AMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Diagnose
    • Diagnosetools
    • Diagnosetips
    • Pass-thru
    • State of Health
  • APK
    • Regelgeving
    • APK-tools
  • Techniek
    • Hybride & EV
    • Waterstof
    • Motor & Transmissie
  • Werkplaats
    • Werkplaatsinrichting
    • Tools & Equipment
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Kennistest

Alles over Elektromotor

  • Stand der techniek: rotor en stator met platte windingen spaart ruimte. De schijf op rechts zorgt bij Mahle voor inductieve bekrachtiging van de rotorwindingen.
    Elektromotor22 nov. 23

    Evolutie in elektromotoren bij Mahle en Renault

    Van twee kanten neemt de dreiging af dat elektrische auto's onbetaalbaar worden. In motoren en batterijen zitten grondstoffen die steeds zeldzamer en duurder zouden worden. Maar de nieuwste elektromotoren van Mahle en de Renault/Valeo-combinatie hebben dat niet. Bovendien zijn de grondstofprijzen alweer gedaald. Voor de zekerheid schakelen toch steeds meer merken over op extern bekrachtigde elektromotoren zonder zeldzame magneetmaterialen.

  • In de VW ID.7 levert de AP550 550 Nm koppel en 210 kW vermogen. Daarmee moet de ID.7 een rijbereik van ruim 600 kilometer krijgen.
    Volkswagen4 aug. 23

    Oog voor Techniek: VW APP550 is allround elektro-aandrijfpakket

    In Oog voor Techniek nemen we de VW APP550 onder de loep. Deze nieuwe, krachtige elektromotor van Volkswagen is bedoeld voor onder meer de ID.7.

  • Planetaire reductie en differentieel gecombineerd in twee ringen, dat spaart veel ruimte.
    Elektrische aandrijving20 feb. 23

    ZF komt met een reeks nieuwe, modulaire elektro-aandrijflijnen

    Al langer is ZF bezig zich om te vormen van onderstel- en transmissiespecialist naar expert in elektrische aandrijving. Er komt nu een nieuwe, modulaire reeks elektro-aandrijflijnen voor personen- en bedrijfsauto's. Kleiner en lichter, meer ingericht als een systeem dat compleet geleverd kan worden.

  • Dit zit er onder een Mercedes-AMG EQE, ook versterkte remmen en aangepaste vierwielbesturing horen erbij. Het accupakket is niet groter in capaciteit dan bij een gewone EQE.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (combined electrical consumption (WLTP): 22,5–19,7 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ (combined electrical consumption (preliminary WLTP): 23,2–20,3 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km); Infographics
    Artikel15 mrt. 22

    Wat kan AMG met een elektrische Mercedes-sedan?

    Klimaattechnisch gezien zouden we het alleen moeten hebben over laag energiegebruik. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, snelle auto's blijven trekken. Standaard auto's blijven een compromis, waar tuning extra prestaties kan lospeuteren. Mercedes-AMG mocht al meteen los op de EQ-sedans.

  • Artikel17 aug. 20

    Back to Basics: Rekenen aan het thuis opladen van een EV

    In een Tesla Model 3 opent het handschoenenkastje elektrisch, gaaf! Toch is het oude techniek in een nieuw jasje. Hetzelfde kunstje zien we in iedere auto met centrale portiervergrendeling. Zo komen we veel sensoren, actuatoren en embedded systems (computers) uit 'oude' auto's tegen in EV's. Daarnaast bieden elektrische auto's technieken die nieuw zijn voor autotechnici. In deze B2B: laden aan huis.

  • Dit is het puur elektrische ‘high performance’ platform, gezien op de voorkant met twee elektromotoren in plaats van de range extender, en zo ruimte voor F1-stijl horizontale veerbenen.
    Elektrische aandrijving19 mei 20

    Karma's multifunctioneel elektro-hybride platform. Ei van?

    Geleidelijk moet alle wegvervoer elektrisch worden, met hybride aandrijving als tussenstap. Dat vergt veel ontwikkelwerk en investeringen. Tenzij je een kant-en-klare basis hebt voor allerlei verschillende auto's. Zoals het Volkswagen MEB platform of… Karma's E-Flex universele basis?

  • De batterij is het hart van de elektrische auto. Boven dit hart zit je als je in een Mercedes EQC-rijdt. De batterij bestaat uit twee modules van 48 accucellen en vier van 72 cellen. Maar met alleen de cellen ben je er niet. Alles wat nodig is rondom de cellen heet batterypack.
    Artikel23 apr. 20

    Masterclass Daimler-batterijtechniek: Batterij wordt biologisch?

    Het hart van een elektrische auto is zijn batterij. Die is bepalend voor de voertuigprestaties, de prijs én voor de klimaat- en milieuvriendelijkheid over de hele levenscyclus van de auto. Wat mogen we van die batterij verwachten in de komende jaren? Wordt hij lichter, sterker, goedkoper? Professor Andreas Hintennach, Hoofd batterij-ontwikkeling bij Daimler-Benz, blikt voor AMT in zijn glazen bol.

  • Riscoanalyse: check! Voertuig veiliggesteld: check! Persoonlijke beschermingsmiddelen: check! De juiste Ev-kennis: check! Mooi, dan kan je veilig aan de slag!
    Nieuws17 mrt. 20

    Deel jouw ervaring met nieuwe aandrijflijnen

    Ruim 30.000 Tesla's gingen in 2019 over de toonbank, en ook van andere merken werden veel EV's en hybride-modellen verkocht. Wat kan je er als universeel mee? Gelukkig heel veel! Maar dan moet je er wel klaar voor zijn. Ben jij dat of nog niet? We horen het graag.

  • Mooi alternatief als een dubbelcabine Dodge Ram pickup met dikke V8 niet meer kan? De elektrische Nikola Badger plug-in FCEV met supercondensatoren belooft heel veel.
    aandrijving10 mrt. 20

    Nikola versus Tesla: waterstof versus opladen

    Baarde Tesla al flink opzien met zijn buitenaards ogende Cybertruck pickup, op papier gaat de Nikola Badger daar nog eens overheen. Als het gerealiseerd wordt zal Nikola Tesla verslaan, hun Badger ziet er normaler uit maar zou abnormaal presteren. En Nikola gaat volgend jaar in Europa van start als truckaanbieder.

  • In het obligate blauw aangeduid de elektrische E-Tech installatie: accu bij de achteras en een grote motor plus starter/generator/motor op de bijzondere transmissie naast de benzinemotor.
    Artikel18 feb. 20

    Techniek-nieuws: Van hybride Mégane tot Audi oplaadcontainers

    Om de 95 gram CO2 vlootgemiddelde te halen moeten autofabrikanten flink aan de slag met elektrificatie. Renault haalt haar plug-in hybride techniek E-Tech nu ook naar de (facelift) Mégane. We rekenen op een uitstoot onder de 40 gram CO2. Audi heeft al de nodige plug-in hybride en EV's rondrijden en zette onlangs oplaadcontainers in om de e-trons te kunnen opladen. Hoe zit dat?

Meer artikelen

  1. Video: Hightech Audi-motorenfabriek, én: Wat voor motoren kom je tegen in elektrische auto's?
  2. Komt Porsche met een elektrische 911?
  3. Quant nanoFlowcell: doorbraak in elektrisch rijden?
  4. Elektrisch rijden zonder rangeproblemen
  5. Audi investeert in brandstofcellen: h-tron op komst?
  6. Is hybride de nieuwe standaard?
  7. Tweetaktdiesel bij Renault?
  8. Video: Elektrisch rijden met zes versnellingen?
  9. Volvo Drive-E levert 330 kW met e-turbo
  10. Renault Eolab rijdt 1 op 100 zonder koppeling
  11. Carice: nieuw elektrisch Nederlands automerk
  12. Elektrisch rijden in stroomversnelling (2013-11)
  13. Hybride rijden kan ook anders (2013-11)
  14. Autotechnicus krijgt les in elektrische aandrijving
  15. Motorfietstoekomst volgens Hero MotoCorp
  1. Driecilinder Nissan Le Mans-racer
  2. Landrover Evoque met Belgische elektromotor (2013-7/8)
  3. Audi Future Lab kijkt vooruit (2013-7/8)
  4. Nissan Bladeglider ster van Tokyo Motor Show?
  5. Inverto ontwikkelt magneetloze elektrische automotor (2013-3)
  6. Voor elektrische en hybride auto's: AVL Safety 2000
  7. Honda hergebruikt hybride batterijen voor productie van elektromotoren
  8. Gaan we binnenkort massaal elektrisch rijden?
  9. Schaeffler en Ford onderzoeken elektrische naafmotoren
  10. Ebusco ontwikkelt en produceert wél elektrische bussen!
  11. Elektrische bus van Ebusco, Hollands glorie of…?
  12. GM start fabricage elektromotoren
  13. EU-regels voor moderne trucktechnieken
  14. Washington vindt elektrische auto's té stil
  15. Aantal laadpalen groeit harder dan aantal elektrische auto's (2012-6)
  • Abonneren
  • Garageforum
  • Reparatiewijzer
  • Nieuwsbrieven
  • Over AMT
  • Abonnement opzeggen
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Volg AMT

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • YouTube

Snel naar

  • Whitepapers
  • Webinars & livestreams
  • Digitaal magazine
  • Online magazine

Categorie

  • Diagnose
  • APK
  • Techniek
  • Werkplaats

Thema's

  • Trucks & bedrijfsauto's
  • Motorfietsen
  • APK
  • Diagnose
  • Hybride/EV
  • Airco
  • Werkplaatsformules

AMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen