MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?

MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?
De foto suggereert dat MAN al wat op stapel heeft staan, maar enig technisch detail is er nog niet bij. Zien we hier een bestaand motortype en een brandstofcelpakket van moeder Volkswagen?

Terwijl met name Honda en Mercedes voorheen de eerste stappen zetten op het pad van waterstof in brandstofcellen koos BMW voor jaren onderzoek naar waterstofverbranding. We dronken water uit de uitlaat, maar daarna werd het stil. Truckfabrikant MAN pakt de draad weer op, omdat het sneller bruikbaar kan zijn dan brandstofcel-elektro trucks.

Met beide waterstoftoepassingen gaan ze aan de slag, samen met de universiteit en de technische hogeschool van Nürnberg. Die krijgen een campus om waterstoftechniek te onderzoeken in de (diesel)motorfabriek van MAN in dezelfde stad.

MAN staat tenslotte voor Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg. Waarbij MAN er nog even fijntjes op wijst dat zij destijds aan Rudolf Diesel de middelen beschikbaar stelden waarmee hij diens motor kon ontwikkelen.

Beproeving vanaf 2021

Nu moeten onderwijsinstellingen MAN helpen zo spoedig mogelijk waterstoftechniek inzetbaar te maken. Al komend jaar zouden prototypes beproefd worden.

Elektrische aandrijving op batterij heeft MAN al in praktijkproeven, met een kleine serie eTGM 26-tons trucks bij klanten. Vanaf 2023 zou de distributietruck in serieproductie gaan. Dat jaar of het jaar daarop zouden zulke praktijkproeven met waterstoftrucks starten.

180 tankstations

Op zijn 264 kW motor komt de eTGM maximaal 200 kilometer ver per acculading. Niet genoeg voor transport over langere afstand, daar moet waterstoftechniek uitkomst brengen. Maar bij brandstofcelen moet je ook waterstofproductie en tankstations hebben.

Er zijn er nu (in Duitsland) 44. Een Duits instituut berekende dat voor landelijke dekking 180 tankstations nodig zouden zijn. Dat alles kan wel even duren, daarom zegt MAN als sneller beschikbare tussenoplossing waterstofmotoren te ontwikkelen.

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Zo maakt Protean naafmotor bedrijfsauto elektrisch of hybride

Elektrificatie van het wagenpark is noodzaak in verband met het klimaat. Dat brengt aanzienlijke ontwikkelingskosten mee, en aangepaste...

Foto: Volkswagen

VW ID. Buzz gaat autonoom rijden in 2026

Volkswagen ADMT GmbH en Mobileye Global Inc. werken samen aan een autonoom rijdende ID. Buzz AD. De Level 4 autonoom rijdende ID. Buzz moet al in...

De Audi Q6 e-tron in de kleur Daytona Grey.

Ultrasnel laden met de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is het eerste productiemodel van Audi op het Premium Platform Electric (PPE) en is voorzien van revolutionaire technologie,...

De Opel Zafira Hydrogen3. - Foto: Comyu / Wikipedia

Brandstofcel of BEV? Techniek van toen blikt terug én vooruit

In 2004 reed een Opel Zafira Hydrogen3 tienduizend kilometer door Europa. De waterstofauto maakte een pitstop bij TU Delft, juist op het moment dat...

Laadpunt in een draagtas, met adapters voor elke aansluiting, als nieuw accessoire nu bij Mercedes-Benz. - Foto: Mercedes-Benz

Draagbare laadpaal van Mercedes-Benz

Het blijft voorlopig wel een punt, hoe en waar kun je je elektrische auto opladen? Mercedes wil het makkelijker maken met een soort portable...

Een echt dikke bus, rondom uitgebouwd en in speciale kleuren. Hebbeding? - Foto: Ford

Ford Transit met rally-DNA

Ford komt met de Transit Custom MS-RT. Deze versie van de legendarische bestelbus is onder handen genomen door M-Sport, de afdeling die de...

Illustratie gecreëerd met AI.

Ammoniak als brandstof voor voertuigen - een realistische optie?

Japanse wetenschappers doen onderzoek naar ammoniak als brandstof voor voertuigen.