Zeg maar doei doei tegen je autoverzekering

Zeg maar doei doei tegen je autoverzekering

Hoe vaak verzuchten we als autobranche niet dat consumenten te weinig bewust zijn van de conditie van hun auto, banden of accu's? Dat geldt ook voor autoverzekeringen. Tweederde heeft geen idee wat ze aan maandelijkse premie betalen voor de autoverzekering. Jammer, want overstappen loont.

We hebben het net weer achter de rug. Het is een goede traditie om aan het eind van het jaar de verzekeringspapieren nog eens goed door te nemen. Zitten we nog bij de juiste zorgverzekeraar? Vreemd genoeg is daar de autoverzekering zelden bij en dat terwijl elk jaar meer dan een miljoen Nederlanders wel overstappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar.

De argumenten voor een andere zorgverzekeraar zijn (in volgorde van belangrijkheid): te hoge premie, verandering in zorgbehoeften, ontevreden over de dekking, collectief wordt beëindigd en ontevreden over de service. In elk van de laatste zeven jaren wisselden meer dan een miljoen Nederlanders van zorgverzekeraar.

Maar waarom zoeken we bij de zorgverzekering wel naar het laatste voordeel of de beste voorwaarden en laten we dat bij autoverzekeringen liggen?

Veertien jaar bij dezelfde autoverzekeraar

Veel mensen blijven trouw aan hun huidige autoverzekeraar, terwijl iedereen op z'n vingers kan natellen dat er mensen zijn die hun premie te hoog vinden of die ontevreden zijn over de dekking of service. TeamVier heeft in juni 2018 in opdracht van Allsecur een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat Nederlanders gemiddeld maar liefst veertien jaar bij dezelfde autoverzekeraar blijven. Uit dat onderzoek blijkt dat oudere automobilisten loyaler zijn dan jongeren. Nederlanders die jonger zijn dan 34 jaar blijven gemiddeld vijf jaar bij dezelfde autoverzekeraar, terwijl automobilisten van 65 jaar soms tot wel 25 jaar bij dezelfde autoverzekeraar blijven.

Nog nooit overgestapt?

Opvallend is dat 44 procent van de verzekerden sowieso nog nooit is overgestapt naar een andere autoverzekeraar. Vrouwen (51 procent) zijn trouwer dan mannen (36 procent). Van de mensen die wel overstappen, liggen de argumenten in dezelfde lijn als de overstapargumenten bij een zorgverzekering: een beter aanbod (42 procent), een stijging van de premie (23 procent) of het kopen van een andere auto (21 procent). Overstappen kan heel lonend zijn en een besparing van gemiddeld 180 euro per jaar opleveren.

Onwetendheid over maandelijkse premie

Tweederde (66 procent) van de automobilisten weet niet precies wat zij maandelijks betalen aan premie; twintig procent heeft zelfs geen flauw idee. Vrouwen weten het minder goed dan mannen. Bestuurders die wel weten wat zij maandelijks aan premie betalen, geven aan dat dit bedrag ruim 44 euro bedraagt. De maandelijkse premie voor een autoverzekering kan per persoon verschillen, maar gemiddeld is een besparing van 180 euro per jaar op de autoverzekering mogelijk. Hoe kan dat?

Premie autoverzekering berekenen

Het berekenen van de premie is van veel factoren afhankelijk. Wil je WA, WA + Beperkt casco of WA + Volledig casco? Andere factoren zijn type en leeftijd van de auto, het aantal schadevrije jaren en het aantal te rijden kilometers. Veel verzekeraars beperken zich tot deze algemene kenmerken, maar online-verzekeraar Allsecur berekent de premie op basis van meer individuele kenmerken. Voor iedere klant is daardoor een persoonlijke aanbieding te maken, waardoor besparingen tot 25 procent mogelijk zijn. Gemiddeld is een besparing van 180 euro per jaar op de autoverzekering mogelijk. Het kan dus aantrekkelijk zijn om over te stappen. Zeg dus maar doei doei tegen je autoverzekering.

Dit artikel is gesponsord door Allsecur. 

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...