Edelmetaal voor speciale motoren: upgraden met Iridium IX bougies

Edelmetaal voor speciale motoren: upgraden met Iridium IX bougies

Al meer dan dertig jaar zijn bougies met edelmetaal beschikbaar, begonnen met platina elektroden. De iridium elektroden van vandaag bieden nog meer dan dat een optimum in ontstekingsprestaties en lange levensduur. Ontstekings- en sensoren-specialist NGK legt uit hoe zijn Iridium IX bougieserie een grote sprong vooruit geeft voor een aantal bijzondere motortypen.

Motorrijders, eigenaren van klassieke auto’s, of van boten willen allen hetzelfde voor hun favoriete transportmiddel: een betrouwbare start, en duizenden kilometers probleemloos lopen. Op deze wens werd de ontwikkeling van NGK Iridium IX bougies gebaseerd. De iridium-technologie moest een bougie-upgrade met de hoogste prestaties beschikbaar maken op de vervangingsmarkt. Met name voor klassieke motorfietsen en auto’s, origineel niet uitgerust met edelmetaal bougies die toen nog helemaal niet bestonden.

Meer pit voor tweewielers

Vooral voor tweewielers signaleerde NGK een behoefte om de ontsteking te verbeteren. Daarvoor verscheen in 2006 de eerste Iridium IX technologie, speciaal voor motorfietsen.

Reacties van rijders

Toen NGK Iridium IX bougies op de markt kwamen testten meer dan 230 rijders van moderne en klassieke motoren hen. Wat vonden ze ervan?
• Met de iridium bougie loopt mijn ééncilinder soepeler – Rico
• Na vijf keer tanken heb ik de kosten er al uit. Het verbruik ligt nu onder 5 l/100 km – Kirsten
• Wat me vooral bevalt is dat het vermogen er zo’n 1000 toeren eerder inkomt, erg fijn bij het uitkomen van bochten – André
• Vooral in de winter was er een groot verschil met gewone bougies. Het startgedrag was beter, en de rondloop bij koude motor opvallend goed

Kai Wilschrei, senior manager Technical Services Aftermarket EMEA bij NGK Spark Plug Europe, legt uit: “Ons doel was om motorrijders duidelijke betere prestaties uit hun fiets te bieden, op de weg of op een circuit. Vaak zijn hun motoren standaard voorzien van bougies met gewone nikkelelektrodes. De extreme duurzaamheid en sterkte van iridium kan een grote stap vooruit in betrouwbaarheid en effectiviteit van de ontsteking brengen.”

“Met Iridium IX – dat staat voor Iridium IXtreme – konden we de rijders betere ontsteking bieden, die ook nog langer meeging dan bij platina elektroden. Ze kregen bovendien minder brandstofverbruik en soepeler motorgedrag.”

Speciale elektrodepunt

Voor de nieuwe techniek ontwikkelden de NGK technici een maar 0,6 mm dunne punt uit een iridium legering, die met laserlassen op de centrale elektrode wordt bevestigd. Samen zorgen deze slanke iridium elektrode en de aangepunte massa-elektrode dat een lage ontstekingsspanning nodig is. Dus minder belasting voor de bobine en een krachtiger vonk.

Bovendien blijft de afstand van de slijtage-arme elektrodes veel constanter, waardoor overslaan van de motor wordt vermeden. “We werkten ook een anti-vervuilend ringvormig profiel van de elektrode uit, waardoor hierop geen koolaanslag optreedt”, gaat Wilschrei verder. “Dat verbeterde de koude start flink, en de prestaties in stop-and-go verkeer waar een motorfiets moet uitblinken met snelle reacties.”

Mooi meegenomen bij dit innovatieve materiaal was het effect van iridium op de levensduur van een bougie. “Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies. Alleen dit al maakt het de investering waard over te gaan op iridium bougies als die standaard nog niet voorgeschreven zijn.”

'Iridiseren’ van klassiekers

De voordelen van Iridium IX blijven niet voorbehouden aan tweewielers. Al snel breidde NGK het gamma uit om ook onder de motorkap van klassieke auto’s verbeterde prestaties te brengen.

“Iridium IX kan als waardevolle upgrade zijn diensten bewijzen bij oudere en sommige nog niet zo oude automodellen”, bevestigt Kai Wilschrei. “Door in plaats van het originele bougietype onze Iridium IX te monteren krijgt de klassieke auto eigenaar een betere start, minder kans op overslaan van de motor, en een zo lang mogelijke levensduur – zonder vervuiling door koolaanslag.”

Wilschrei bezit zelf een Audi 90 uit 1985, en een oude scooter. “Het eerste wat ik deed toen ik die auto had gekocht was de overgang op Iridium IX bougies”, zegt hij. “De motor loopt nu een stuk stiller stationair. Het starten gaat ook uitstekend. Datzelfde geldt voor mijn Vespa scooter.”

Ook op het water een pluspunt

Het Iridium IX effect demonstreert op het water net zo goed zijn voordelen. Werkplaatsen en booteigenaren kunnen met deze high tech bougies vele soorten bootmotoren een upgrade geven.

“Omdat het elektrode ontwerp van de Iridium IX bougies het voltage verlaagt waarmee een krachtige vonk ontstaat, en voor een lange levensduur zorgt, een ideale keuze voor op zee of binnenwater. De motor start makkelijker, loopt mooier en accelereert soepeler”, zegt de NGK expert.

De voordelen komen niet alleen tot uiting bij varen op (hoge) snelheid. Ook bij langzaam varen in kanalen, jachthavens en bij andere aanlegplaatsen is er een betere motorreactie. Dit komt door het ringvormig elektrodeprofiel dat de afzetting van vettige roetaanslag voorkomt, waar nikkelen bougies bij lage snelheden gevoelig voor zijn.

“Upgraden met NGK Iridium IX bougies levert topklasse prestaties, motorrendement en betrouwbaarheid voor zowel motorfietsen, klassieke auto’s als boten. Zowel bij sportieve inzet als dagelijks  gebruik”, vat Kai Wilschrei samen. “Iedereen zou die overstap moeten maken.”

Technisch bekeken

Iridium IX bougies leveren de gebruiker deze voordelen:
• Verbeterde ontsteking – de 0,6 mm dunne iridium punt concentreert de elektrische energie op de middenelektrode, waar het lucht/brandstofmengsel er beter bij komt en ontsteekt
• Vlotter starten, stiller lopen – zeer goede ontsteking betekent sneller starten en betere rondloop, ook op koude en vochtige ochtenden. De HC uitstoot wordt lager
• Lager brandstofverbruik – meer brandbaar mengsel komt bij de vonk, voor een betere verbranding en dus lager verbruik (bij een tweewieler test: 5,64 l/100 km met standaard 2,5 mm bougies, tegen 5,55 l/100 km met Iridium IX)
• Langere levensduur – een hoog smeltpunt betekent dat iridium elektrodes langer meegaan dan die van conventionele bougies
• Minder overslaan – de elektrodes van standaard bougies slijten geleidelijk af, waarmee de elektrodenafstand groeit en de ontstekingskwaliteit afneemt. Met als gevolg een overslaande motor. De constante elektrodenafstand bij Iridium IX voorkomt dit
• Geen koolaanslag – de speciale ringvorm op de elektrode voorkomt dat hier koolaanslag kan opbouwen die de vonkoverslag verhinderd

Dit artikel is gesponsord door NGK-NTK / lees meer in hun partnerdossier op AMT.nl 

“Oranje kabels, wel of niet aanraken bij draaiende motor?”, vraagt Hans Schaeks.  - Foto: Peter Aansorgh

Hans Schaeks, ATTC: 'Accupakket repareren is gat in de markt'

Elektrische auto's en hybrides zijn er in allerlei soorten en maten. Ze hebben één ding gemeen: ze zijn niet probleemloos. Hans Schaeks van het Auto...

Niet dat je in Europa, of de VS binnen een jaar toestemming loskrijgt voor zo’n Xpeng/AeroHT tweeling. Maar ze menen dus wel bloedserieus dit tenminste in China uit te brengen. - Foto: Xpeng

Vliegende auto van Xpeng en AeroHT - echt waar?

Wordt de vliegende auto werkelijkheid? Wel als het aan de Chinese autofabrikant Xpeng ligt. Hoe denken zij het luchtruim te gaan kiezen?

Een soort kanon boven de testauto vuurt met 1 kHz frequentie röntgenpulsen van negen MeV (mega elektronvolt) af. Daar wil je absoluut niet naast staan, is ons wel duidelijk. - Foto: Mercedes-Benz

Botsproeven analyseren met röntgen: zo wil Mercedes auto's veiliger...

Alweer zeven jaar geleden konden we melden dat Mercedes-Benz, pionier in bots-onderzoek, röntgenfotografie inzette om botsproeven te analyseren. Zo...

Foto: Theon Design

Ultieme Porsche 911-fantasie wordt werkelijkheid bij Theon Design

Het Britse Theon Design in Oxfordshire onthult zijn Porsche 911 (964) met codenaam GBR003. Deze op maat gemaakte auto belichaamt de ultieme Porsche...

Sportiviteit? Comfort? Hoe lees je een band?

Vredestein Ultrac Pro: niet meer kiezen tussen grip of comfort (met...

"Met de Ultrac Pro hoef je niet meer te kiezen tussen performance en comfort", zegt Vredestein. "Onze ultra high performance band biedt het allebei."...

Als alle automobilisten hun gordel zouden gebruiken, zou dat jaarlijks alleen in Duitsland al 4.000 verkeersdoden schreeuwen. Maar ja: “De controle daarop zou een enorm politieapparaat vergen.” Gelukkig was er een ‘alternatief’ in ontwikkeling: “De luchtzak, het kernstuk van de Amerikaanse veiligheidsauto.”

AMT 1974: Voortschrijdend inzicht in veiligheid

Twee miljoen Amerikaanse verkeersdoden in 75 jaar! Gijs Berk schrijft vijftig jaar geleden in AMT in 1974 over veiligheid: veiligheidskooien,...

Gegevens uit de auto over verbruik, emissieproblemen en meer moeten in Euro 7 voor de automobilist open liggen – lees: alles zonder diagnosetester in te zien. - Foto: Bosch

Euro 7: vragen voor autobedrijf en klant

Het is bijna klaar, de nieuwe Euro 7 emissie-eisen-toevoeging aan de Europese typekeuringvoorschriften 2018/858. Het Europees parlement ging in maart...

Controle van platen voor zogeheten e-stacks. De platen worden met extreme precisie gemaakt en zorgen uiteindelijk voor betere elektromotoren. - Foto's: Bosch

Bosch Tilburg: van duwband naar elektromobiliteit en waterstof

De honderd miljoenste duwband verlaat in maart de fabriek van Bosch in Tilburg. Een mijlpaal voor Bosch Transmission Technology in Tilburg, in 1972...