Gesponsord

Jong talent boeien en binden aan de autobranche? Dat doe je zo!

Jong talent boeien en binden aan de autobranche? Dat doe je zo!

"Door vergrijzing en doordat er relatief minder jongeren zijn, moet de autobranche er alles aan doen om talent te behouden", zegt Haydée van Turnhout, projectleider bij OOMT. "Dat kan lastig zijn, bijvoorbeeld wanneer een financieel aantrekkelijk bod vanuit een andere branche wordt gedaan. Maar daar heb je weinig grip op. De vraag is daarom eerder hoe je jongeren beter kunt laten landen in én binden aan de autobranche? Daarvoor organiseren we op 20 juni een webinar over dit onderwerp."

Studenten zijn de medewerkers van de toekomst. Maar om jongeren voor de lange termijn aan het vak en aan het bedrijf te binden, is goede begeleiding noodzakelijk. “Daarbij is het belangrijk dat we samen ervoor zorgen dat we het beroepsbeeld goed vormen”, legt Haydée van Turnhout uit. Hiervoor is samenwerking in de driehoek, mbo, bedrijven en jongeren nodig.

Geen 40 jaar voor dezelfde werkgever werken

In de praktijk speelt mee dat er verschillende generaties op de werkvloer zijn. Elke generatie heeft z’n eigen kansen, waarbij je zo’n 20-25 jaar geleden andere mogelijkheden had. Haydée van Turnhout: De jongere generatie heeft een andere kijk op werken. Het draait niet alleen om werken, maar ook andere zaken zijn belangrijk. Als werkgever betekent dit dat je moet realiseren dat een medewerker niet meer 40 jaar voor jou zal blijven werken. Bovendien moet je benadering anders zijn, want de beleving van jongeren bij werk is anders dan die van andere generaties. Je moet ze daarom op andere manier in het werk meenemen.”

Verdiep je eerst in de mens

“Tijdens het webinar draait het ook om bewustwording. Vanuit de eerder genoemde driehoek laten we zien hoe je jonge talenten kunt behouden en wat ieder z’n rol daarin is en hoe je die kunt pakken.” Van Turnhout merkt daarbij op dat het onderwijs en bedrijf verschillende zaken vragen van een student. Als advies geeft ze mee dat je door de houding van een tiener heen moet kijken. “Verdiep je eerst in de mens, ga voor de relatie voordat je resultaat kunt boeken. Pak signalen op, anders kan het te laat zijn om een jonge medewerker te behouden. Zorg voor werk waar jongeren in uitgedaagd worden en een vorm van vrijheid hebben. Je zult zien dat ook deze generatie keihard kan werken.” 

Ieder een eigen rol

In de samenwerking mbo, bedrijf en student is het belangrijk om de rolverdeling goed te bespreken. Dit zodat de student een optimale begeleiding kan krijgen en daardoor te binden is aan de branche. Haydée van Turnhout ziet dat bij werkgevers de wil om te binden en te boeien er wel is, maar dat het vaak aan tijd ontbreekt. “Ook een leermeester moet de tijd krijgen én weten welke kerntaken moeten worden gedaan. Daarbij moet voor de jongere ook ruimte zijn om fouten te mogen maken. Het onderwijs op zijn beurt moet zorgen voor een goede afstemming met- en aansluiting bij de praktijk, waarbij de opleiding en de jongere zelf bijdragen aan een succesvolle start van de student in onze branche. Je ziet al veel mbo-instellingen die vanuit het vmbo de aansluiting zoeken met een werkgever en sommige scholen werken met hybride docenten. Die combinatie tussen theorie en praktijk is heel mooi. Voor werkgevers geldt dat de bedrijfscultuur belangrijk wordt gevonden en dat er daarbij een goed leerklimaat is. Ook daarmee kun je jong talent namelijk een toekomstperspectief bieden en het gesprek aangaan. Dat gebeurt helaas nog te weinig. Terwijl BBL een bewuste keuze is om te leren in de branche.”

Hoewel er nog kansen liggen om jonge medewerkers goed te begeleiden, ziet Van Turnhout dat veel zaken goed gaan. “Ik zie dat er veel zelfstandige initiatieven zijn en dat daarbij ook ruimte is om bij te leren én te leren van elkaar. Sommige leermeesters stellen hun eigen garage zelfs ‘s avonds of in het weekend open zodat studenten werkzaamheden kunnen leren. En er wordt volop gewerkt aan betrokkenheid, dat varieert van teamuitjes tot het meenemen van familieleden naar het bedrijf. Zo raken ook zij betrokken en enthousiast over de branche. De autobranche is er namelijk één die je moet zien.”

Meld je hier aan voor het webinar.

Dit artikel is gesponsord door OOMT.

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.

Lachende gezichten. Links Educated!-ondernemers Leander Engelbertink en Wouter Van der Hurk, rechts Stepfan Griffioen (Bovag), Mark Leerdam (Hobéon) en Debby de Kock, Bovag Projectmanager Schade.

Educated! officieel erkend als exameninstelling in schadeherstel

Feestje op de Hella Academy. Educated! krijgt er een belangrijk certificaat uitgereikt. De jonge opleidings- en examenorganisatie is daarmee een officieel erkende instelling voor het afnemen van examens in het schadeherstel. Hoe zit dat? Waarom is het belangrijk? En waarom bij Hella?

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijsGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meerGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?