Test je APK-kennis: AdBlue-lekkage, APK-goed- of -afkeur?

Test je APK-kennis: AdBlue-lekkage, APK-goed- of -afkeur?

Ben jij een goede APK Keurmeester? Ga de uitdaging aan en test je APK-kennis in de AMT APK Keurmeester Quiz. In deze zesde editie krijg je te maken met AdBlue. Je weet wel, dat goedje dat in de uitlaat van moderne diesels wordt geïnjecteerd. Maar ook het spul dat voor schokkende beelden zorgt als het uit onwetendheid aan de brandstof wordt toegevoegd…

Wat die schokkende beelden betreft, daar komen we zo op. Nu eerst de vraag uit AMT APK Keurmeesterquiz. Zoals je weet uit de voorgaande afleveringen, neemt juryvoorzitter (en enig jurylid) Martin Pardoel geen genoegen met alleen het antwoord “goedkeur” of “afkeur”. Er hoort altijd een uitleg bij: Hoe zit het precies en waar in de APK-regelgeving staat dat? APK-keurmeesters die Martin Pardoel kennen als trainer bij PSB, zullen daar niet verrast door zijn.

Druppels

AdBlue bijvullen
Nee, nee, nee, het lekt echt niet zo hard dat de automobilist steeds moet bijvullen.

Duidelijk? Oké, dan is het woord aan de juryvoorzitter: “Tijdens de APK-keuring van een personenauto met dieselmotor die op 15 maart 2017 in gebruik is genomen, ziet de keurmeester vloeistoflekkage aan de aansluiting van de leiding op de AdBlue-tank. Nadat hij de aansluiting heeft schoongemaakt, komen er direct weer druppels AdBlue aan de aansluiting te hangen.

AdBlue-schade

De vraag ligt dan voor de hand: Hoe moet de keurmeester handelen bij deze overmatige vloeistoflekkage? En: Licht je antwoord toe! Via het formulier hieronder doe je mee. Bekijk je liever eerst de schokkende AdBlue-beelden die we je beloofd hebben? Je vindt ze hier.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?