ATF-vervanging volledig automatisch met Fix Gearflush

ATF-vervanging volledig automatisch met Fix Gearflush

De Fix Gearflush van Toolspecial reinigt automatische transmissies en voorziet ze van verse ATF. De Fix Gearflush lost schakelproblemen op, is geschikt voor alle automatische transmissies, DSG's en CVT's en werkt helemaal automatisch. Je kunt het niet verkeerd doen.

Het vervangen van versnellingsbakolie (ATF) is essentieel om problemen te voorkomen. Tussen de 60.000 en 120.000 km (afhankelijk van het type automatische versnellingsbak) zou je de ATF-vloeistof moeten vervangen. Ook 'longlife' ATF moet je verversen, want longlife betekent zelden echt levenslang. ATF breekt namelijk af door thermische belastingen en neemt vocht op. De smerende eigenschappen nemen daardoor af en de slijtage neemt toe. Vuil en slib zetten zich na verloop van tijd af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. De gevolgen zijn slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

Op tijd spoelen voorkomt veel ellende. Bij een normale verversing vervang je ongeveer tweederde van de hoeveelheid ATF, want de koppelomvormer, oliekoeler en olieleidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed. De Fix Gearflush van Toolspecial ververst de ATF-vloeistof voor 99 procent. Dat is pas een schone start.

De Fix Gearflush wordt geleverd met 36 adapters, inclusief de DSG-adapter voor VAG.
De Fix Gearflush wordt geleverd met 36 adapters, inclusief de DSG-adapter voor VAG.

Online database

De Fix Gearflush wordt standaard geleverd met 36 adapters voor de meest voorkomende auto's (inclusief de DSG-adapter voor de VAG-merken), maar er zijn in totaal 150 adapters beschikbaar. Het is niet altijd duidelijk waar je de adapter moet aansluiten en daarom is er een Nederlandstalige online database, die precies de locatie aangeeft. In die database lees je ook welke ATF's, additieven, filters en overige informatie je nodig hebt en in welke volgorde.
Soms zit er een thermoklep in de automaatbak, waardoor de olie eerst een voorgeschreven temperatuur moet hebben voor je kunt spoelen. Ook dat staat in de database. Er staan 150.000 auto's in de database, die maandelijks wordt aangevuld. Het gebruik van de database is bij aanschaf van de Fix Gearflush het eerste jaar gratis.

Je kunt het niet verkeerd doen

In het verleden waren spoelmachines moeilijk te bedienen, omdat je zelf slangen moest omwisselen en de druk moest instellen, maar de Fix Gearflush werkt volledig automatisch. Het aansluiten van de slangen met hydraulische snelkoppelingen is zo eenvoudig dat je het niet verkeerd kunt doen. Door de ingebouwde temperatuursensoren weet de Fix Gearflush precies wat de aanvoer en retour is en dankzij slimme sensoren hoef je niet na te denken over spoelrichting, druk en snelheid. Veel spoelmachines werken op 12 volt, maar de accu van een auto is altijd een onbekende factor en zou onvoldoende spanning kunnen geven. De Fix Gearflush werkt daarom op netstroom. Wel zo stabiel.

Het aansluiten van de slangen met hydraulische snelkoppelingen is zo eenvoudig dat je het niet verkeerd kunt doen”

Verversen start automatisch

Als je een reinigingsadditief toevoegt, schakel je (met draaiende motor) tijdens het reinigen handmatig door alle versnellingen. Alle kleppen komen open te staan en alle leidingen, kleppen, oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Na tien minuten stopt het reinigingsprogramma en start automatisch het verversen van de ATF.
Achterin de machine staan twee jerrycans op weegschalen; de ene jerrycan vul je met nieuwe ATF, de andere is voor de oude ATF-vloeistof. Als je bijvoorbeeld ook het filter vervangt, heb je geen aparte opvangbak nodig. Bovenop de Fix Gearflush is een opvangbak gemonteerd, zodat de oude ATF gelijk de jerrycan instroomt.
De machine houdt nauwkeurig bij hoeveel ATF er in en uit gaat, hoeveel additief is gebruikt (ook dat wordt gewogen) en weet precies in welk tempo de nieuwe ATF bijgevuld moet worden. Het verversen van de ATF duurt niet langer dan twee tot acht minuten.

In een jaar terugverdiend

De laatste stap is het controleren van het vloeistofniveau van de versnellingsbak. De database geeft aan hoe je dat moet doen, want dat kan verschillen per auto. De Fix Gearflush is de oplossing voor vervuilingsproblemen. Het aantal auto's met automatische transmissies neemt nog steeds verder toe, dus dit is een goed moment om te investeren. Door deze nieuwe dienst aan te bieden, kun je nieuwe klanten in je bedrijf verwelkomen. Na ongeveer 26 spoelbeurten heb je de Fix Gearflush al helemaal terugverdiend. Met twee spoelingen per maand kan dat dus al in een jaar. Toolspecial komt graag met de Toolbus langs om de machine te demonstreren.

Dit artikel is gesponsord doorLKQFource.

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?