AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Waterstofmotor

  • Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotor zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben
een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten. - Foto: Volvo
    Waterstof23 mei 24

    Volvo trucks met waterstofverbrandingsmotor op komst

    Volvo gaat vrachtwagens maken die op waterstof rijden. De Zweedse fabrikant wil de eerste waterstoftrucks in 2026 bij wijze van proef op de weg brengen. Rond 2030 moet de commerciële lancering volgen.

  • De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN
    Waterstofmotor9 apr. 24

    Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

    MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland,

  • Eerst water, dan vloeibare waterstof in de inlaat spuiten bij de AVL-racemotor. Daarmee zal in een circuitracer op productiewagenbasis getest worden.
    Waterstofmotor17 nov. 23

    Verbrandingsmotor op waterstof: schoon alternatief?

    Behoorlijk vasthoudend blijven Toyota en Hyundai investeren in waterstof als energiebron. Maar ook Europese truckmerken zien er serieus brood in. Van waterstof via brandstofcellen naar elektrisch rijden is nog kostbaar en niet zo simpel. Is waterstof verbranden in conventionele motoren een makkelijker en voordeliger alternatief?

  • Wordt de toekomst van lange-afstandstransport waterstof of batterij-elektrisch?
    Waterstofmotor21 dec. 22

    Combi verbrandingsmotor en waterstof in trucks kansrijk

    Op het Internationales Wiener Motorensymposium van 2022 werd al duidelijk dat de transportwereld de verbrandingsmotor als serieuze optie blijft zien, in combinatie met waterstofinjectie. Ook op de IAA Transportation in Hannover presenteerden vrachtwagenmerken waterstoftrucks, soms met brandstofcel, maar ook met verbrandingsmotor.

  • Waterstof neemt ijskoud-vloeibaar minder ruimte in dan als sterk gecomprimeerd gas. Maar zonder problemen is ook die opslag niet. De tank in de BMW 7 Hydrogen kon 165 liter vloeibaar waterstof bevatten, maar neemt 300 liter ruimte in beslag. De isolatie is extreem. Zou je de tank vullen met hete koffie dan moet je 80 dagen (tachtig!) wachten voor die op drinktemperatuur is. Toch is de isolatie niet perfect. Zet je de auto stil met volle tank, dan moet de tank al na 17 uur gaan afblazen (via een katalysator) omdat de druk te hoog oploopt. Na 9 dagen stilstand is 90 % van de waterstof afgeblazen.
    Artikel10 mrt. 22

    Techniek en kansen: is waterstofauto een luchtkasteel?

    "Verspilling, zonde van alle tijd en geld", zei de werkplaatschef van een grote multimerkdealer. Hij had het over de investering in opleidingen, gereedschappen en materialen die zijn werkplaats moet doen om elektrische auto's te kunnen servicen. "Zo zonde, vergeet toch die elektrische auto! Uiteindelijk gaan we naar waterstof. Dat is de meest voorkomende energiebron op aarde. Dat is de toekomst!"

  • Livestream1 feb. 22

    AMT-ATC Livestream terugkijken: 'Vergeet de elektrische auto, de...

    Batterij-elektrische auto's zijn allang geen zeldzaamheid meer. Waterstofauto's en waterstofelektrische auto's zijn dat nog wel. Volgens Steffen Elgersma kan dat best eens veranderen.

  • De foto suggereert dat MAN al wat op stapel heeft staan, maar enig technisch detail is er nog niet bij. Zien we hier een bestaand motortype en een brandstofcelpakket van moeder Volkswagen?
    Nieuws12 nov. 20

    MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?

    Terwijl met name Honda en Mercedes voorheen de eerste stappen zetten op het pad van waterstof in brandstofcellen koos BMW voor jaren onderzoek naar waterstofverbranding. We dronken water uit de uitlaat, maar daarna werd het stil. Truckfabrikant MAN pakt de draad weer op, omdat het sneller bruikbaar kan zijn dan brandstofcel-elektro trucks.

  • Opvallend dat Renault kiest voor een waterstoftank op 350 bar in de Kangoo, en 700 bar in de Master. De eerste is goedkoper, de tweede geeft veel meer inhoud zonder veel grotere inbouwmaat.
    Artikel19 nov. 19

    Doorbraak voor waterstof met bedrijfswagens?

    Nog dit jaar komt Renault met een bijzondere versie van zijn elektrische Kangoo besteller. Die Kangoo ZE Hydrogen krijgt als range extender een brandstofcelsysteem, waarmee hij dubbel zo ver komt als een ZE zonder Hydrogen. Volgend jaar zal ook een grotere Master ZE Hydrogen verschijnen. En dan is er nog de Hyundai brandstofceltruck HDC-6 Neptune-studie. Een waterstofdoorbraak?

  • Nieuws11 okt. 17

    Wereldprimeur: aandrijflijn voor elektrische langeafstandstruck

    Elektrificatie wordt groter dan gedacht. Tegen 2021 wil Nikola Motor Company de Nikola One en Two op de markt brengen, een klasse 8 waterstof-elektrische truck line-up van meer dan 1.000 pk en 2.000 ft lbs aan koppel, bijna het dubbele aan pk van elke andere semi-truck op de weg, en allemaal emissievrij.

  • Brandstoffen10 jul. 14

    Elektrisch rijden met carbazol in plaats van batterijen wisselen?

    Brief van lezer Frans van Dommelen: "Naar aanleiding van je bericht 'Niet tanken maar batterijen wisselen' het volgende. In 2011 las ik over carbazol, ...

Meer artikelen

  1. Schoon leasen: Mazda RX-8 Hydrogen RE
  2. Te koop: BMW Hydrogen 7
  3. Verbrandingsmotor op waterstof blijkt zuinige krachtpatser
  4. Hoerbiger klaar voor waterstofinjectie
  1. Mazda waterstof-hybride in de lease
  2. BMW dieselt op waterstof
  3. Brandstofcel of diesel, welke bus is zuiniger?
  4. Carterventilatie waterstofmotor (2004-11)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen