Waterstof neemt ijskoud-vloeibaar minder ruimte in dan als sterk gecomprimeerd gas. Maar zonder problemen is ook die opslag niet. De tank in de BMW 7 Hydrogen kon 165 liter vloeibaar waterstof bevatten, maar neemt 300 liter ruimte in beslag. De isolatie is extreem. Zou je de tank vullen met hete koffie dan moet je 80 dagen (tachtig!) wachten voor die op drinktemperatuur is. Toch is de isolatie niet perfect. Zet je de auto stil met volle tank, dan moet de tank al na 17 uur gaan afblazen (via een katalysator) omdat de druk te hoog oploopt. Na 9 dagen stilstand is 90 % van de waterstof afgeblazen.

Techniek en kansen: is waterstofauto een luchtkasteel?

"Verspilling, zonde van alle tijd en geld", zei de werkplaatschef van een grote multimerkdealer. Hij had het over de investering in opleidingen, gereedschappen en materialen die zijn werkplaats moet doen om elektrische auto's te kunnen servicen. "Zo zonde, vergeet toch die elektrische auto! Uiteindelijk gaan we naar waterstof. Dat is de meest voorkomende energiebron op aarde. Dat is de toekomst!"

AMT-ATC Livestream terugkijken: 'Vergeet de elektrische auto, de toekomst is waterstof!'

AMT-ATC Livestream terugkijken: 'Vergeet de elektrische auto, de...

Batterij-elektrische auto's zijn allang geen zeldzaamheid meer. Waterstofauto's en waterstofelektrische auto's zijn dat nog wel. Volgens Steffen Elgersma kan dat best eens veranderen.

De foto suggereert dat MAN al wat op stapel heeft staan, maar enig technisch detail is er nog niet bij. Zien we hier een bestaand motortype en een brandstofcelpakket van moeder Volkswagen?

MAN trucks met waterstofmotoren in plaats van brandstofcel?

Terwijl met name Honda en Mercedes voorheen de eerste stappen zetten op het pad van waterstof in brandstofcellen koos BMW voor jaren onderzoek naar waterstofverbranding. We dronken water uit de uitlaat, maar daarna werd het stil. Truckfabrikant MAN pakt de draad weer op, omdat het sneller bruikbaar kan zijn dan brandstofcel-elektro trucks.

Opvallend dat Renault kiest voor een waterstoftank op 350 bar in de Kangoo, en 700 bar in de Master. De eerste is goedkoper, de tweede geeft veel meer inhoud zonder veel grotere inbouwmaat.

Doorbraak voor waterstof met bedrijfswagens?

Nog dit jaar komt Renault met een bijzondere versie van zijn elektrische Kangoo besteller. Die Kangoo ZE Hydrogen krijgt als range extender een brandstofcelsysteem, waarmee hij dubbel zo ver komt als een ZE zonder Hydrogen. Volgend jaar zal ook een grotere Master ZE Hydrogen verschijnen. En dan is er nog de Hyundai brandstofceltruck HDC-6 Neptune-studie. Een waterstofdoorbraak?

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elektrische langeafstandstruck

Wereldprimeur: aandrijflijn voor elektrische langeafstandstruck

Elektrificatie wordt groter dan gedacht. Tegen 2021 wil Nikola Motor Company de Nikola One en Two op de markt brengen, een klasse 8 waterstof-elektrische truck line-up van meer dan 1.000 pk en 2.000 ft lbs aan koppel, bijna het dubbele aan pk van elke andere semi-truck op de weg, en allemaal emissievrij.

Elektrisch rijden met carbazol in plaats van batterijen wisselen?

Elektrisch rijden met carbazol in plaats van batterijen wisselen?

Brief van lezer Frans van Dommelen: "Naar aanleiding van je bericht 'Niet tanken maar batterijen wisselen' het volgende. In 2011 las ik over carbazol, ...