artikel

De gereedschapskar: je beste kameraad

Werkplaats & Onderhoud 3854

Technici hebben een nuchtere kijk op hun bezigheden; goed is goed en de rest is onzin. Een gereedschapskar mag echter best ietsje mooier zijn dan strikt noodzakelijk. Het is op je werk immers je beste kameraad en het is maar wat fijn om na het opentrekken van een la te weten dat je de wereld aankunt.

De gereedschapskar: je beste kameraad
Met een goed gevulde gereedschapskar ben je op alle klussen voorbereid.

Op werkelijk alles voorbereid zijn, is met een gereedschapskar vrijwel onmogelijk. Er zijn altijd klussen waarvoor je speciaalgereedschap nodig hebt en dat zit niet in een kar. Dat even ter zijde zijn de mogelijkheden eindeloos, niet alleen qua aanschafprijs, maar ook qua inhoud. Sommigen kiezen voor een budgetmerk, vaak een dochter van een gerenommeerde fabrikant. Anderen gaan voor de absolute top en investeren de tegenwaarde van een leuke gebruikte auto; als de autotechnicus die ermee moet werken maar tevreden is. Of beter nog: er trots op is, zo kun je een gereedschapskar bijna als een arbeidsvoorwaarde zien.

Welke gereedschapskar kies je?

Facom Jet 5 met extra wielen voor een betere wendbaarheid. De flaconhouder is een optie. Handig, zo’n schroevendraaierhouder en aflegvakje voor bouten en moeren! Ook: stootbuffers op de flanken en de laden.

Wat kan bij de keuze van een gereedschapskar de doorslag geven? Natuurlijk zijn er merkvoorkeuren, maar het gereedschap zelf is ook uitermate belangrijk. Reputatie, al dan niet ‘van horen zeggen’, prijs, uiterlijk, het assortiment dat je ter beschikking krijgt, het speelt allemaal een rol. En dan is er nog iets wat je moet voelen: het gebruiksgemak, met een uitgekiende ergonomie in de hoofdrol. In gewone mensentaal: het is belangrijk hoe gereedschap aanvoelt en dat er rekening is gehouden met de bewegingen die je tijdens de werkzaamheden maakt.

Martin van Werkhoven van Facom legt uit dat zijn merk op dit gebied veel onderzoek heeft gedaan. “Een schroevendraaier is een schroevendraaier, maar voel je hoe lekker dit ding in je hand ligt? Dat is ontzettend belangrijk als je de hele dag met gereedschap in de weer bent. Bovendien werk je nauwkeuriger en sneller met gereedschap dat voor jouw handen lijkt te zijn gemaakt.”

Douwe Bethlehem blij met Snap-on

Bij Ford-dealer AutoMartens in Zevenaar krijg je Douwe Bethlehem aan de telefoon als je naar de werkplaatschef vraagt. Douwe is nog steeds blij mee met de acht Snap-on gereedschapswagens die enkele jaren geleden zijn aangeschaft. “Een maatje breder omdat je er dan wat gemakkelijker extra spullen bovenop kwijt kunt. Geen kwaad woord over het merk dat we daarvoor gebruikten, maar Snap-on is een klasse beter”, aldus de Ford-expert.

“Er komt ook regelmatig iemand op bezoek die controleert of de gereedschapskarren nog wel compleet zijn en of er wellicht iets moet worden vervangen. Ook houdt hij ons op de hoogte van nieuwe artikelen in het assortiment die voor ons interessant kunnen zijn, vaak kun je die meteen al bekijken en uitproberen. Klasse! En er is nog iets… Toen die gereedschapswagens werden afgeleverd, zat er bij iedere monteur een naamplaatje op. Daar hadden we niet om gevraagd, maar we vonden het wel erg leuk!”

Goede ergonomie vergroot werkplezier

Bij het ontwikkelen van gereedschap en ook van gereedschapskarren zijn tijdsbesparing en ergonomie belangrijke factoren geworden. Bij Sonic is de aandacht al enige tijd gericht op de optimale indeling van de laden, vertelt Johan Hartog: “Als je een la hebt geopend, moet je het gereedschap dat je nodig hebt blindelings kunnen vinden. De indeling van de vakken moet logisch zijn en je moet de sleutel die je nodig hebt gemakkelijk kunnen pakken. Ook is het niet handig als je, om die ene tang achterin te pakken te krijgen, de module eruit moet trekken omdat de lade niet ver genoeg naar buiten komt. Dat klinkt heel logisch, maar het komt vaak voor dat een la niet ver genoeg open kan.”

 

‘Enorme karren: een aftrekpost, maar geen verdienmodel’

 

Kunststof of foam inlays?

Opbergen in voorgevormde kunststof inlays of in foam is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Van Werkhoven adviseert voor de autovakman kunststof omdat het veel gemakkelijker te reinigen is. “O zeker, ook foam kun je na langdurig gebruik weer als nieuw maken, maar dan moet je wel even bij oma langs voor schoonmaakazijn en ben je bij een flinke kar een hele dag bezig. De baas zal niet staan te juichen bij zoveel ijver…”

Helemaal zonder nadelen zijn harde kunststof inlays volgens Van Werkhoven echter ook niet. “Bij foam zie je door de contrasterende onderlaag meteen of er iets ontbreekt, dat heb je niet bij bakjes in een enkele kleur. Ook blijkt bij harde modules de verleiding vaak groot te zijn om er allerlei dingen bovenop te gooien die er niet horen, voor je het weet is het een zooitje in je kar.”

Maatwerk

Heb je veel gereedschap nodig en bovendien een groter werkvlak bovenop, is een bredere kar de beste oplossing. Bij veel fabrikanten ligt de basisbreedte in de buurt van de 80 cm, de exacte maten variëren van merk tot merk. Voor de vulling wordt met basismodules gewerkt. Schroevendraaiers, sleutels, tangen, doppensets, de keuze is dermate groot dat je bijna van maatwerk kunt spreken.

Van die basismodules passen er in een standaardkar drie naast elkaar, al zijn er ook inlays uit één stuk met dezelfde inhoud. Gaan we een maatje breder, komen we rond een meter uit en gaan er vier modules naast elkaar in. Moet het nog royaler, wordt het 115 á 120 cm, met plek voor nòg een module. Veel groter is voor het dagelijkse werk minder gebruikelijk, maar het kan wèl.

Voor echte gereedschapsfanaten is deze Snap-on wagen een absolute droom. Sommige Europese merken weten er ook wel raad mee als het ietsje groter mag.

The bigger, the better?

In de catalogus van Snap-on bijvoorbeeld tref je ware giganten aan, zowel in breedte als in hoogte; in het land van Donald Trump is nu eenmaal alles groter. Als je dergelijke ‘Tabberts voor gereedschap’ tegenkomt, hebben ze meestal een vaste plek in de werkplaats.

Daarnaast vind je ze soms in racetrucks, van waaruit ze zo in de pitbox worden gerold. Garagisten en hobbyïsten met een passie voor gereedschap willen nog wel eens zulke imposante rollende kasten aanschaffen. Prachtig om te zien en bij professionals een aftrekpost om u tegen te zeggen, maar geen ideaal verdienmodel.

Afgeschuinde hoek van een kar van Expert, een submerk van Facom. Waarom? Trek zo’n kar maar eens per ongeluk tegen je hiel…

Botsen zonder schade

Natuurlijk zorgt de autotechnicus ervoor dat zijn gereedschapskar goed op de plek staat en niet onbedoeld kan bewegen, maar een ongelukje kan altijd gebeuren. Dan is het prettig als er stootbuffers op de hoeken zitten; zie je jouw kar na een ietwat onhandig duwtje al tegen het voorspatbord van een peperdure Aston Martin rollen? Nog beter is het als ook de hoeken van de laden stootblokjes hebben. Natuurlijk duwen we de laden altijd keurig in de vergrendeling als we de kar bewegen, maar die ene keer per jaar dat we dat vergeten…

Over die vergrendeling gesproken: gewoonlijk is dat een palletje onder de handgreep van de lade. Handiger is het als die handgreep tevens als ontgrendeling fungeert, want dan heb je altijd meteen beet, zonder onder de handgreep te moeten voelen.

Facom kiest voor handgrepen die tevens als ontgrendeling fungeren, dan hoef je niet meer onder de greep te zoeken.

Een slot kan prettig zijn bij een gereedschapskar voor persoonlijk gebruik. Naast puur mechanische sloten, zijn er ‘keyless-entry’ alternatieven met een sleutelbadge of elektronische codekaart.

Grote sleutels zelden nodig

Afgezien van het merk begint de keuze van een gereedschapskar met het bepalen van het aantal laden, wat natuurlijk nauw verband houdt met de gewenste inhoud. Van Werkhoven: “Drie, vier, vijf, zes zeven… Een starterspakket – vrijwel alle leveranciers hebben aanbiedingen – begint in de regel met drie laden die zijn gevuld met wat je basisgereedschap zou kunnen noemen. Schroevendraaiers, ringsteeksleutels, tangen, een doppenset en dat soort onmisbare dingen. Een universeelbedrijf heeft de meeste maten nodig. Ben je wat meer gespecialiseerd voldoet een minder breed assortiment.”

“Want autofabrikanten hebben hun eigen matenkeuze die bijvoorbeeld bij Europese en Japanse merken verschilt. Heel grote maten heb je strikt genomen maar zelden nodig. Bij een bedrijf met meerdere werknemers zou je ervoor kunnen kiezen niet elke kar te voorzien van sleutels groter dan 24 millimeter. Ik verbaas me ook wel eens over de populariteit van 1/2” doppen. Bij een personenwagens is dat een onbenullige maat. Alleen bij wielen wisselen en ander ‘grof’ werk heb je er wat aan. In de motorruimte zit je jezelf voortdurend in de weg met die dikke sleutels. Dan verdient 3/8” veruit de voorkeur, het werkt handiger en is toch breed inzetbaar. Bij vrachtwagens is het natuurlijk een ander verhaal, dan mag het best forser.” legt hij uit.

 

‘Reputatie, al dan niet ‘van horen zeggen’, prijs, uiterlijk, het assortiment dat je ter beschikking krijgt, het speelt allemaal een rol.’

 

Meest gebruikt bovenin

Het behoeft geen uitleg dat het gereedschap dat je het meest nodig hebt in de bovenste laden komt. Martin merkt op dat ook steeds meer gebruik wordt gemaakt van 8-Volts gereedschap. “Het is niet handig om dat helemaal onderin de kar op te bergen, want dan moet je telkens weer diep bukken. Meteen onder het veelgebruikte handgereedschap is beter.”

Soms wordt de gereedschapskar ook als werktafel gebruikt, vooral bij simpele werkzaamheden. Voor een houten werkblad wordt in de garage maar zelden gekozen. Het is typisch een oplossing voor industrieel gebruik, waarbij ook dikwijls een bankschroef wordt gemonteerd.

Het is niet handig om de onderste la te kiezen voor het opbergen van 8-volts gereedschap, ietsje hoger werkt veel prettiger.

Ook gereedschapskar moet moderniseren

Die is bij ons niet nodig, wat niet wegneemt dat een groter werkblad best prettig is vanwege een eigentijds fenomeen: de laptop. Veel gereedschapsmerken bieden hiervoor zelfs een speciale draai- en kantelbare houder aan, die op de kar wordt gemonteerd. Niet iedere autotechnicus is daarvan gecharmeerd. Zo ook niet Douwe Bethlehem van Ford AutoMartens in Zevenaar: “Je moet met die laptop voor diagnoses heel vaak in de auto zijn of onder de motorkap. Dan is het veel handiger om ‘m los op de gereedschapskar te hebben liggen, dan heb je ‘m zo voor het grijpen.”

Persoonlijk tintje

Bij ons kom je het wel eens tegen, maar in de Verenigde Staten is het zeer populair: het wrappen (bekleden met folie) van gereedschapswagens met afbeeldingen van zeer uiteenlopende aard. Fantasiebeelden die aan sciencefictionfilms doen denken, striptaferelen, auto- en motorsportfoto’s, bedrijfslogo’s, het kan allemaal.

Snap-on biedt zelf een tiental wraps aan, maar er zijn ook bedrijven die afbeeldingssets aanbieden die door de klant zelf kunnen worden aangebracht. Zou de ‘kunstzinnige kar’ ook bij ons kunnen aanslaan, of blijft het een Amerikaans fenomeen? Sommige Europese merken hebben wel eens speciale edities uitgebracht, maar het blijft bij uitzonderingen. Een voorbeeld:

Met de al dan niet gewenste laptophouder is de mogelijkheid om extra’s aan te schaffen nog lang niet uitgeput. In dat opzicht is het bij gereedschapskarren niet anders dan bij auto’s: mogelijkheden te over, van uitklapbare werkbladen tot papierhouders, van afvalbakken tot houders voor flessen en spuitbussen. Natuurlijk kun je meteen bij aankoop al het nodige aanvinken, maar de meeste accessoires kun je ook later nog monteren.

Bij het kiezen van een gereedschapswagen is er voor elk probleem een oplossing, de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol; er zijn autotechnici die bij een sollicitatiegesprek eisen dat ze hun eigen gereedschapskar mogen meebrengen.

 

‘Sommige techneuten eisen dat ze hun eigen kar mogen meebrengen.’

 

Ieder z’n smaak

Oranje is de ‘huiskleur’ van het Italiaanse Beta, al zijn tegenwoordig ook andere kleuren mogelijk. De C39-7/G heeft zeven laden die naar eigen keuze kunnen worden gevuld.

De een kiest voor een Duits merk met traditie, de ander voor een fabrikant die extra aandacht heeft voor design en dan zijn er ook nog de budgetmerken, dikwijls als iets minder verfijnd submerk van een A-label. Beta is, als typisch Italiaans merk, veelvuldig aan te treffen bij bedrijven die zijn gespecialiseerd in Italiaanse auto’s of motorfietsen, en Snap-on is een Amerikaanse droom, ondanks flinke prijsverlagingen alweer de nodige jaren geleden.

Ieder z’n smaak, waarbij de waardering voor een goede gereedschapskar dikwijls groeit naarmate je er langer mee werkt. Zo gaat dat nu eenmaal bij gezworen kameraden.

Reageer op dit artikel