Autobranche vraagt om slim gebruik van social media

Autobranche vraagt om slim gebruik van social media

Voor de autobranche is adverteren op internet bijna belangrijker dan een glimmende showroom of werkplaats. Maar lang niet alle autobedrijven zijn overtuigd van het nut van social media. Zeker bij kleinere bedrijven heeft online geen prioriteit. Toch heb je ook als merkdealer of universeel autobedrijf baat bij bekende platforms als Facebook, YouTube en LinkedIn. Een basiscursus social media van DTG.

Het is nog maar een kleine twintig jaar geleden dat de eerste occasions online verschenen. Sindsdien nam online adverteren voor autobedrijven een hoge vlucht. Op bekende portals als Marktplaats en Autoscout kunnen consumenten kiezen uit honderdduizenden nieuwe en gebruikte auto’s. Social media blijft voor autobedrijven echter nog altijd een vreemde eend in de bijt. En dat is jammer, want met iets meer inspanningen op het wereldwijde web trek je meer bezoekers naar uw website, wat jouw kansen op extra omzet aanzienlijk vergroot. Maar hoe pak je dat precies aan?

Goed plan

De eerste tip om de online marketing voor uw bedrijf goed op internet aan te pakken, is meteen de belangrijkste: maak een gedegen plan. Je hoeft niet op alle social media aanwezig te zijn. Kies in plaats daarvan een of twee platforms en richt die goed in voor het bedrijf. Dat hoeft ook niet zoveel tijd te kosten. Denk bewust na over de toon die je in je berichten aanslaat. Zorg er voor dat deze zogenoemde tone of voice in elk bericht doorklinkt. Reageren klanten op de berichten? Laat merken dat je hun berichten leest en reageer daar op met een aardige opmerking.

Soepele website

Bijna elk zichzelf respecterend autobedrijf heeft tegenwoordig een website. Om auto’s aan te prijzen, maar steeds vaker ook om klanten de mogelijkheid te bieden online een afspraak voor de werkplaats te maken. Belangrijk is dat uw website ook goed werkt wanneer de bezoeker gebruikmaakt van een smartphone of tablet. Oudere websites zijn op de kleinere schermen vaak slecht leesbaar, wat ook nadelig is voor de zoekresultaten op zoekmachines als Google. Zorg er dus voor dat de website schaalbaar is voor mobiel gebruik. En als klanten je website weten te vinden, hoe ziet je landingspagina er dan uit? 

Denk aan Facebook

Nog niet op Facebook? Dat is een gemiste kans, want Facebook is misschien wel het belangrijkste platform om contact te houden met klanten. Je kunt er bijvoorbeeld tegen relatief lage kosten gericht adverteren binnen jouw eigen regio. Maar ook zonder adverteren is Facebook bijna onmisbaar. Maak een openbare bedrijfspagina, zodat iedereen bedrijfsgegevens en geplaatste berichten kan zien. Je kunt deze pagina bijvoorbeeld gebruiken om autonieuwtjes en aanbiedingen te delen, of door je klanten bij aflevering van een auto online in het zonnetje te zetten. Bedenk goed wat mogelijk interessant is voor de doelgroep, zorg voor kwalitatief goede foto’s en gebruik niet te veel tekst. Facebook biedt de mogelijkheid om een eigen url – de naam van de pagina – in te voeren. Dat zorgt voor betere zoekresultaten op Google.

Bedrijf op YouTube

Langzaam begint ook de autobranche YouTube te ontdekken als geschikt medium om zich aan de buitenwereld te presenteren. Er zijn inmiddels legio voorbeelden van autobedrijven – merkdealers én universelen – die er nieuwe modellen of occasions laten zien of die potentiële klanten een kijkje achter de schermen geven in de werkplaats. Met een beetje creativiteit en slimheid heb je op die manier al snel behoorlijk wat kijkers, zeker wanneer je de gemaakte films ook vertoont via uw Facebook-pagina.

Instagram en Pinterest: zeg het met foto’s

Naast YouTube kunt u ook aan de slag met Pinterest en Instagram, die beide volledig gericht zijn op het gebruik van foto’s. Pinterest kunt u gebruiken om plaatjes van jouw bedrijf te laten zien. Bezoekers kunnen op de foto’s klikken en komen vervolgens direct op de website terecht. Instagram is alleen via een smartphone of tablet toegankelijk. Het platform biedt mogelijkheden om foto’s te bewerken en om deze vervolgens met volgers te delen. Je kunt ook gasten uitnodigen om hun foto’s te plaatsen op jouw Instagram-pagina. Zo maak je handig gebruik van het feit dat bijna iedereen – dus ook klanten – zijn of haar leven deelt op social media.

Online adverteren loont de moeite

Op alle social media platforms – waaronder ook Twitter en LinkedIn – kun je heel gericht adverteren. Hetzelfde kun je doen met Google AdWords. Een belangrijk voordeel van online adverteren is dat je direct ziet of het iets oplevert. Alle platforms bieden uitgebreide rapportages en andere data op basis waarvan u zo nodig kunt bijsturen. Op de meeste platforms kun je dit redelijk eenvoudig zelf doen. Wil je een meer uitgebreide en integrale aanpak, dan is het slim om een beroep te doen op een goede online marketeer. Een echte specialist verdient zichzelf zeker terug als je een uitgebreid advertentietraject opzet.

Handige tools

Voor het plaatsen van berichten op social media kun je ook gebruikmaken van online tools als Buffer, Hootsuite of Skybird Social. Dit kan handig zijn om periodiek berichten te herhalen, zonder dat je er verder omkijken naar heeft. Ook hoef je zo niet elke dag een grappig of interessant nieuwtje te bedenken. Daarmee kost het beheren van uw social media zo min mogelijk tijd en kun je blijven doen waar je het beste in bent.

Dit is een blog van DTG.

Over'Grip'

Social Media en Marketing komen uitgebreid aan bod tijdens 'Grip op je autobedrijf', een initiatief van Automotive Academy en AMT. Het is een praktisch trainingstraject voor auto-ondernemers die vooruit willen. Voor wie dat ook wil, maar niet deelneemt: geen nood. In de komende maanden doen we regelmatig verslag op www.AMT.nl, in het AMT Magazine en in AMT Ondernemen.

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...