Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools
Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

De opkomst van elektrische voertuigen (EV’s) en hybrides brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor autobedrijven. Een van de grootste vraagstukken is de gezondheidstoestand van de hoogspanningsbatterij, oftewel de State of Health (SoH). Dit bepaalt niet alleen de resterende capaciteit van de batterij, maar ook de waarde en prestaties van het voertuig. 

Fabrikanten spelen in op deze behoefte met geavanceerde diagnoseapparatuur. Van directe uitleesmogelijkheden via de boordcomputer tot cloud-gebaseerde analyses met kunstmatige intelligentie: de tools zijn divers en afgestemd op verschillende toepassingen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste systemen op de markt, inclusief hun mogelijkheden en onderscheidende kenmerken.

Autel Maxisys 

Autel levert de Maxisys-diagnosetesters, zoals de Maxisys Ultra. Deze apparaten bieden uitgebreide diagnosemogelijkheden voor EV- en hybride voertuigen: 

  • Uitlezen van foutcodes van het hoogspanningssysteem, inclusief batterij, inverter, ECU, onboard lader en meer. 
  • Genereren van rapporten, waaronder prescans en postscans, in PDF-formaat. 
  • Specifieke functies voor de SoH-bepaling via het BatterijManagementSysteem (BMS). Dit omvat: Lokaliseren van individuele accucellen; spanningsverschillen tussen cellen; interne weerstand van de batterij; relevante parameters zoals polenweerstand en massaweerstand. 
De Maxisys Ultra biedt uitgebreide diagnosemogelijkheden voor EV- en hybride voertuigen. Foto: Autel
De Maxisys Ultra biedt uitgebreide diagnosemogelijkheden voor EV- en hybride voertuigen. Foto: Autel

De Maxisys Ultra kan direct op de CAN-bus van losse batterijen worden aangesloten. Dat is dus handig voor batterijen buiten het voertuig. Het testsysteem is modulair inzetbaar en kan gebruikt worden bij meerdere voertuigmodellen. Autel werkt aan een procedure om SoH-waarden nauwkeuriger te evalueren, onafhankelijk van de BMS-data.

Hella Gutmann 

Hella Gutmann biedt de mega macs X-diagnosetesters met specifieke softwareversies: 

  • Basic SoH-evaluatie: Verkrijgbaar vanaf softwareversie 67. Dit bevat celspanningen en andere basisparameters. 
  • Pro-diagnose (vanaf versie 68): Geavanceerde SoH-analyse ontwikkeld in samenwerking met Battery Quick Check (BQC).  

De belangrijkste kenmerken van de Pro-diagnose zijn: 

  • Certificering door TÜV Rheinland. 
  • Gebruik van AC-lading om interne weerstand en SoH te meten. 
  • Cloud-based analyse met data van zowel de tester als een Go e-wallbox. 
De mega macs X-diagnosetesters van Hella zijn flexibel in te richten met behulp van verschillende modules. Zo kun je precies de functies gebruiken die je nodig hebt en uitbreiden wanneer je dat wilt. Foto: Hella Gutmann
De mega macs X-diagnosetesters van Hella zijn flexibel in te richten met behulp van verschillende modules. Zo kun je precies de functies gebruiken die je nodig hebt en uitbreiden wanneer je dat wilt. Foto: Hella Gutmann

Pro-diagnose biedt een gecertificeerd proces, wat een betrouwbare beoordeling garandeert. Vereist specifieke hardware (zoals de Go e-wallbox) voor de metingen. Het systeem richt zich op nauwkeurige SoH-bepaling via een gestructureerd, stapsgewijs proces.

Bosch 

Bosch gebruikt de KTS-diagnosetesters in combinatie met de ESI[tronic] 2.0 Online-software: 

  • Diagnose van foutcodes en meetwaarden, zowel numeriek als grafisch. 
  • SoH-analyse gebaseerd op de gegevens in het BMS. 
  • Overzicht van individuele accucellen en hun conditie. 
  • Mogelijkheid tot Secure Diagnostic Access (SDA) voor beveiligde functies bij merken zoals Renault, Volkswagen en Audi. 

Daarnaast ontwikkelt Bosch het concept Battery in the Cloud: 

  • Bouwt een digitale tweeling van batterijen in de cloud, gecombineerd met kunstmatige intelligentie en elektrochemische modellen. 
  • Continu SoH-monitoring, voorspelling van degradatie en optimalisatie via Over The Air (OTA)-updates. 
Bosch gebruikt de KTS-diagnosetesters in combinatie met de ESI[tronic] 2.0 Online-software. Foto: Bosch
Bosch gebruikt de KTS-diagnosetesters in combinatie met de ESI[tronic] 2.0 Online-software. Foto: Bosch

De cloud-gebaseerde aanpak biedt ongekende mogelijkheden voor preventief onderhoud en optimalisatie. Het systeem is meer gericht op fabrikanten en wagenparken dan op individuele werkplaatsen. 

Aviloo 

Aviloo biedt een onafhankelijke oplossing voor SoH-metingen: 

  • De SoH wordt gemeten via een extern systeem, los van de BMS-waarden. 
  • Betrouwbare tweede opinie, vooral nuttig voor occasions en voertuigwaarderingen. 

Aviloo richt zich specifiek op tweedehandsmarkten en transparantie in batterijconditie. Dit systeem biedt inzicht in de werkelijke conditie, los van fabrikantbeperkingen. 

Het systeem van Aviloo meet de SoH via een extern systeem, los van de BMS-waarden. Foto: Aviloo
Het systeem van Aviloo meet de SoH via een extern systeem, los van de BMS-waarden. Foto: Aviloo

Mahle 

Mahle heeft de E-Health Charge gelanceerd, een compleet batterijdiagnosesysteem: 

  • Statische diagnose binnen 15 minuten. 
  • Data wordt via de cloud geanalyseerd door Volytica Diagnostics. 
  • Output omvat SoH, prestatievermogen en voorspelling van de levensduur. 

Daarnaast biedt Mahle aanvullende tools, zoals: 

  • E-Scan: Voor algemene hoogspanningsdiagnostiek. 
    E-Care: Controle van koelsystemen en koelmiddelconditie. 

Het systeem biedt zowel snelle diagnose als waardevolle voorspellingen over de levensduur. Mahle richt zich op transparantie voor inspectiebureaus, wagenparken en werkplaatsen.

Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. Foto: Mahle
Gegevens over de batterijgezondheid worden verzameld via de OBD-poort van de auto. Foto: Mahle

Zenith 

De Zenith Z7 Pro is in de basis ontwikkeld voor de Aziatische markt. Volgens leverancier Erik Streurman van DiagnosES betekent dat dat de tester optimaal uit de voeten kan met Kia, Hyundai en andere populaire Aziatische merken. Naast functies als foutcodes lezen, live data, actuatortests, programmeren en coderen is de Z7 Pro volgens DiagnosES ook geschikt voor Pass-Thru. Je genereert er inzichtelijke en eenvoudig te begrijpen rapporten over de accustatus van elektrische en hybride voertuigen mee. 

Het systeem biedt snelle en gedetailleerde accustatusrapporten waarmee de gebruiker direct inzicht krijgt in zowel de State of Health (SOH) als de State of Charge (SOC) van de batterij. 

De draadloze VCI toont meteen de accuspanning bij aansluiting. Veel voertuigen worden automatisch herkend via het chassisnummer. Foto: Zenith
De draadloze VCI toont meteen de accuspanning bij aansluiting. Veel voertuigen worden automatisch herkend via het chassisnummer. Foto: Zenith

SoH-onderzoek op afstand 

Nieuwere diensten zoals AutoNiveau Remote Diagnostics en TECH360 maken het mogelijk om SoH-metingen op afstand uit te voeren. Hierbij worden batterijcellen individueel getest en beoordeeld op spanningsniveau en capaciteit. Deze services bieden werkplaatsen extra gemak en nauwkeurigheid zonder fysieke testers op locatie. 

Kun je de SoH verbeteren? 

Het verbeteren van een ondermaatse SoH is beperkt mogelijk. Vaak komt het neer op het vervangen van defecte cellen of volledige modules, wat specialistische kennis vereist. Balanceren van cellen binnen een batterij is cruciaal om storingen te voorkomen en de levensduur te verlengen. Bosch en andere spelers bieden trainingen en tools om dit proces te ondersteunen. 

Welke tool past bij jouw werkplaats? 

De bovenstaande systemen bieden verschillende niveaus van functionaliteit, afhankelijk van de behoeften van het autobedrijf. Autel en Hella Gutmann focussen op directe diagnostiek en uitgebreide data-analyse, geschikt voor werkplaatsen. Bosch biedt meer integratie met voertuig-ecosystemen en cloud-gebaseerde optimalisatie. Aviloo vult een niche in met onafhankelijke SoH-metingen. Mahle combineert snelheid en voorspellende analyses, wat ideaal is voor occasions en wagenparkbeheerders. 

Met de juiste apparatuur kan het autobedrijf niet alleen onderhoud optimaliseren, maar ook extra waarde bieden aan klanten, zoals een betrouwbare waardebepaling van EV- en hybride batterijen. Een investering die loont in een snel veranderende autobranche.

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Daniela Markovic

Daniela Markovic

Redacteur AMT

Daniela Markovic is sinds 2023 redacteur van AMT. Daniela schrijft met name over alles wat de ondernemers in de autobranche bezig houdt.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.