Peter Fokker

Freelance redacteur

Na de studie HTS-werktuigbouw koos Peter in 1978 voor de autojournalistiek. Eerst bij publieks autobladen, een periode als zelfstandig autoredacteur, enkele jaren bij AutoWeek. Om vanaf 2001 technisch specialisme en veel ervaring volop te kunnen inzetten bij AMT, sinds 2014 als zelfstandige.

Grote interesse in de nieuwste autotechniek, daarnaast in auto’s en muziek uit de jaren 60 en 70.

Productie van de ID3 in de Volkswagen-fabriek in Zwickau, Duitsland. - Foto: EPA/Martin Divisek

Chaos bij Europese autobouwers: roep om herziening EU-regels en EV...

Het is chaos bij Europese autobouwers. Ze dreigen de emissiedoelstellingen niet te halen en verkopen nog te weinig EV's. Wat nu?

MAN completeert het elektrisch gamma met de eTGL, en geeft aan volgend jaar onder meer in Nederland te zullen testen met een waterstof verbrandingsmotor truck.

Stroom en waterstof domineren IAA Transportation

Zet bij personenauto's twijfel in hoe snel we elektrisch moeten worden, de IAA bedrijfswagenshow toont een heel ander gezicht. Decarboniseren stond...

Een 'ouderwetse' drieliter bi-turbo zescilinder viertaktmotor, zoals gemonteerd in de 911 Carrera S. - Foto: Porsche AG

Porsche zestaktmotor: nieuw leven voor verbrandingsmotor?

Er is al eindeloos veel gevarieerd op de verbrandingsmotor, om een hoger rendement uit de verbranding te halen. Diesel, benzine, tweetakt, viertakt...

Foto: Audi

Oog voor Techniek: Audi PPC-platform voor verbrandingsmotoren

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.

Foto: BMW

Grote terugroepactie BMW om remprobleem zet rem op winst

Over kleine zaken met grote gevolgen. Een gestaag uitbreidende terugroepactie bij BMW heeft geleid tot een waarschuwing dat de jaarresultaten omlaag...

Foto's en video: Lamborghini

Zo draait hybride Lamborghini Temerario 10.000 toeren per minuut

Even slikken: met de Temerario als opvolger van de Huracán neemt Lamborghini afscheid van de V10. Het goede nieuws: de nieuwe hybride V8 turbomotor...

Met de warmtecamera bekeken, die zegt 40 graden op de conventioneel gelakte Nissan rechts, 34 graden op de motorkap en 32 op het dak bij de linker auto met experimentele lak. - Foto: Nissan

Nissan experimenteert met warmtewerende lak

Kun je met een speciale autolak de opwarming van het interieur in de zomer beperken? Uit tests van Nissan blijkt van wel, al kleven er ook nadelen...

Alpine A290: R5 in wolfskleren

Oog voor Techniek: is de elektrische A290 een echte Alpine?

Met één retro-stijl model A110 liet Renault het merk Alpine herleven, waarna een heel gamma volgde. Tweede stap is nu de Alpine A290. We duiken in de...

Een zuinigere, sterkere, goedkopere én lichtere elektromotor. BMW ziet er brood in. Foto: BMW

Stapt BMW over op wielmotoren?

Waarom hebben elektrische auto's geen wielmotoren? Dat zou aandrijfassen overbodig maken, extra binnenruimte vrijspelen en vierwielaandrijving binnen...

De Viritech Apricale zou met racetechniek bij Pininfarina gebouwd worden. Maar of dat al is begonnen, en wat de specificaties zijn, wordt nog nergens vermeld. - Foto's: Viritech

Dit krijg je als je waterstof met F1-technologie mixt: de Viritech...

Het Verenigd Koninkrijk wil nog altijd leidend zijn in waterstoftechniek. Daarom worden projecten met brandstofcellen in voertuigen actief...