Zelfstandig werkende laadpunten die het stroomnet niet belasten en overal zo te plaatsen zijn, dat ziet MayMaan als een eerste toepassing van hun techniek. - Foto: Maymaan

Verbrandingsmotor op water (en alcohol): kan dat?

Laadstress, netcongestie, dure elektro-auto's? Geen zorgen meer, als we het bedrijf MayMaan uit Florida mogen geloven. Elke verbrandingsmotor kan volgens hen lopen op 70 % water en 30 % alcohol. Een heel stuk schoner dan benzine of diesel, met wat aanpassingen aan conventionele motoren. Vertel me meer!

Een demo-model in doorsnede, rechts een externe aandrijving met tandriem en elektromotor.

Avadi 'rotatiemotor': verbrandingsmotor opnieuw uitgevonden?

Voorlopig staat het nog: vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer. Tenminste niet in de EU. Maar dat geldt niet overal, dus mogelijk liggen er nog kansen voor de in de VS uitgedachte Avadi motor. Super-efficiënt, schijnt het. Even een breinbreker voor in je vakantie, hoe werkt dat dan precies, en zou het wat zijn?

Zo moet de productieversie met achterop een generator eruit gaan zien. Dit is nog geen echte foto, het is een cad/cam-rendering.

Gaat deze 'ééntakt' van INNengine de verbrandingsmotor redden?

Sorry, we hadden het even gemist. Er is vorig jaar een nieuwe verbrandingsmotor gepresenteerd. Een motor die een ideale range-extender kan zijn en ook op waterstof kan lopen. Een andere Nederlandse publicatie pikte pas recent dit revolutionaire nieuws op. En dáár willen we nu natuurlijk het fijne van weten.

De nieuwe elektrisch aangedreven Comprex compressor, die geen ‘turbogat’ kent, en geen vermogen verbruikt zoals een mechanische compressor.

Nu met elektromotor: komt de Comprex-compressor terug?

Ruim dertig jaar geleden was er de Comprex als alternatief voor een turbo of mechanische compressor. De Comprex werkte op zelf opgewekte drukgolven in uitlaatgas en combineerde - theoretisch - de voordelen van turbo en mechanische compressor.

CITS-tweetaktmotor: range-extender van de toekomst?

Iedere omwenteling een arbeidsslag, dat is het grote voordeel van de tweetaktmotor. Helaas staan er ook nadelen tegenover. Coureur-constructeur Basil van Rooyen claimt die weg te nemen met zijn CITS-motor. Dat zou die motor heel geschikt maken als range-extender. Krijgt de tweetakt een tweede leven?

Ottomotor met voorkamer, komt-ie naar personenauto's?

De voorkamer kennen we van oude diesels. Tegenwoordig zien we hem alleen nog in industriële gasmotoren. Niet in personenauto's. Alhoewel, de topteams in de Formule 1 gebruiken al meerdere jaren voorkamermotoren. En veel autofabrikanten en hun toeleveranciers werken eraan. Tijdens het Wiener Motoren Symposium 2018 presenteerde Marc Sens van automotive ontwikkelaar IAV (Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr) een tussenstand. Maakt de voorkamer zijn comeback in de personenauto?

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Halverwege vorig seizoen was Ferrari oppermachtig in de Formule 1. Tot andere teams klaagden over gesjoemel, en de FIA het reglement aanpaste. Hoe slaagde Ferrari erin om tussen de mazen van de regels door extra snelheid te creëren? Dat hoor je natuurlijk nooit. Eh, toch wel! Liefhebber en CAN-analyst Robby Camps zocht het uit.

F1-motortechniek in Maserati Nettuno-blok

F1-motortechniek in Maserati Nettuno-blok

Een tijdje ging het opmerkelijk goed met Maserati, dat leek uit te groeien tot een kleine massafabrikant. Maar het succes van 'een Ferrari voor de gewone man' was niet bestendig. Maserati gaat het weer in de exclusieve hoek zoeken en teast al een tijd met sportwagen MC20. Die komt begin september, nu al mogen we de V6-motor zien.

Brandstofmanipulatie in de Formule 1: was Ferrari daarom zo snel?

Halverwege vorig seizoen was Ferrari oppermachtig in de Formule 1. Tot andere teams klaagden over gesjoemel en de FIA het reglement aanpaste. Hoe slaagde Ferrari erin om tussen de mazen van de regels door extra snelheid te creëren? Dat hoor je natuurlijk nooit. Eh, toch wel! Liefhebber en CAN-analyst Robby Camps zocht het uit.

Op pad met de scope. Krijgen we SPCCI in beeld?

Meten aan Mazda Skyactiv-X-motor: werkt 't echt?

In zijn SkyActiv-X-motor gebruikt Mazda het SPCCI-principe om benzine tot compressie-ontsteking te verleiden. Uitdaging: kun je die verbrandingswijze in beeld brengen met de scope en de diagnosetester? We namen een nieuwe Mazda en stoeiden er een middagje mee in en rond de werkplaats van GMTO.