Gesponsord

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie
Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Auto’s met geavanceerde technieken en systemen komen steeds vaker de werkplaats binnen voor onderhoud. De complexiteit hiervan vraagt veel van de technicus en zijn diagnoseapparatuur. Niels Smelter gebruikt daarom de Launch X-431 Euro Link van AA-Equipment Support. “Daarmee kan ik service-intervallen resetten, foutcodes uitlezen, diagnoses stellen en elektronische componenten inleren.”

Ondersteuning bij werkzaamheden

Van de ‘hotline support’ van het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA-Equipment Support krijgt Niels ondersteuning bij het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden, specifieke diagnoseproblemen en vragen over zijn Launch-diagnosetester. “Ik kan sparren over complexe problemen, zoals een kapotte turbo. De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner”, aldus Niels.

Onmisbaar: remote service

Bij het werken aan moderne auto’s is het belangrijk dat technici beschikken over het juiste, toekomstgerichte gereedschap. De Launch X-431 ondersteunt onder andere PassThru, Diagnostic over Internet Protocol (DoIP) en Secure Gateway functies. Het CLEVER DiagnostiX supportteam helpt Niels met OEM-geautoriseerde diagnose, codeer  en programmeerwerkzaamheden. Niels: “Het werkt geweldig. Voor het inleren van een trekhaak bij een Mercedes vraag ik het supportteam om de software te laden. Ik hoef niets uit te zoeken en er geen monteur voor vrij te maken.”

AA Equipment

Kalibratie volgens fabrieksrichtlijnen

Het aantal auto’s met rijhulpsystemen neemt snel toe, net als het aantal rijhulpsystemen per auto. Daarom is het steeds belangrijker om kalibraties precies volgens fabrieksrichtlijnen uit te voeren. “Vorige week hebben we met de Launch fluitend een dynamische kalibratie uitgevoerd op een BMW, uiteraard met originele fabrieksgegevens. We hadden de helpdesk niet eens nodig.”

ALLDATA Repair is een complete bron van technische OEM-informatie van meer dan 96 procent van alle volumemerken. Gebruikers vinden er technische schema’s, uitleg en alle dealerinformatie, zoals terugroepacties.

Niet naar de dealer

Niels gebruikt ook OEM-uitleesapparatuur. “Het nadeel daarvan is dat je altijd moet betalen en continu updates moet aanschaffen, maar ik wil nu eenmaal niet afhankelijk zijn van de dealer.” Niels ontdekt nog steeds nieuwe functionaliteiten aan de Launch. En elke keer dat hij de dealer niet nodig heeft, blijft de omzet in de eigen werkplaats.

OBFCM-gegevens uitlezen

Zijn meest recente aanschaf is de Launch EVO, de scantool van AA-Equipment Support waarmee hij OBFCM-gegevens uitleest en doorstuurt naar RDW. Niels: “Je kunt er eenvoudige uitleesklussen mee doen, service-intervallen resetten en het gebruiken als apk-tester. De Launch EVO werkt snel en ondertussen blijft de Launch X-431 beschikbaar, zodat de technici niet op elkaar hoeven te wachten.” Met de Launch-tools is Auto en Camper Smelter klaar voor de toekomst.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.

In januari probeerden kaderleden van FNV Metaal het nog goedschiks. Hun boodschap aan BOVAG: "Laat de band niet klappen en kom over de brug met een goede cao!" Helaas, het mocht niet baten.
cao

FNV: BOVAG-bedrijven spelen vuil spel met verplicht overwerk na...

De FNV is woedend op BOVAG-bedrijven die medewerkers die afgelopen week staakten, een dag later lieten overwerken. Daarom kondigt de vakbond nóg een staking af. Die zogenaamde overwerkstaking zorgt ervoor dat de betreffende medewerkers de gevraagde overuren niet te hoeven werken.

Afbeelding gemaakt met AI.
Diagnosetips uit de praktijk

PCM programmeren leidt tot hoofdbrekens | diagnose in de praktijk

Een Ford Transit van bouwjaar 2011 start niet meer. De motorregeleenheid blijkt beschadigd door binnenkomend vocht. Oplossing: een nieuwe monteren. Maar programmeren van deze nieuwe regeleenheid blijkt niet mogelijk. Wat nu?

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

De microschakelaar testen kan onder andere met een multimeter. - Foto: Shutterstock
Back to basics

De microschakelaar: werking en testmogelijkheden

Onlangs gingen we Back tot Basics met sensoren. In dit tweede deel zoomen we in op de microschakelaar en de testmogelijkheden ervan.

Een reedcontact bestaat uit twee ferromagnetische metalen tongen (meestal een nikkel/ijzerlegering) die boven elkaar in een glazen buis worden geplaatst die luchtvrij is of gevuld met inert gas. - Foto: Shutterstock
Back to basics

Het reedcontact: niemand schakelt sneller mechanisch

In dit derde deel van de Back to Basics-serie over sensoren kijken we naar het reedcontact. Wat is het, hoe werkt het, en hoe test je het?

Gesponsord
Gesponsord
Webinar

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Foto: Cor Salverius
Trots op mijn bedrijf

Trots op mijn bedrijf: bij Droog Diagnose zijn ze gek op complexe...

Je kunt bij Droog Diagnose in Sassenheim terecht voor reparaties, onderhoud, apk, coderen, programmeren, diagnose en nog veel meer. Het bedrijf is voornamelijk gespecialiseerd in het oplossen van complexe elektronische storingen aan BMW en MINI.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord
EV

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.