vóór montage. Het werkt als volgt. Om te zorgen dat je de juiste instructies krijgt en aanspraak kunt maken op een jaar GeenGezeurGarantie, registreer je de turbo vóór montage. Binnen een half uur na de registratie belt Turbo's Hoet jou op om samen met jou door te nemen hoe je de turbo het beste kunt vervangen.

Met ondersteuning vóór, tijdens en na de montage beschik je altijd over de juiste informatie”

Je ontvangt de juiste montage‑instructies per mail en weet precies wat je moet doen. En stel nu dat de turbo weer binnen twaalf maanden stuk loopt? Dan ontvang je via GeenGezeurGarantie gratis een vervangende turbo.

Ook het arbeidsloon is gedekt

Natuurlijk hebben de TurboPartnerswel een paar extra voordelen. Naast de GeenGezeurGarantie ontvangen zij TurboInsurance. Mocht er iets mis gaan na montage van de turbo, dan krijgen de TurboPartners niet alleen gratis een vervangende turbo, maar de verzekering dekt ook de vergoeding van de arbeidsuren die in de garantie is gestoken. Ook als jij zelf de montagefout hebt gemaakt.

Zo worden eerst de technische risico's uitgesloten en daarna de financiële. Dit is de beste manier om een interessante reparatie vakkundig in eigen garagebedrijf uit te voeren.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...

Quinty vertelt monter waarom zij zo trots is  op het vak.

Trots op het vak: Quinty de Boer

De 17-jarige Quinty is trots op haar vak. Ze heeft het ontzettend naar haar zin bij Opel-specialist Garage Rentenaar. "Ik ben erg trots op het feit...

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag missen!

Autotechnica in drie etappes, de laatste stands die je niet mag...

Op 24 maart starten drie dagen AutoTechnica. Tegen de trend in groeit de autovakbeurs in Brussels Expo als kool. De catalogus telt al 440 exposanten...

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Nieuwe koudemiddelen voor airco - waarin moet je investeren?

Er komen nieuwe koudemiddelen voor airco aan die investeringen in mensen, gereedschap en equipment vragen. AMT vroeg aircoleveranciers wat dat...