Test je APK-kennis: AdBlue-lekkage, APK-goed- of -afkeur?

Test je APK-kennis: AdBlue-lekkage, APK-goed- of -afkeur?

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. In deze zesde editie krijg je te maken met AdBlue. Je weet wel, dat goedje dat in de uitlaat van moderne diesels wordt geïnjecteerd. Maar ook het spul dat voor schokkende beelden zorgt als het uit onwetendheid aan de brandstof wordt toegevoegd…

Wat die schokkende beelden betreft, daar komen we zo op. Nu eerst de vraag uit AMT APK Keurmeesterquiz. Zoals je weet uit de voorgaande afleveringen, neemt juryvoorzitter (en enig jurylid) Martin Pardoel geen genoegen met alleen het antwoord “goedkeur” of “afkeur”. Er hoort altijd een uitleg bij: Hoe zit het precies en waar in de APK-regelgeving staat dat? APK-keurmeesters die Martin Pardoel kennen als trainer bij PSB, zullen daar niet verrast door zijn.

Druppels

AdBlue bijvullen
Nee, nee, nee, het lekt echt niet zo hard dat de automobilist steeds moet bijvullen.

Duidelijk? Oké, dan is het woord aan de juryvoorzitter: “Tijdens de APK-keuring van een personenauto met dieselmotor die op 15 maart 2017 in gebruik is genomen, ziet de keurmeester vloeistoflekkage aan de aansluiting van de leiding op de AdBlue-tank. Nadat hij de aansluiting heeft schoongemaakt, komen er direct weer druppels AdBlue aan de aansluiting te hangen.

AdBlue-schade

De vraag ligt dan voor de hand: Hoe moet de keurmeester handelen bij deze overmatige vloeistoflekkage? En: Licht je antwoord toe! Via het formulier hieronder doe je mee. Bekijk je liever eerst de schokkende AdBlue-beelden die we je beloofd hebben? Je vindt ze hier.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...