ATF-vervanging volledig automatisch met Fix Gearflush

ATF-vervanging volledig automatisch met Fix Gearflush

De Fix Gearflush van Toolspecial reinigt automatische transmissies en voorziet ze van verse ATF. De Fix Gearflush lost schakelproblemen op, is geschikt voor alle automatische transmissies, DSG's en CVT's en werkt helemaal automatisch. Je kunt het niet verkeerd doen.

Het vervangen van versnellingsbakolie (ATF) is essentieel om problemen te voorkomen. Tussen de 60.000 en 120.000 km (afhankelijk van het type automatische versnellingsbak) zou je de ATF-vloeistof moeten vervangen. Ook 'longlife' ATF moet je verversen, want longlife betekent zelden echt levenslang. ATF breekt namelijk af door thermische belastingen en neemt vocht op. De smerende eigenschappen nemen daardoor af en de slijtage neemt toe. Vuil en slib zetten zich na verloop van tijd af op de kleppen, stuurventielen en in de oliekanaaltjes van het schakelbrein. De gevolgen zijn slecht schakelen, slippen, bonken, schommelende toerentallen en een hoger brandstofverbruik.

Op tijd spoelen voorkomt veel ellende. Bij een normale verversing vervang je ongeveer tweederde van de hoeveelheid ATF, want de koppelomvormer, oliekoeler en olieleidingen worden niet gereinigd. Dat maakt de problemen alleen maar erger, want het deels losgeweekte vuil veroorzaakt direct weer nieuw leed. De Fix Gearflush van Toolspecial ververst de ATF-vloeistof voor 99 procent. Dat is pas een schone start.

De Fix Gearflush wordt geleverd met 36 adapters, inclusief de DSG-adapter voor VAG.
De Fix Gearflush wordt geleverd met 36 adapters, inclusief de DSG-adapter voor VAG.

Online database

De Fix Gearflush wordt standaard geleverd met 36 adapters voor de meest voorkomende auto's (inclusief de DSG-adapter voor de VAG-merken), maar er zijn in totaal 150 adapters beschikbaar. Het is niet altijd duidelijk waar je de adapter moet aansluiten en daarom is er een Nederlandstalige online database, die precies de locatie aangeeft. In die database lees je ook welke ATF's, additieven, filters en overige informatie je nodig hebt en in welke volgorde.
Soms zit er een thermoklep in de automaatbak, waardoor de olie eerst een voorgeschreven temperatuur moet hebben voor je kunt spoelen. Ook dat staat in de database. Er staan 150.000 auto's in de database, die maandelijks wordt aangevuld. Het gebruik van de database is bij aanschaf van de Fix Gearflush het eerste jaar gratis.

Je kunt het niet verkeerd doen

In het verleden waren spoelmachines moeilijk te bedienen, omdat je zelf slangen moest omwisselen en de druk moest instellen, maar de Fix Gearflush werkt volledig automatisch. Het aansluiten van de slangen met hydraulische snelkoppelingen is zo eenvoudig dat je het niet verkeerd kunt doen. Door de ingebouwde temperatuursensoren weet de Fix Gearflush precies wat de aanvoer en retour is en dankzij slimme sensoren hoef je niet na te denken over spoelrichting, druk en snelheid. Veel spoelmachines werken op 12 volt, maar de accu van een auto is altijd een onbekende factor en zou onvoldoende spanning kunnen geven. De Fix Gearflush werkt daarom op netstroom. Wel zo stabiel.

Het aansluiten van de slangen met hydraulische snelkoppelingen is zo eenvoudig dat je het niet verkeerd kunt doen”

Verversen start automatisch

Als je een reinigingsadditief toevoegt, schakel je (met draaiende motor) tijdens het reinigen handmatig door alle versnellingen. Alle kleppen komen open te staan en alle leidingen, kleppen, oliekoeler, koppelomvormer en oliekanaaltjes worden grondig gespoeld en gereinigd. Na tien minuten stopt het reinigingsprogramma en start automatisch het verversen van de ATF.
Achterin de machine staan twee jerrycans op weegschalen; de ene jerrycan vul je met nieuwe ATF, de andere is voor de oude ATF-vloeistof. Als je bijvoorbeeld ook het filter vervangt, heb je geen aparte opvangbak nodig. Bovenop de Fix Gearflush is een opvangbak gemonteerd, zodat de oude ATF gelijk de jerrycan instroomt.
De machine houdt nauwkeurig bij hoeveel ATF er in en uit gaat, hoeveel additief is gebruikt (ook dat wordt gewogen) en weet precies in welk tempo de nieuwe ATF bijgevuld moet worden. Het verversen van de ATF duurt niet langer dan twee tot acht minuten.

In een jaar terugverdiend

De laatste stap is het controleren van het vloeistofniveau van de versnellingsbak. De database geeft aan hoe je dat moet doen, want dat kan verschillen per auto. De Fix Gearflush is de oplossing voor vervuilingsproblemen. Het aantal auto's met automatische transmissies neemt nog steeds verder toe, dus dit is een goed moment om te investeren. Door deze nieuwe dienst aan te bieden, kun je nieuwe klanten in je bedrijf verwelkomen. Na ongeveer 26 spoelbeurten heb je de Fix Gearflush al helemaal terugverdiend. Met twee spoelingen per maand kan dat dus al in een jaar. Toolspecial komt graag met de Toolbus langs om de machine te demonstreren.

Dit artikel is gesponsord doorLKQFource.

Ron Koek is de Werkplaatsmanager Bus bij HTM Den Haag. Gaat hij de diesels missen? “Kleppen stellen, zo'n motor weer mooi laten lopen, dat blijft toch mooi werk. Maar ja, die elektrische motoren lopen allemaal mooi. Dat is dan toch vooruitgang.” - Foto's: Andrew Walkinshaw

Zo schakelt de werkplaats van HTM Den Haag over op stroom

Olie verversen, kleppen stellen... Binnenkort is dat allemaal verleden tijd in de werkplaats van openbaarvervoerbedrijf HTM in Den Haag. De...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

Asim Saglam werkt vooral in opdracht van autobedrijven. "Die hebben het beste voor met hun klanten en gaan voor kwaliteit, niet de laagste prijs." - Foto: Jan-Willem van Vliet

Column Asim Saglam: 'Stop de shopper'

Ook de automotive professional ontkomt er niet aan: de shopper. Klanten die met copy-paste offerteverzoekjes op jacht zijn naar de goedkoopste...

Foto: ANP/Dijkstra BV

Hoe ziet jouw ideale werkplaats eruit?

Als autotechnicus breng je waarschijnlijk een groot deel van je dag door in de werkplaats. Maar wat maakt een werkplaats voor jou een fijne plek om...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...