Ben jij klaar voor het efficiënt servicen van AdBlue?

Ben jij klaar voor het efficiënt servicen van AdBlue?

Sinds 1 september 2014 is de nieuwe Euro 6 emissieregeling van kracht. Om aan de Euro 6 norm te voldoen, zullen de meeste autofabrikanten hun dieselmotor van SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) voorzien en daarvoor is het additief AdBlue nodig. In combinatie met AdBlue worden schadelijke stikstofoxiden (NOx) omgezet in het onschadelijke stikstof en water.

Sponsored content door Kemetyl

Inmiddels zijn we een diesel-gate schandaal rijker geworden en is de Euro 6 norm hierdoor drastisch aangepast. RDE - Real Drive Emissions, de werkelijke uitstoot i.p.v. een laboratoriumtest, heeft zijn intrede gedaan en inmiddels zijn we een WLTP, een wereldwijde test procedure, rijker. Het gevolg is dat de nieuwe typen auto’s vanaf 1 september jl. aan deze RDE/WLTP moeten voldoen en meer AdBlue ingespoten moet worden om de Euro 6 te kunnen halen. Dat is goed nieuws voor het milieu. Voor de portemonnee van de consument iets minder, het verbruik van AdBlue ligt nu tussen de 1,75 en 2,5 liter per 1000km!

De infrastructuur voor het tanken van AdBlue staat in Nederland nog in de kinderschoenen. AdBlue is weliswaar verkrijgbaar bij alle tankstations in een klein verpakking, het zelf vullen zonder morsen blijft een uitdaging en steeds vaker zoekt de consument de service bij het autobedrijf.

Het servicen voor de werkplaats neemt inmiddels serieuze vormen aan. Het aantal auto’s met AdBlue stijgt maandelijks, voor de automanager ontstaat een nieuwe uitdaging. AdBlue bijvullen is een tijdrovende klus, een verstoring voor het werk van de autotechnicus en de opbrengst in Euro’s staat niet in verhouding.

‘AdBlue bijvullen en gewoon kunnen doorwerken? Dit is niet vanzelfsprekend!’

Een groot aantal auto's is lastig te vullen omdat de AdBlue gehinderd wordt door krappe en te scherpe bochten in de leiding voordat het de AdBlue tank bereikt. De krappe bochten zorgen voor een terugslag van AdBlue waardoor de automatische afslag in werking treedt. Handmatig en gedoseerd vullen is dan nog de enige oplossing. En dat kost tijd en geld.

Piusi, een van de grootste fabrikanten op gebied van AdBlue tankinstallaties, heeft hiervoor de oplossing: de Piusi Delphin Pro. De Piusi Delphin Pro is een vol automatisch gesloten vulsysteem. Met 1 druk op de knop wordt de AdBlue tank afgevuld en stopt vanzelf. Ondertussen kan het werk gewoon door gaan. Zo wordt de efficiëntie verhoogd in werkplaats.

Op het elektronisch display is de vulsnelheid af te lezen in liters/min. en de afgifte in liters. De vulsnelheid moet op het voertuig afgestemd worden, de Piusi Pro heeft hiervoor twee vaste standen ingebouwd voor de personenauto en de bestelauto en of lichte vrachtwagens. Voor de lastig te vullen auto's is het mogelijk om de afgifte terug te regelen naar ca. 3 liter per minuut. De moeilijk te vullen auto's kunnen nu probleemloos en volautomatisch gevuld worden terwijl het werk door gaat.

Het unieke vulsysteem voorkomt lekken en morsen en ontlucht de tank tijdens vullen. Wanneer AdBlue met de buitenlucht in aanraking komt ontstaat kristallisatie. Een gevoelig onderdeel voor kristallisatie is de spout van het vulpistool. Piusi heeft een slimme gepatenteerde uitvinding gedaan om dit te voorkomen. Onderhoud en storing wordt hiermee tot het minimum beperkt.

De Piusi Delphin Pro is een verrijdbaar trolley systeem en geschikt voor 60 en 200 liter vaten. De Pro wordt geleverd in twee versies: 220 volt en de mobiele versie met accu en lader, goed voor 50 keer vullen.Wil je meer weten over AdBlue of wil je een Piusi demonstratie? Klik hier.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het...

Geblokkeerde Audi Q8 e-tron in de werkplaats van Autofix Support. Kunnen zij er weer beweging in krijgen? - Foto: Ewoud Perrots

Diagnosetip uit de praktijk: Audi Q8 e-tron met blokkade

Een Audi Q8 e-tron staat geblokkeerd na een foutmelding op de elektrische installatie. De eigenaar kan niet meer voor- of achteruit. Autofix Support...

Foto: Shutterstock

Zo herken je problemen met de natte distributieriem

Hoe herken je problemen met de natte distributieriem? Waardoor ontstaan ze? En waar moet je als autotechnicus op letten bij vervangen? Samen met...

Groot feest na de prijsuitreikingen van Skills the Finals in de Brabanthallen in Den Bosch. Foto: Skills Heroes

Skills the Finals - And the winner is...

Onlangs schreven we over Skills Heroes. Tijdens deze vakwedstrijden voor mbo-studenten strijden leerlingen uit heel Nederland om de beste te worden...