Terugkijken: AMT-ATC Livestream: van storing naar gerichte reparatie

Diagnosefanaten opgelet! Kijk de livestream van Asim Saglam, bekend van zijn diagnosebedrijf Autodiagnose.eu, nu terug! Hij vertelt je alles over diagnosestellen aan de hand van zijn eigen stappenplannen en praktijkvoorbeelden.

Een moderne auto is een data- en rekencentrum op wielen met een (chemische) emissiereductie-fabriek, een state-of-the-art-aandrijving, geschikt voor langdurige inzet bij sterk variërende omgevingsomstandigheden. Oh ja, je kan er ook nog in plaatsnemen. Maar als ie het niet meer doet, wie schakel je dan in?

In deze AMT-ATC live-sessie deelt diagnosespecialist Asim Saglam zijn kennis over storingsdiagnose bij hedendaagse voertuigen. Hij vertelt vanuit welke visie zijn bedrijf Autodiagnose.eu is ontstaan en over het verschil tussen gedegen onderzoek en ‘throwing parts at the problem’. Ook behandelt hij de vraag of storingsdiagnose een aparte tak van sport binnen de automotive is.

Stappenplannen en praktijkvoorbeelden

Asim werkt aan de hand van een stappenplan, dat hij natuurlijk met je deelt. De livestream is natuurlijk niet compleet zonder praktijkvoorbeelden. Tijdens de uitzending beantwoordde Asim vragen van kijkers.

Kortom: heb je interesse in autodiagnose, dan moet je deze uitzending zeker terugkijken!

Geopende HV-accu van een Ford Mustang Mach-E. (Bron: Gino Decoster)

Batterijcellen balanceren cruciaal bij vervangen modules - en wel...

Hoogspannings-accutechnologie heeft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt en speelt een centrale rol in elektromobiliteit en andere toepassingen. Bij het onderhouden en repareren van hoogspanningsaccu's, vooral bij het vervangen van afzonderlijke celmodules is het balanceren van de cellen van cruciaal belang. Waarom?

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.

Na “bijna 100 jaar” ervaring is Hans de Kam een allesweter op dieselgebied. De leden van ATC Arnhem-Nijmegen hangen aan zijn lippen. Maar gelegenheid om achterover te hangen krijgen ze niet. De Kam daagt ze uit en test voortdurend hun kennis. - Foto: Erwin den Hoed

Dieselproblemen: oorzaken en oplossingen

Hoe lang gaat dieselbrandstof mee? Is brandstofanalyse zinvol? Kunnen ijzerdeeltjes door een brandstoffilter heen? Met welke temperatuur komt uitlaatgas de dieselmotor uit? Kan het DPF blijven zitten als je de turbo vervangt? Beschadigt spoelen het DPF? De antwoorden op deze en meer vragen lees je in dit artikel!

Een reedcontact bestaat uit twee ferromagnetische metalen tongen (meestal een nikkel/ijzerlegering) die boven elkaar in een glazen buis worden geplaatst die luchtvrij is of gevuld met inert gas. - Foto: Shutterstock

Het reedcontact: niemand schakelt sneller mechanisch

In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?

Foto: Cor Salverius

Trots op mijn bedrijf: bij Droog Diagnose zijn ze gek op complexe...

Je kunt bij Droog Diagnose in Sassenheim terecht voor reparaties, onderhoud, apk, coderen, programmeren, diagnose en nog veel meer. Het bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het oplossen van complexe elektronische storingen aan BMW en MINI.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

Brandend acculampje in de Vito. Het begin van een zoektocht met verrassingen. - Foto: GMTO

Brandend acculampje Mercedes-Benz Vito blijkt accumulatief probleem |...

Bij de helpdesk van GMTO meldt zich een autobedrijf met een lastige storing: een Mercedes-Benz Vito 116 CDI uit 2028, met 2,1 liter zelfontbrander. De klacht: een brandend acculampje. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Problemen komen zelden alleen, zo blijkt maar weer uit deze diagnose.

Het aantal hybride en elektrische auto's groeit snel. Welke kansen liggen er voor het universeel autobedrijf? (Foto: NexDrive)

EV-onderhoud biedt zonnige toekomst voor universele bedrijven

De transitie naar hybride en elektrische auto's biedt universele autobedrijven volop kansen, maar ook uitdagingen. Hoe kunnen zij zich aanpassen aan nieuwe technologieën en klantbehoeften? Vijftien leveranciers, van Hella tot Bosch, van AA-Equipment Support tot Explora en van Midlock tot Serenco, benadrukken dat EV-onderhoud binnen handbereik ligt. Hoe?

Russel Younghusband Global Automotive Director van Getac. Foto: Getac

Softwareontwikkelaar Getac ziet een 'AI-toekomst'

We zien het steeds vaker, nieuwe automodellen uitgerust met artificiële intelligentie, ofwel AI. Ook leveranciers van tools en equipment komen steeds vaker met producten die AI-ready zijn of AI-functies bevatten. Maar hebben deze AI-functies een toegevoegde waarde voor de werkplaats?

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Welke trends ziet Erik Steurman van DiagnosES in voertuigdiagnose? - Foto: Shutterstock

Hoe herken je goede diagnoseapparatuur?

Goed diagnosestellen vraagt goede diagnoseapparatuur. Maar wat is goed? We vragen het aan Erik Streurman van DiagnosES.