Hoe Autobedrijf Janssen grip op de toekomst krijgt

Hoe Autobedrijf Janssen grip op de toekomst krijgt

Verandering is een constante factor in de mobiliteitsbranche. Maikel en Ilse Janssen van Autobedrijf Janssen in Rijsbergen veranderen met de tijd mee. Het onafhankelijke autobedrijf kiest voor groei en investeert nu alvast in een elektrische toekomst, vertelt Ilse Janssen. "Samen met OOMT maken we het bedrijf en het team klaar voor de mobiliteitswereld van morgen."



Waarom kiezen jullie voor groei en specialiseren in elektrische voertuigen? Hoe pakken jullie dat aan?

“Autobedrijf Janssen is in 1971 opgericht door de vader van Maikel. Na het overlijden van zijn vader heeft Maikel het bedrijf in 2007 voortgezet. Door alle veranderingen in de autobranche zetten we sinds 2017 in op schaalvergroting en specialisatie. Daar zien we mooie kansen. We hebben geïnvesteerd in uitbreiding van het team, we hebben ons aangesloten bij een garageformule met een EV-specialisme en we hebben de werkplaats aangepast voor EV-onderhoud.”

Waarom werken jullie samen met OOMT? Hoe is de samenwerking ontstaan?

“Het contact met OOMT kwam tot stand in 2018. We gingen van een team van drie naar twaalf mensen. Door de groei liepen we tegen een aantal uitdagingen aan. In een klein team kun je informeel met elkaar omgaan, een groter team vraagt om een gestructureerd personeelsbeleid. We zochten ook naar handvatten om het team mee te nemen in onze kijk op de toekomst. Met die vragen zijn we naar OOMT gestapt.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?

“OOMT heeft ons geholpen met het opzetten van een gesprekscyclus en met het opstellen van individuele ontwikkelplannen voor alle medewerkers. Aansluitend hebben we samen de OOMT-workshop ‘Door de ogen van de klant’ gedaan. Op dit moment werken we met adviseur werkgeverschap René Bestevaer van OOMT aan het opstellen van een toekomstvisie. We leven in spannende tijden. Er verandert veel in de branche. Een toekomstvisie met duidelijke doelen en een duidelijke planning geeft structuur en zekerheid. Voor ons en voor alle medewerkers.”

We geven iedereen grip op zijn eigen toekomst”

Wat staat er allemaal in de toekomstvisie?

“We geven veel aandacht aan strategisch personeelsbeleid. In de toekomstvisie bepalen we samen met OOMT waar we nu staan, waar we over vijf jaar willen staan en hoe we daar naar toe werken. Samen met het team bepalen we welke vakkennis we al in huis hebben, welke nieuwe vakkennis we voor de toekomst nodig hebben en welke trainingen en opleidingen daar goed bij aansluiten. Verder kijken we hoe we de werkprocessen slimmer en beter kunnen inrichten. We zijn bezig met nieuwbouwplannen voor een EV-werkplaats zonder olie. Daar hoort een andere manier van werken bij. Ook daar betrekken we het team bij. Bij ons heeft iedereen grip op zijn eigen toekomst.”


Dit artikel is gesponsord door OOMT.

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...

Werk je liever aan een auto met verbrandingsmotor dan aan deze?

Wie wil werken aan EV? Dit zeggen autotechnici!

Wil jij werken aan EV's? Dat en meer vroegen we je al weer even geleden. We kregen zo'n honderd uitvoerige reacties. Resultaat: ongeveer 30% van de...

De waterstoftruck van MAN is nu al leverbaar in Nederland. - Foto: MAN

Waterstoftruck van MAN dit jaar leverbaar in Nederland

MAN Truck & Bus gaat als eerste Europese truckproducent een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van...

Foto: Shutterstock

Cao Metaal & Techniek: onderhandelingen afgebroken, acties dreigen

FNV Metaal breekt de onderhandelingen voor een nieuwe cao Metaal & Techniek, waar ook carrosseriebedrijven onder vallen, af.

Brommobielen kunnen een interessante toevoeging aan het gamma van een dealer zijn. - Foto: Peter Aansorgh

Brommobielen als extra omzetmaker voor het autobedrijf

Een dealerbedrijf dat een tweede merk overweegt, moet oppassen dat het tweede merk niet concurreert met het eerste. Brommobielen, bijvoorbeeld van...

Foto: Shutterstock

Autoverkopen 2024: plus van 4 procent

Het eerste kwartaal in de nieuwverkoop zit erop, en ziet er niet slecht uit. In maart liep het een haartje minder dan in het voorgaande 'inhaaljaar',...