Ottomotor met voorkamer, komt-ie naar personenauto's?

De voorkamer kennen we van oude diesels. Tegenwoordig zien we hem alleen nog in industriële gasmotoren. Niet in personenauto's. Alhoewel, de topteams in de Formule 1 gebruiken al meerdere jaren voorkamermotoren. En veel autofabrikanten en hun toeleveranciers werken eraan. Tijdens het Wiener Motoren Symposium 2018 presenteerde Marc Sens van automotive ontwikkelaar IAV (Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr) een tussenstand. Maakt de voorkamer zijn comeback in de personenauto?

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Halverwege vorig seizoen was Ferrari oppermachtig in de Formule 1. Tot andere teams klaagden over gesjoemel, en de FIA het reglement aanpaste. Hoe slaagde Ferrari erin om tussen de mazen van de regels door extra snelheid te creëren? Dat hoor je natuurlijk nooit. Eh, toch wel! Liefhebber en CAN-analyst Robby Camps zocht het uit.

F1-motortechniek in Maserati Nettuno-blok

F1-motortechniek in Maserati Nettuno-blok

Een tijdje ging het opmerkelijk goed met Maserati, dat leek uit te groeien tot een kleine massafabrikant. Maar het succes van 'een Ferrari voor de gewone man' was niet bestendig. Maserati gaat het weer in de exclusieve hoek zoeken en teast al een tijd met sportwagen MC20. Die komt begin september, nu al mogen we de V6-motor zien.

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Halverwege vorig seizoen was Ferrari oppermachtig in de Formule 1. Tot andere teams klaagden over gesjoemel en de FIA het reglement aanpaste. Hoe slaagde Ferrari erin om tussen de mazen van de regels door extra snelheid te creëren? Dat hoor je natuurlijk nooit. Eh, toch wel! Liefhebber en CAN-analyst Robby Camps zocht het uit.

Op pad met de scope. Krijgen we SPCCI in beeld?

Meten aan Mazda Skyactiv-X-motor: werkt 't echt?

SPCCI staat voor Spark Controlled Compression Ignition. In zijn SkyActiv-X-motor gebruikt Mazda dat principe om benzine tot compressie-ontsteking te verleiden. Uitdaging: kun je die verbrandingswijze in beeld brengen met de scope en de diagnosetester? We namen een nieuwe Mazda en stoeiden er een middagje mee in en rond de werkplaats van GMTO.

In dit artikel lees je alle technische details over Dual Mode VCS.

Oog voor Techniek: Telescopische drijfstangen

Variabele compressieverhouding (VCR) staat op het wensenlijstje van talloze motorenbouwers. Al decennialang bedenken slimmeriken constructies om VCR mogelijk te maken. Inmiddels levert Infiniti zo'n constructie in een productievoertuig. Nadeel van al die VCR-constructies: ze zijn complex. "Dat kan anders", zeggen Iwis en AVL. Hoe? Ze toonden hun Dual Mode VCS op het jongste Wiener Motoren Symposium. En…, binnenkort in serie.