Additieven: Vitamines voor de motor

Additieven: Vitamines voor de motor
Liqui Moly additieven worden direct aan de olie toegevoegd: vitamines voor de motor.

Met Liqui Moly-additieven die je aan de olie of de brandstof toevoegt, reinig en conserveer je de motor, verhoog je de betrouwbaarheid en de levensduur en voorkom je dure reparaties. Additieven zijn vitamines voor de motor.

Smeermiddelen worden bij hoge temperaturen en onder hoge belasting afgebroken. Zuurstof reageert met bepaalde oliemoleculen, waardoor onstabiele moleculen worden gevormd en er polymerisatie optreedt: de olie wordt dikker, de viscositeit neemt af en er treedt vuilafzetting, zuurvorming en additievenverlies op. Je kunt dit proces tegengaan met toevoeging van additieven van Liqui Moly. Dat kapselt het vuil en de metaaldeeltjes in, filtert dat uit de olie en voorkomt dat er nieuw vuil ontstaat. Door preventief additieven toe te voegen optimaliseert het verbrandingsproces en verbeteren de eigenschappen van de olie; het gevolg is minder wrijving en slijtage, een lager brandstof- en olieverbruik en een lagere CO2‑uitstoot. Liqui Moly‑additieven worden direct aan de olie toegevoegd en zijn voor alle in de handel verkrijgbare motor‑ en transmissieoliën geschikt.

Met Liqui Moly additieven voorkom je dure reparaties”

Additieven voor brandstoffen

Brandstofadditieven voeg je direct aan de diesel of de benzine toe, gewoon bij het tanken. Ze voorkomen dat minuscule deeltjes zich vasthechten in het brandstofsysteem, inclusief verbrandingskamer, injectoren/verstuivers, kleppen en bougies. Brandstofadditieven gaan nieuwe afzettingen tegen, waardoor het brandstofverbruik, de roetuitstoot en de schadelijke stoffen afnemen. Veel minder bekend is dat brandstofadditieven ook het brandstofsysteem beschermen tegen corrosie. Dat komt het motorvermogen, de emissiewaarden en de gasrespons ten goede; schone motoren hebben nu eenmaal een lager brandstofverbruik en stoten minder schadelijke stoffen uit.

Liqui Moly additieven zijn in de handel verkrijgbaar voor motor  en transmissieoliën, brandstoffen en koelsystemen.
Liqui Moly additieven zijn in de handel verkrijgbaar voor motor en transmissieoliën, brandstoffen en koelsystemen.

Welke additieven zijn er?

Liqui Moly heeft diverse brandstoftoevoegingen in het programma.

  • Met het Anti‑bacteriën‑diesel‑additief ga je de microben in de tank te lijf, want schimmels, bacteriën en gisten (geholpen door chemisch gebonden elementen zoals zwavel, fosfor en spoorelementen) verstoppen filters en brandstofleidingen.
  • In de dieselbrandstoffen kan de paraffine bij temperaturen onder 0 °C kristalliseren, waardoor het brandstoffilter verstopt raakt. Je voorkomt dit met Diesel Vloei‑Fit van Liqui Moly, dat diesel tot temperaturen van ‑31 °C vloeibaar kan houden.
  • Liqui Moly heeft additieven die het verouderingsproces van brandstoffen vertragen en het brandstofsysteem tegen corrosie beschermen. Dit is vooral interessant bij voertuigen die soms maanden niet worden gebruikt, zoals kampeerauto's, klassiekers, occasions, landbouw‑ en bouwmachines, grasmaaiers, kettingzagen en boten.
Brandstofadditieven voorkomen vuilafzetting. Schone motoren hebben een lager brandstofverbruik en stoten minder schadelijke stoffen uit.
Brandstofadditieven voorkomen vuilafzetting. Schone motoren hebben een lager brandstofverbruik en stoten minder schadelijke stoffen uit.

Koelvloeistofadditieven

Vergeet het koelsysteem niet. Liqui Moly Radiatorreiniger voeg je aan het koelsysteem toe. Het maakt kalk, vuil, korsten en slik los, dicht kleine lekken, zoals haarscheurtjes en poreuze soldeernaden en is zowel als probleemoplosser als preventief te gebruiken.

Dit artikel is gesponsord door Liqui Moly.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

Zelfstandig werkende laadpunten die het stroomnet niet belasten en overal zo te plaatsen zijn, dat ziet MayMaan als een eerste toepassing van hun techniek. - Foto: Maymaan

Verbrandingsmotor op water (en alcohol): kan dat?

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Volsynthetische motorolie van Eurol voor Mercedes-benz hybrides

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.