Peter Fokker

Freelance redacteur

Na de studie HTS-werktuigbouw koos Peter in 1978 voor de autojournalistiek. Eerst bij publieks autobladen, een periode als zelfstandig autoredacteur, enkele jaren bij AutoWeek. Om vanaf 2001 technisch specialisme en veel ervaring volop te kunnen inzetten bij AMT, sinds 2014 als zelfstandige.

Grote interesse in de nieuwste autotechniek, daarnaast in auto’s en muziek uit de jaren 60 en 70.

Volkswagens 1-liter-auto XL1 werd in een oplage van 250 stuks gebouwd in de voormalige Karmann-fabriek.
Hybride & elektrische aandrijving

Oog voor Techniek: Volkswagen XL1

Twaalf jaar geleden introduceerde Volkswagen een superzuinige plug-in hybride. Verbruik: 0,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 21 g/km en puur elektrisch rijbereik: 50 kilometer. Al was dat dan wel volgens de oude, mildere NEDC-meetmethode. En de XL1 reed op diesel, maar wel Euro 6-schoon, volgens 2013-normen. Dit technisch hoogstandje was een prestigeproject van toenmalig opperhoofd Ferdinand Piëch uit de Porsche familie. Kunnen we nu nog wat leren van VWs toenmalige '1-liter auto'?

Logische combinatie, om in de Portugese transmissiefabriek deze elektromotoren te gaan maken en ze voor hybrides meteen aan de transmissie te monteren.
Hybride & elektrische aandrijving

Kant-en-klare 'merkloze' hybride aandrijflijnen van Horse

Nissan-motoren, gemaakt in een fabriek van Renault, die als hybride aandrijflijn de naam Horse krijgen. In eerste instantie voor montage in modellen van Renault en Dacia, maar mogelijk in auto's van elk mogelijk merk. Hoe zit dat?

Batterijchemie, pakketopbouw en elektronica verbeteren steeds, het enige dat P3/Aviloo niet uitzocht is in hoeverre nieuwe batterijtypes langer meegaan dan oudere. (foto Audi)
EV

Levensduur HV-batterij geen punt van zorg

Het Duitse bedrijfsadviesbureau P3 onderzocht uit praktijkgegevens van Aviloo Batterijdiagnose hoe de echte levensduur van HV-batterijen in auto's zich aftekent. Conclusie: geen reden tot zorg om voortijdige hoge vervangingskosten.

Het vernieuwde dashboard  van BMW zal niet alleen in de Neue Klasse vershijnen, maar in alle toekomstige BMW’s.
Autobranche

CES 2025: Dashboard van BMW toont de toekomst in Las Vegas

Het is elk jaar een wondere wereld die op de Consumer Electronics Show wordt vertoond. Waaronder voertuigtechniek, soms complete auto primeurs. De nieuwe mode heet 'software defined vehicles', waarin programmatuur belangrijker is dan het voertuig. Hoe liet CES de software èn het voertuig zien?

De internationale en Nederlandse automarkt verandert. Meer gelijke onderdelen en techniek, krimpende aantallen bij de gevestigde merken. Wel zo comfortabel als je dan universeel bent. - Foto: ANP / Robin van Lonkhuijsen
Verkoop / Handel / Import

Autoverkoop 2024: trend in voordeel van universele autobedrijf

Autofabrikanten moeten geld zien te verdienen met minder aantallen. Het autobedrijf dat niet afhankelijk is van één merk of groep vaart wel bij de veranderingen.

Deze ‘virtuele’ trekker demonstreerde dat Mahle vrijwel alles rond elektrische aandrijving in huis heeft, tot aan brandstofcellen en een koelsysteem voor batterij of brandstofcel. - Foto: Mahle
Elektrische aandrijving

Mahle komt met beresterke e-as voor trucks

Linksom of rechtsom zullen er in alle klassen elektrische trucks moeten komen. Met motoren in de achteras, gevoed door batterij of brandstofcel. Toeleverancier Mahle laat zien dat ze er klaar voor zijn, met een elektrisch gemotoriseerde achteras die bijna continu vol vermogen van 520 kW kan bieden.

Een STLA ladderchassis platform blijft in de VS absolute noodzaak. Het is berekend op elektrische aandrijving achter, of met brandstofmotor, of hier beide als range extended BEV. - Foto: Stellantis
Accu & batterij

Maken lithium-zwavel accucellen de EV goedkoper en lichter?

Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.

Zelfstandig werkende laadpunten die het stroomnet niet belasten en overal zo te plaatsen zijn, dat ziet MayMaan als een eerste toepassing van hun techniek. - Foto: Maymaan
Verbrandingsmotor

Verbrandingsmotor op water (en alcohol): kan dat?

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.
Elektrische aandrijving

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Adriaan van Broekhoven (links) bracht de nodige demo-stukken mee, zoals een brandstofcelstack, een hogedruk tank doorsnede, rechts de noodzakelijke koelvloeistof van 20 euro per liter.
Vereniging ATC

Licht (en) ontvlambaar: dit zijn de eigenschappen van waterstof

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.