Gesjoemel met cijfers legde de vijf jaar oude Touareg lam.
Diagnosetips uit de praktijk

AdBlue-foutcodes bij VW Touareg: GMTO legt een cijferpuzzel

Ergens in Nederland staat een Volkswagen Touareg 3.0 TDI uit 2018 in de werkplaats. Deze relatief jonge auto heeft net een nieuwe AdBlue-tank en tankmodule gekregen, maar tot frustratie van de monteur heeft deze reparatie niet geleid tot de oplossing van het probleem. Daarom besluit hij om externe hulp in te roepen. Dat betekent dat de telefoon op de helpdesk van GMTO rinkelt. Arjen Woudstra legt uit hoe het probleem gezamenlijk opgelost werd.

Gekristalliseerde ureum verstopt de AdBlue-injector
AdBlue

Nieuw product Forté voorkomt AdBlue-bloemkolen

Met enige regelmaat kom je ze tegen op het AMT Garageforum, meldingen als: "P20E9 - Ureumdruk afwijking naar boven", of: "Ik heb foutcode P20EE (008430) uitgelezen met als uitleg: SCR NOx catalyst efficiency below treshold". Hadden die voorkomen kunnen worden?

In de live data is duidelijk te zien dat de voorste NOx-sensor te lage waarden aangeeft.
Opgelost op AMT Garageforum

AdBlue-foutmelding Opel Vivaro (2019) opgelost via AMT Garageforum

Forumlid CarloRovers krijgt een Opel Vivaro 1.6 dCi uit 2019 in de werkplaats. De auto geeft foutcode "P20EE - NOx katalysator systeem efficiency onder drempelwaarde".

Anton Diender (links) van de Dupag Group en Leon Gjaltema van Autotrust zijn enthousiast over hun samenwerking. 
Gesponsord
Gesponsord
AdBlue

Gesponsord Hoe hou jij de garantiekosten beheersbaar?

Het is een dilemma van iedere occasionverkoper: hoe voorkom ik dat kosten in de garantieperiode de marge tenietdoen, of erger, dat er geld achteraan moet? En hoe ga ik om met een storing als de koper van ver buiten de regio komt? Een uitdaging die nog groter wordt nu de wettelijke garantie wordt verlengd van 6 naar 12 maanden.

Door oxidatie in de kabel wordt koper omgezet in koperoxide (groene kleur). In het proces van die omzetting geleidt de draad nog steeds, maar de weerstand neemt toe. Vandaar de af-en-toe-storing. Pak je de kabel vast, dan valt die uiteen en is de overgangsweerstand een kabelbreuk geworden.
Artikel

Diagnosetip uit de praktijk: BMW met AdBlue-storing

We krijgen een BMW 520D (G30) uit 2017 met motorcode B47D20A binnen. De auto heeft een AdBlue-storing die af en toe de kop opsteekt. Het vermoeden van het garagebedrijf is dat de elektronica in de AdBlue-tank defect is. Het verzoek aan ons: "Spoor de oorzaak op." Verslag van een speurtocht in én buiten de auto…

Gereedschap van € 3,-. Het ledje brandt, dus er is communicatie met de sleutel. Maar hoe ziet die communicatie eruit?
ADAS

Vier storingen opgelost met simpele middelen

Diagnose stellen aan het SCR-emissiesysteem, de hogedrukbrandstofpomp of de startblokkering, heb je daar kostbaar gereedschap voor nodig? Of voor het kalibreren van een ADAS-camera? "Nee!", zegt garagist Erwin Schraepen tijdens een webinar voor ATC Antwerpen en Vlaanderen. Met gezond verstand en eenvoudige hulpmiddelen stelt hij diagnose aan de meest complexe systemen in moderne auto's.

Artikel

AMT-APK Keurmeesterquiz: Geen perfect antwoord op AdBlue-lekkage

Vloeistoflekkage aan de aansluiting van de leiding op de AdBlue-tank. Dat was het probleem bij de AMT APK Keurmeesterquiz. De keurmeester maakt de aansluiting schoon, maar ziet direct weer druppels verschijnen. Wat nu? Goed- of afkeur? En vooral: waarom? Het woord is aan de juryvoorzitter. Spoileralert: Geen van de 119 inzenders gaf het perfecte antwoord!

Let op: deze beelden kunnen als schokkend ervaren worden (Kijkwijzer: 18+). Veelgeziene Facebook-reactie: “AdBlue is rotzooi”. En ja, als je dit ziet…
Artikel

AMT-test: Is AdBlue echt zo agressief?

Er gaat nog wel eens iets mis met AdBlue. ANWB Wegenwachten kunnen daarvan meepraten en ook op AMT Autotechniek op Facebook zagen we al vaker beelden voorbijkomen van onderdelen die zwaar geleden hebben onder hun blootstelling aan deze oplossing van ureum in water. Maar is AdBlue echt zo corrosief? Tijd voor een testje…

Door AdBlue aangetaste injector van  een benzinemotor.
Artikel

Verkeerd tanken AdBlue, een groeiend probleem?

AdBlue bij de diesel, AdBlue in de ruitensproeiertank, AdBlue bij de koelvloeistof en zelfs AdBlue bij de benzine. De autotechnici op de AMT-Facebookpagina raken er niet over uitgepraat. Hoe meer auto's afgeleverd worden met AdBlue uitlaatgasnabehandeling, hoe groter het probleem van verkeerd tanken lijkt te worden. Mét bijbehorende kostbare gevolgen. Hoe zit dat?

AA-Equipment

Wegwijs in nabehandelingssystemen met AdBlue

Diesels hebben het moeilijk. Al zijn ze nog zo schoon, sjoemelgate staat op hun kleppendeksel gebeiteld. Ondertussen zetten auto- en truckfabrikanten alles op alles om ook de laatste vuile moleculen te beletten de uitlaat te verlaten. Na de trucks hebben nu ook personenautodiesels Adblue aan boord. Hoe werkt dat? En hoe stel je er diagnose aan?