Kalibreren zonder ballenborden

Kalibreren zonder ballenborden
<em>Het televisiescherm met computer is via het wifi-netwerk gekoppeld met de Connex-diagnosetester; kwestie van eenmalig inleren.</em>

Op de openhuisdagen heeft Rocar-Tech de digitale ADAS van BrainBee geïntroduceerd. Opvallende noviteit: er zijn geen kalibratieborden meer nodig voor een statische kalibratie.

Rocar-Tech Garage Equipment in Hengelo heeft op een aantal openhuisdagen laten zien dat je een camera statisch kunt kalibreren zonder gebruik te maken van camera-kalibratiepanelen (de 'ballenborden').

Het nieuwe BrainBee ADAS-kalibratiesysteem gebruikt namelijk een televisiescherm als vervanging van de kwetsbare en kostbare borden.

Achter het grote televisiescherm zit een computer, die gekoppeld is via het wifi-netwerk aan de Connex-diagnosetester.

Staat de auto scheef? Geeft niet, de computer corrigeert het beeld op het televisiescherm.”

De diagnosetester (geïntegreerd met Haynes Pro) is onderdeel van de ADAS-kit, maar ook los verkrijgbaar.

Herkenbare voorbereiding

Is de auto correct uitgelijnd, zijn de banden op spanning, is de auto onbelast en heeft de auto een onbeschadigde schone voorruit, dan kunnen we aan de slag.

Je zet het televisiescherm voor de auto, zet de klemmen op de voorwielen, sluit de Connex-tester aan op de OBD-stekker van de auto, zet die auto op contact (eco-stand uit) en je selecteert de juiste auto via VIN-herkenning, kenteken of je doet het handmatig.

Waarom moet je kalibreren?

Auto's zijn steeds vaker uitgerust met rijhulpsystemen, zoals parkeerhulpsystemen, uitstapassistenten, noodremsystemen, dodehoekdetectie en precrash systemen. In het Engels worden ze afgekort tot ADAS: Advanced Driver Assistance Systems.

Een auto met rijstrookassistentie heeft camera's en een auto met een adaptieve cruisecontrol heeft een radarsysteem. De sensoren, radars en camera's van rijhulpsystemen in de bumpers, gril en autoruiten zijn kwetsbaar.

Bij elke parkeerschade, de- en montage van een bumper of trekhaak, het vervangen van een voorruit of de montage van banden met een andere diameter is een kalibratie nodig.

Meestal volstaat een statische controle, maar bij sommige auto's is een aanvullende dynamische controle nodig, terwijl een enkel automerk zelfs alleen dynamische kalibraties kent.

Dynamische kalibraties moet je met twee personen doen, omdat je met voorgeschreven snelheden moet rijden en procedures moet volgen. De software van elk kalibratiesysteem geeft aan of je statisch, dynamisch of op beide manieren moet kalibreren.

Daarna klik je de ADAS-functie aan en de diagnosetester neemt je door de menu-gestuurde software mee. Tot zover zijn de handelingen vergelijkbaar met andere ADAS-kalibratiesystemen.

De televisie corrigeert het beeld

Maar vanaf dit moment ontstaan de verschillen. Je hoeft het televisiescherm niet precies op de juiste afstand voor de auto neer te zetten. De computer corrigeert namelijk het geprojecteerde beeld voor elke denkbare hoek.

De computer moet natuurlijk wel weten hoeveel hij moet corrigeren. Dat doe je door het aantal millimeters met een laser te meten dat het televisiescherm in de breedte voor de auto staat (hart wiel, links en rechts) en in de lengte (ook hart wiel, ook links en rechts).

Deze vier waardes vul je in en vervolgens rekent de diagnosetester zelf uit hoe het beeld gecorrigeerd moet worden om de camera het juiste beeld voor te schotelen. Met de stuurhoeksensor op 0° of met een stuurwaterpas weet je dat de auto ook recht staat.

Kalibratie in tien minuten

Het televisiescherm moet nog wel even op de juiste hoogte worden gezet. De diagnosetester geeft de hoogte aan; je verzet het scherm elektrisch.

Rocar-Tech-BrainBee-ADAS-laser-correctie-beeld
Hoe scheef staat het televisiescherm voor de auto? Met de laser meet je de afstanden die je op de tester invult en het beeld wordt gecorrigeerd.

Normaliter heeft een camera nog een tweede meting nodig, waarbij je de auto verder van het bord zet (of andersom), maar ook dat is niet nodig: het televisiescherm verkleint gewoon het beeld, zodat de camera een grotere afstand ervaart.

Je hebt er nauwelijks erg in, maar feitelijk is de kalibratie nu al klaar. Tien minuutjes. Het kalibreren van de radar gaat op dezelfde manier.

Op het radarbord zitten een paar waterpassen, want in tegenstelling tot de camerakalibratie moet je de spiegel wel waterpas zetten, omdat de software geen spiegelbeeld kan corrigeren. In dit geval moet de auto wel waterpas staan.

Geen borden, geen plakkertjes

Een groot verschil met andere ADAS-systemen is dat je met de BrainBee alleen met de voorwielen werkt, dat investeringen in tien tot vijftien snel gedateerde ballenborden tot het verleden behoren en dat je nauwelijks meer ruimte nodig hebt dan de lengte van de auto plus pakweg een halve meter.

Op het radarbord zitten een paar waterpassen, want de software kan geen spiegelbeeld corrigeren.

Ook een vlakke vloer is niet nodig. Bovendien hoef je niets te verzetten, hoef je geen metingen met een rolmaat te doen of streepjes op de grond te zetten.

Volgens Jan Roozeboom, Gert-Jan Evers en Gerben Geerdink van BrainBee-importeur Rocar-Tech leveren de voordelen aanzienlijke tijdswinst op.

Bij sommige auto's is dynamische kalibratie nodig (zodat de camera tijdens het rijden verkeersborden, witte strepen en andere herkenningsdoelen kan vinden), maar volgens Rocar-Tech is de toekomst aan de statische controles met een televisiescherm dat je instelt met het diagnosesysteem.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Cruciale vraag in deze APK Keurmeesterquiz: Is dit een deur? - Foto: Shutterstock

Tegenstribbelende achterklep in de APK, afkeur of niet? Hier is het...

In de jongste APK Keurmeester Quiz kreeg je te maken met een tegenstribbelende achterklep op een Tesla Model S. Complicerende factor: die achterklep...

Foto: AA-Equipment

Diagnosetip uit de praktijk: Skoda Octavia lijdt vermogensverlies

Een Skoda Octavia met 1.8 AUQ 132 kW benzinemotor uit 2003 houdt in. Het vermogen valt ineens terug tijdens optrekken. Het ene moment reageert de...

Turbo vervangen, hoe gaat dat in zijn werk? AMT laat het stap voor stap zien. - Foto's: Peter Aansorgh

Turbo vervangen: zo doe je dat

Turbo vervangen, wat komt daar bij kijken? Samen met Turbo's Hoet en autobedrijf Harold Arendsen laten we dat zien aan de hand van de dieselmotor uit...

Foto: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van Auto Europa-Italië, expert in Italiaanse merken |...

Vader Ted en zoon Bart Compas delen dezelfde passie voor oude en nieuwe Italiaanse auto's. Samen runnen ze Auto Europa-Italië. AMT ging op bezoek en...

Luuk droomt ervan ooit een eigen onderneming te starten in de autobranche. Foto: Bart Nijs Fotografie

Trotse Service Adviseur Luuk Hendriks: 'Ik ben soms meer ICT'er dan...

In deze editie van trots op het vak spreken we de 29-jarige Luuk Hendriks. Als Service Adviseur bij Vallei Auto Groep in Arnhem wil Luuk met zijn...

De flowcharts geven een overzichtelijke blik op de taken en verantwoordelijkheden bij het werken aan e-voertuigen in de juiste volgorde. - Foto: GMTO

GMTO flowcharts voor veilig werken aan hybride en EV volgens nieuwe...

De herziene NEN 9140 voor veilig werken aan hybride en elektrische voertuigen is op 11 juni officieel gepubliceerd. Ook de flowcharts zijn aangepast....

Foto: ANP

Veilig werken aan elektrische voertuigen in OOMT webinar

OOMT organiseert woensdag 19 juni een webinar over veilig werken aan EV's. Waarom mag je dit niet missen?

Foto: Volvo

Volvo roept elektrische EX30 terug vanwege softwarefout

Volvo roept wereldwijd bijna alle 72.000 elektrische auto's van het model EX30 terug om een mogelijke softwarefout. Door de softwarefout zouden de...