"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

Het opzetten van een MT is één van de belangrijkste wijzigingen die door van Driel zijn doorgevoerd om zichzelf een andere rol te geven. Dat was nodig, want het bedrijf groeide hard in de afgelopen jaren. “Zo’n negen jaar geleden ben ik begonnen en inmiddels werken hier acht medewerkers. Vorig jaar werden we genomineerd voor de titel BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2023. Een mooie erkenning en ook publicitair was dat natuurlijk heel interessant.”

Nadenken

Het was in die periode dat Matthijs zich afvroeg hoe hij het runnen van zijn bedrijf richting de toekomst verder vorm wilde geven. Via-via kwam hij in contact met OOMT-adviseur Hanny Hulleman. “We hebben in beginsel twee gesprekken gevoerd om de kansen en de uitdagingen van mijn bedrijf door te nemen en hoe we de transitie van werken in je bedrijf naar werken aan je bedrijf in gang zouden zetten”.  

Hanny vervulde haar rol als adviseur werkgeverschap, terwijl OOMT Coach Martin van der Meer gespreken voerde met de medewerkers. Tijdens de gesprekken kwam Martin erachter dat de medewerkers al veel kennis in huis hebben en dat ze zich vooral door willen blijven ontwikkelen. Door de telefoonstroom terug te brengen naar twee lijnen en door mailboxen te koppelen aan de juiste medewerkers is bovendien meer rust ontstaan.

Matthijs van Driel: “Iedere week willen we stappen zetten.”
Matthijs van Driel: “Iedere week willen we stappen zetten.”

Trots op team

De ondernemer is trots op zijn team en investeert daarin. “Wekelijks sta ik bij iemand onder de brug en vraag hoe het gaat of wat nodig is om zijn of haar werk nog beter te kunnen doen. Ieder kwartaal bespreken we onze strategie.” Het laatste volgde na de workshop OOMT EV Experience, waarin verschillende toekomstmodellen voor autobedrijven worden geschetst. “Met het team bespreken we waar we naartoe willen, de kwartaalcijfers en de verbeterpunten.” 

“Nu stuur ik op hoofdlijnen en heb de medewerkers het podium gegeven wat ze verdienen. Want bij mij maken de medewerkers het verschil. Ik heb gekwalificeerde medewerkers in dienst en door gebruik te maken van al die expertises kan ik mij zo af en toe afsluiten voor de dagelijkse dynamiek en mijn bedrijf klaar maken voor de toekomst.” 

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Goed werk verdient een goede prijs. En goede uitleg natuurlijk.

Wat is een gezond werkplaatstarief?

Hoe hoog is het gemiddelde werkplaatstarief? Wat rekenen autobedrijven voor milieukosten of voor het gebruik van de diagnosetester? Zijn de werkplaatstarieven in Nederland hoger dan die in België? Gaan ze omhoog in 2024? En zijn ze hoog genoeg voor een gezond werkplaatsrendement? AMT vroeg het aan meer dan 200 autobedrijven.

Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

Laat zien hoe mooi het autovak is: 'We verkopen vrijheid'

We mogen ons er best eens wat bewuster van worden hoe schitterend ons vak is, dus laten we dat ook eens uitstralen. Mirjam van der Rijt wil de positiviteit terug in de branche. "Laat zien hoeveel plezier je in je werk hebt. We verkopen immers vrijheid waar jouw klant van kan genieten!"

Wat vinden de grote partijen van elektrische auto's en wat van deelauto's?

Tweede Kamer-verkiezingen 2023: dit vinden de grote vijf van EV's en deelauto's

22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van de grote vijf op een rij. Vandaag in deel 2: Wat willen VVD, GL/PvdA, PVV, BBB en NCS met de elektrische auto en wat met de deelauto?

Rogier Roet, formulemanager van snelste groeier AutoFirst ontvangt het eerste exemplaar van Aumacons Garageformule Top 40 uit handen van winnaar van vorig jaar Ton Sieljes van Autvakmeester.

AutoFirst #1 groeier in Aumacon Garageformule Top-40 én mooie toekomst voor universeel autobedrijf!

Garageformule Autofirst is jarig én nummer een in de Aumacon Garageformule Top-40 2023. "Een verrassing, die mooi samenvalt met ons 20-jarig jubileum", zei Rogier Roet, landelijk formulemanager van AutoFirst. De uitreiking vond plaats tijdens een evenement met met als thema: "Het universeel autobedrijf is kansrijker dan ooit." Wat daarvoor de argumenten zijn? Lees maar!

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Ach, zestig euro, moet kunnen toch?

Wat kost diagnosetool Carly?

Eenvoudige vraag toch? Carly bestel je (mocht je dat echt willen) op mycarly.com. Bij de knop 'Koop nu' staat een prijs: € 59,90. Duidelijk toch? Nou, niet helemaal…

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.