Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van 2024. Auteur Gino Decoster beantwoordt de vraag niet alleen, maar duikt hier diep in de materie. En maakte een kennistest.

Moderne auto's zitten vol met elektronica, wat betekent dat conventionele kabelbomen veel storingen zouden veroorzaken. Bovendien moeten computers met elkaar kunnen communiceren. Dit wordt mogelijk gemaakt door het moderne databussysteem. - Afbeeldingen: Gino Decoster

Het databussysteem uitgelegd aan de hand van de Ford Mustang Mach-E

Het aantal componenten en regeleenheden is gestaag toegenomen door de toenemende eisen op het gebied van veiligheid en steeds meer comfort in het voertuig. Als representatief voorbeeld van deze systemen beschrijven we hier het databussysteem, ook wel bekend als het communicatienetwerk, van een Ford Mustang Mach-E

In theorie kun je een draadbreuk in een hogesnelheids-CAN-bus opsporen door de weerstand te meten: “Er zit een weerstand van 120 Ohm op beide draden. Die staan parallel, dus als je 60 Ohm meet, is het goed. Meet je 120 Ohm, dan heb je een draadbreuk. Maar dat werkt weer niet als je slechts af en toe een probleem hebt, of als er een draad naar een andere node kapot is”, zegt Iwan Kennis.

Zo loste diagnosetechnicus Iwan Kennis netwerkstoringen Renault...

Moderne auto's zijn voorzien van diverse communicatienetwerken. Autobedrijven netwerken zelf ook. "Dat is erg nuttig om samen storingen op te kunnen lossen", zegt Iwan Kennis, diagnosetechnicus bij Wout Bouman. Tijdens zijn kennissessie op AMT live laat hij zien dat hij bedreven is in beide vormen van netwerken, inclusief twee cases uit de praktijk.

CAN, CANFD en LIN: een diepere kijk op voertuignetwerken

CAN, CANFD en LIN: een diepere kijk op voertuignetwerken

Een voertuignetwerk zit in nagenoeg elke auto, maar hoe werkt dat nu? Scopebeelden, spannings- en/of weerstandsmetingen, aan zulke netwerken, die kennen we. Maar hoe gaat dat dan verder? Wie alles weet van netwerken is Robby Camps, werkzaam als CAN-analist bij Ford Lommel Proving Ground, en hij gaat zijn kennis delen.

Het temperatuurverschil van bijna tien graden Celcius op de deurgreep, gemeten tussen de linker- en rechterhelft, verraadt een hoog stroomverbruik.

Diagnosetips uit de praktijk: BMW 3 Serie met sluiting op de LIN-bus

Diagnosespecialist Bjorn Scholten krijgt een BMW E90 3 Serie binnen. De auto weigert te starten en geeft op de boordcomputer de melding: 'Engine start fault' met de opmerking: 'Please open and close the driver's door. Remove and insert the remote control into the ignition lock. In case of repeat occurrence, have the system checked by your BMW Service.' Wat is er aan de hand?

Diefstal van interieurdelen komt vaker voor. En dat is een kostbare aangelegenheid. *foto ter illustratie*

Feitenrelaas boordelektronica voor de rechter

Autotechniek en rechtspraak, wat hebben ze met elkaar gemeen? Soms best veel. We kwamen een interessante uitspraak tegen over autoinbraak waarbij de boordelektronica van een Mercedes andere feiten bovenwater bracht dan wat de eigenaar de verzekeraar liet geloven...

Otogros zoekt aansluiting bij AD Benelux

Otogros zoekt aansluiting bij AD Benelux

De zes vestigingen van automaterialengrossier Otogros uit Putten sluiten zich aan bij AD Benelux in Oosterhout.

LPG.nl breidt uit tot landelijk netwerk gasinbouwers

LPG.nl breidt uit tot landelijk netwerk gasinbouwers

LPG.nl is overgegaan tot een landelijk samenwerkingsverband van twaalf gasinbouwspecialisten. LPG.nl wil de voordelen van rijden op lpg onder de ...

Neutrale verkoopplek Fairpoints, kans voor autobedrijf?

Neutrale verkoopplek Fairpoints, kans voor autobedrijf?

Finnik en GroupAuto Nederland gaan samen neutrale plekken voor particuliere autoverkopers en kopers aanbieden. Daar kunnen particulieren hun ...

PartsPoint en AD Benelux bundelen krachten

PartsPoint en AD Benelux bundelen krachten

PartsPoint Holding en AD Benelux gaan versmelten tot een bedrijf dat zich richt op de levering van automaterialen aan de vrije grossier. De gesprekken ...