Brandstofverbruiksscan, deeltjestest, EV's, verlichting, remmen…, RDW geeft antwoord op jouw APK-vragen!

Brandstofverbruiksscan, deeltjestest, EV's, verlichting, remmen…, RDW geeft antwoord op jouw APK-vragen!
Het bijhouden van de APK-regels is niet altijd gemakkelijk. RDW beantwoordt al je vragen op Auto Prof.

De autotechniek ontwikkelt zich in razend tempo, de APK ook. Dat maakt bijblijven lastig. Voor je de ins-en-outs van de deeltjestest kent, komen de spelingsdetector (APK 1) en uitlezen van het brandstofverbruik er alweer aan. En de controle van eCall, en…. Op Autoprof (31 januari t/m 2 februari) maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen. Welke? Laat maar weten!

“Eh…, vragen over de APK… die heb ik regelmatig. Maar juist nu schieten ze me net even niet te binnen.” Heel herkenbaar. Dus maakten wij alvast een lijstje van 10 vragen. Daar kan je die van jou zo aan toevoegen. We beginnen met het uitlezen van de brandstofverbruiksmeter.

Zijn brandstofverbruiksdata privacygevoelig?
Zijn brandstofverbruiksdata privacygevoelig?

Scannen brandstofverbruik

Vraag 1: Vanaf 20 mei 2023 moeten verbruiksdata van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s met DET vanaf 1-1 2021 bij de APK 2 worden geüpload naar het Europees Milieu Agentschap.

Is daar extra apparatuur voor nodig of kan de diagnosetester dit?

Vraag 2: Geldt het ook voor batterij-elektrische auto’s? En voor plug-in hybrides?

Vraag 3: Hoe gaat het uploaden naar het EMA?

Vraag 4: Zijn brandstofgegevens privacygevoelige data? Is er toestemming van de voertuigeigenaar nodig voor het uploaden daarvan? Wat doe je als de eigenaar die toestemming weigert?

Deeltjestest

Volgende onderwerp, de deeltjesteller. Na een halfjaar uitstel zijn we nu begonnen met de deeltjestest in de APK.

Vraag 5: Hoeveel procent van de APK 2-erkenninghouders heeft nu een deeltjesteller?

Vraag 6: Gaat het goed met de deeltjestest? Waar zitten de valkuilen? Stuiten de steekproefcontroleurs op onverwachte zaken? Welke?

Waar zitten de valkeuilen van de APK-deeltjestest?
Waar zitten de valkeuilen van de APK-deeltjestest?

Vraag 7: Bij een voertuig met twee uitlaten zijn er twee mogelijkheden:

1 Het voertuig heeft voor iedere uitlaat een eigen roetfilter, dan moet je beide uitlaten controleren;

2 Het voertuig heeft 1 roetfilter, dan volstaat controle in 1 uitlaat.

Hoe weet je of een voertuig meerdere roetfilters heeft?

Vraag 8: Voor auto’s met ‘Roetfilter: ja’ in het raadpleegscherm komt de EOBD-test te vervallen. Had dat niet een goede aanvulling kunnen zijn op de deeltjestest?

Elektrische voertuigen

Dan de EV’s, de elektrische voertuigen. Hun aantal groeit nog steeds fors, dus de APK-keurmeester ziet er geleidelijk meer en meer.

Vraag 9: Een BEV heeft geen uitlaat. Dat maakt emissie testapparatuur overbodig. Komt er een aparte erkenning voor bedrijven die alleen EV’s keuren? Wanneer? En kunnen we meer van dit soort deelerkenningen verwachten?

Zijn er nieuwe regels nodig voor EV's in de APK?
Zijn er nieuwe regels nodig voor EV's in de APK?

Vraag 10: We kennen artikel 5.2.12a over de onderdelen van de elektrische aandrijflijn. Dat artikel gaat over dingen als ‘deugdelijke bevestiging’, ‘niet beschadigd’ en ‘geen lekkage’. Het gaat niet over het functioneren van die aandrijflijn. Toch kan dat wel de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Zo kan een gedegradeerde batterij van een EV er al bij een nog redelijke SoC acuut mee stoppen. (Zoals ook de batterij van een ouder mobieltje ineens uit kan vallen.) Zou een State of Health-test van de batterij deel moeten uitmaken van de APK?

Jouw vragen!

Oef, dat zijn er al tien. En dan te bedenken dat er nog veel meer onderwerpen zijn die vragen oproepen, van verlichting tot veersysteem en van roest tot remmen. Heb jij vragen? Waar loop jij in je dagelijkse APK-praktijk tegenaan? Deel het met ons in het formulier hieronder en krijg antwoord tijdens de kennissessie van RDW en AMT op Auto Prof van 31 januari t/m 2 februari in de Evenementenhal in Gorinchem.

In een gezamenlijke sessie maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen.
In een gezamenlijke sessie maken RDW en AMT een tour langs recente en toekomstige wijzigingen. En we geven antwoord op jouw APK-vragen.

Heb je nog geen tickets voor jou en je team? Met de code (onderaan dit artikel) van AMT haal je ze gratis in huis.

Airco is bijna vanzelfsprekend in moderne auto’s, aircoservice zou dat dus ook moeten zijn.  – Foto: Shutterstock

Back to basics: dit moet je weten over het aircosysteem

Tegenwoordig is er bijna geen nieuwe auto meer zonder airconditioning. Maar hoe werkt het en hoe wordt de kou opgewekt? Om het principe te begrijpen...

Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes. Goed- of afkeur? Wat was het goede antwoord?

Deeltjestest in APK Keurmeesterquiz: wat was het goede antwoord?

Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling...

In de nieuwe werkplaatsen kunnen de studenten van het Koning Willem I College hun vak leren in ruime en lichte ruimtes, voorzien van de nieuwste technologieën en geavanceerde apparatuur.

Nieuwe werkplaatsen voor monteurs van de toekomst bij Koning Willem I...

Het Koning Willem I College opent nieuwe werkplaatsen voor de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek aan de Onderwijsboulevard in 's-Hertogenbosch....

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar...

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al...

Een BMW M30 zespitter, voorzien van nieuwe coating en klaar voor een tweede leven. Maar wat gaat eraan vooraf? - Foto's: PowerSeal

Stap voor stap: cilinders coaten

De aluminium cilinders in moderne motorblokken hebben vaak een Alusil-laag. Opboren kan dus niet. De oplossing: een nieuwe Nikasil-coating...

De Audi herkent dat de laadkabel is aangesloten, maar de auto start niet met laden.

Diagnose in de praktijk: Audi Q7 e-tron met laadprobleem

Een Audi Q7 e tron 3.0 TDI Hybrid kan niet worden opgeladen via de netlader die bij het voertuig werd geleverd. Wat is er aan de hand? Steve Smith...

Iwan Kennis en een dome vol liefhebbers van diagnosepuzzels.

Iwan Kennis diagnosepuzzel aan vijf auto's

Diagnosestellen is als het oplossen van een puzzel. Iwan Kennis, bekend van de ATC Livestreams is de onbetwiste koning van deze diagnosepuzzels. In...