Column Tom Polman: Toekomst of ondergang?

Column Tom Polman: Toekomst of ondergang?

Op de AMT Facebook-pagina ontstond onlangs een discussie over de investeringen die je als autobedrijf moet doen om bij te blijven. Van ADAS tot de deeltjesteller. Zijn de investeringen te groot en is de kleine universeel de dupe? Daar wordt men het op Facebook niet over eens. De één ziet het als zijn ondergang, de ander juist als een investering in de toekomst van zijn bedrijf. Stof tot nadenken.

Ik belde met vier ondernemers om erover door te praten. Waarin ga je investeren en welke afwegingen maak je dan? Na oriëntatie online en in vakbladen zoeken ze al snel contact met collega-ondernemers en de vaste leverancier(s). De praktijkervaring van anderen speelt een belangrijke rol. Doet het apparaat wat je ervan mag verwachten? De prijs blijkt minder belangrijk.

“Het gaat om het hele pakket”, zegt een ondernemer. “Welke meerwaarde biedt dit merk mij, en ook de kosten ná aanschaf vind ik belangrijk. Ik ga binnenkort investeren in een deeltjesteller. Als ik voor een ander merk kies dan mijn huidige emissieapparatuur, krijg ik misschien te maken met extra voorrijkosten. Dat vergt wat uitzoekwerk.”

De keuze is zo gemakkelijk nog niet en de discussie op Facebook is goed te verklaren. De vraag of je moet investeren is naar mijn idee wel eenvoudig te beantwoorden. Ja, je moet blijven investeren in de tools en equipment die bij jouw bedrijf van nu én in de toekomst passen.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Hoe krijg je vastzittende dieselinjectoren los? Würth Special Tools-specialist Peter Holleman zet de leden van ATC-Arnhem-Nijmegen aan het denken.
Injector

Dieselinjectoren demonteren? Stop zinloos geweld!

Door kool en roest kunnen dieselinjectoren extreem vastzitten. Ze los maken kan dan veel kostbare werkplaatstijd opslokken en tot grote motorschade leiden. Hoe het wel moet? Efficiënt, vlot en zonder bloed, zweet en tranen? Dat demonstreerde Würth Special Tools-specialist Peter Holleman bij ATC Arnhem Nijmegen.

Foto: Sonic Equipment
Sonic

Sonic neemt Sonic Tools USA over en versterkt positie in Noord-Amerika

Sonic Group neemt Sonic Tools USA over en versterkt zijn positie in de Noord-Amerikaanse markt. Dit past binnen de internationale groeistrategie van het Nederlandse gereedschapsbedrijf.

Foto: DT Spare Parts
Gereedschap opbergsysteem

DT Spare Parts introduceert nieuwe gereedschapskisten

DT Spare Parts lanceert nieuwe, robuuste gereedschapskisten. Ontworpen voor monteurs en beschikbaar in diverse uitvoeringen.

AMT en de rest van de vaderlandse pers zijn naar Saarloos in Rotterdam gekomen voor een demonstratie van de Clayton-chassisdynamometer.
Equipment & Gereedschap

Techniek van toen 1954: nooit meer proefrijden?

In 1954 demonstreert Saarloos in AMT de mogelijkheden van de Clayton-chassisdynamometer. Is dit het einde van het proefrijden?

Foto: Herbert Wiggerman
Trots op mijn bedrijf

Trots op mijn bedrijf - Bart Kamps, Explora: 'Omgang met mensen is...

Bart Kamps is de trotse directeur van Explora & MahaExplora truck & bus, TOI opleidingen én GOmotive.

Triton D10. “De snelste hardware, intuïtieve bediening, robuust touchscreen en snelle oscilloscoop”, claimt Snap-on. En: “Training en ondersteuning ingebouwd in de diagnosetester.” Daarnaast biedt Snap-on training in het eigen trainingscenter.
Diagnose

Goede diagnose vraagt meer dan slimme apparatuur

AI, Over The Air Updates, big data…, de Snap-on diagnoseapparatuur wordt steeds slimmer. Maar slimme apparatuur alleen is niet voldoende voor een goede diagnose, zegt Snap-on. Wat er nog meer nodig is? Lees maar.

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB
Grossiers

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.
Diagnose-apparatuur

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.