Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

We mogen ons er best eens wat bewuster van worden hoe schitterend ons vak is, dus laten we dat ook eens uitstralen. Mirjam van der Rijt wil de positiviteit terug in de branche. "Laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt. We verkopen immers vrijheid waar jouw klant van kan genieten!"

Mirjam van der Rijt, directeur van VASS (Verenigde Autobedrijven Samen Sterk) heeft met haar collega’s Chantal en Claudine een YouTube-filmpje gemaakt over het belang van autorijden en het hebben van een rijbewijs. Begrippen als autonomie, vrijheid, zelf keuzes maken en onafhankelijkheid komen in het filmpje langs. Mirjam van der Rijt: “Een auto en een rijbewijs betekenen vrijheid en wij verkopen die vrijheid. Met dat filmpje geven we ondernemers mee dat ze het mooiste vak van de wereld hebben.”

Mirjam van der Rijt moedigt ondernemers aan om optimistisch te zijn en dat ook uit te stralen. “Maak jouw bedrijf zichtbaar en laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt. Ondernemers mogen trots zijn op het vak dat ze hebben. Wij maken als universele ondernemers het verschil door auto’s persoonlijk te verkopen met passie en emotie.”

Mirjam van der Rijt: “Laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt.”
Mirjam van der Rijt: “Laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt.”

Is het nog wel leuk?

Er zijn helaas ondernemers die stoppen met het autovak. Ze lopen leeg op garantie, hebben geen leuk contact meer met de klanten en - omdat ze zich concentreren op prijs en niet op beleving- verkopen ze hun auto’s vooral online. Maar Mirjam van der Rijt bekijkt het ook vanuit de klant. “Hoe vaak hoor je niet het verhaal dat een klant bij een dealer nauwelijks opgemerkt en zelfs genegeerd wordt?"

"Ook Sam van Dalen wilde uit het vak stappen, maar door een andere invulling aan zijn vak te geven en op een andere manier met klanten om te gaan, heeft hij zijn draai teruggevonden. Hij heeft daar op ons VASS ledenevent over gesproken, vol enthousiasme en de nodige humor, met voorbeelden van zijn ondernemerschap, drijfveren in de praktijk en zijn bekende YouTube filmpjes. We zouden allemaal naar de consument moeten uitstralen hoe mooi dit vak is.”

Geef niet op

Op 15 juni 2023 organiseerde VASS een ledenbijeenkomst bij Centraal Beheer in Apeldoorn. Het was niet de eerste keer dat VASS zoiets organiseerde, maar wel de eerste keer dat leden en leveranciers van VASS elkaar bij Centraal Beheer leerden kennen. Er waren inspirerende sprekers, onder wie Sam van Dalen, Alexander Sterk en - enige dagen voordat hij zijn elfstedentriatlon begon - Olympisch zwemmer Maarten van der Weijden. Mirjam van der Rijt: “Maarten is een aansprekend persoon en de manier waarop hij in het leven staat is heel inspirerend. Tijdens zijn verhaal kon je een speld horen vallen. Zijn boodschap spreekt iedereen aan: lukt het de eerste keer niet, probeer het dan nog een keer, maar geef niet op. Verbinding was het thema van de dag en dat voelde iedereen. Ondernemers willen verbinden, weten hoe een ander het doet en van elkaar leren.”

Muren doorbreken

VASS is snel gegroeid. Het oorspronkelijke doel -het doorbreken van muren - is aangevuld met de dienstverlening aan de zeshonderd leden die VASS nu heeft. Mirjam van der Rijt: “De dienstverlening aan de leden neemt toe, maar het is nog steeds nodig om scherp en alert te blijven, muren te doorbreken en boven op de ontwikkelingen in de branche te zitten, zodat de universele ondernemers niet vergeten worden. We hebben al heel wat muren kunnen doorbreken, maar er liggen nog heel veel uitdagingen voor ons. We zien nu dat Project MERK, het nieuwe RDW-erkenningssysteem, steeds weer wordt uitgesteld. Het blijft noodzakelijk dat we continu in gesprek blijven. We zijn nog steeds heel hard nodig.”

We weten waarom het misgaat

De manier waarop zaken in de branche misgaan verschilt niet zo heel veel van de manier waarop er in de rest van de maatschappij zaken misgaan. Zogenaamde professionals en experts - zelfs als die nooit in de autobranche hebben gewerkt of er kennis van hebben - regelen het onderling. Overal waar brancheorganisaties, politiek en overheid namens ondernemers onderhandelen gaat het mis. Het gezonde boerenverstand heeft geen stem. Mirjam van der Rijt: “Het gaat heel vaak over de branche en niet met de branche. Zaken die ondernemers in de portemonnee raken, worden van bovenaf en van hogerhand opgelegd. Als die plannen niet uitvoerbaar zijn of zo gecompliceerd zijn dat er voor de ondernemer niets meer te verdienen valt, dan hebben niet alleen de ondernemers een probleem, maar de overheid ook.”

"Het is nog steeds nodig om scherp en alert te blijven, muren te doorbreken en bovenop de ontwikkelingen in de branche te zitten."
"Het is nog steeds nodig om scherp en alert te blijven, muren te doorbreken en bovenop de ontwikkelingen in de branche te zitten."

Verbinding met de praktijk

VASS wil dat de ondernemers gehoord worden en dat de praktijk uitvoerbaar is. De organisatie pleit er daarom voor om praktijk- en vakmensen binnen te halen, die zelf ondernemer zijn en dus ook een belang bij de uitkomst van de onderhandelingen hebben. Daardoor krijg je namelijk dat organisaties akkoord gaan met zaken, waar de achterban achter staat en creëer je meteen draagvlak. Mirjam van der Rijt: “In de praktijk zie je dat partijen pas verbolgen zijn over overheidsplannen als hun achterban daar stampij over maakt. Dan schrikt iedereen wakker en moet men er iets mee doen. Het is een pappen & nathouden-beleid. Dat moet anders: maak verbinding met de praktijk, kijk wat er leeft, luister naar ondernemers en ver￾taal de wensen en noden richting de politiek. Dan pas kunnen er kansrijke situaties ontstaan.”

Waar lopen leden tegenaan?

Op het gebied van wet- en regelgeving is de BPM-vergunning komen te vervallen en daarmee ook de voordelen van die vergunning. Dat zorgt voor onzekerheid en jaagt ondernemers op kosten. Mirjam van der Rijt: “Met een BPM-vergunning hoefde je pas BPM te betalen als het kenteken te naam werd gesteld, maar nu moeten bedrijven de BPM betalen bij import; ook als de auto pas een jaar later wordt verkocht. Die regeling werkt door in bijvoorbeeld de voorraadfinanciering. Als je dus geen kenteken hebt, moet je de BPM voorschieten om een kenteken aan te vragen. Dat kan om tienduizenden euro’s per auto gaan. Bovendien mag je ook niet meer op de BPM afschrijven tussen het moment van import en de tenaamstelling. Dat hindert ook weer de voorraadfinanciering en je marge.”

Er is meer

De Nederlandse overheid wil wereldwijd voorop lopen als het gaat om milieumaatregelen, maar Mirjam van der Rijt merkt dat dit overal op weerstand van ondernemers en consumenten stuit. “Dat komt ook omdat de gekozen maatregelen weinig effectief zijn. Ondernemers hebben ook veel hinder van de banken, kunnen moeilijk krediet krijgen en starters hebben zelfs moeite met het openen van een bankrekening. Het lijkt wel alsof er een smet op de autobranche ligt en banken de autobranche niet vertrouwen.” Het maakt Mirjam van der Rijt niet uit of RAI, BOVAG of VASS iets voor elkaar krijgt. “Zolang de ondernemer maar geholpen wordt."

Dit artikel is gesponsord door VASS.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.