Zeg maar doei doei tegen je autoverzekering

Zeg maar doei doei tegen je autoverzekering

Hoe vaak verzuchten we als autobranche niet dat consumenten te weinig bewust zijn van de conditie van hun auto, banden of accu's? Dat geldt ook voor autoverzekeringen. Tweederde heeft geen idee wat ze aan maandelijkse premie betalen voor de autoverzekering. Jammer, want overstappen loont.

We hebben het net weer achter de rug. Het is een goede traditie om aan het eind van het jaar de verzekeringspapieren nog eens goed door te nemen. Zitten we nog bij de juiste zorgverzekeraar? Vreemd genoeg is daar de autoverzekering zelden bij en dat terwijl elk jaar meer dan een miljoen Nederlanders wel overstappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar.

De argumenten voor een andere zorgverzekeraar zijn (in volgorde van belangrijkheid): te hoge premie, verandering in zorgbehoeften, ontevreden over de dekking, collectief wordt beëindigd en ontevreden over de service. In elk van de laatste zeven jaren wisselden meer dan een miljoen Nederlanders van zorgverzekeraar.

Maar waarom zoeken we bij de zorgverzekering wel naar het laatste voordeel of de beste voorwaarden en laten we dat bij autoverzekeringen liggen?

Veertien jaar bij dezelfde autoverzekeraar

Veel mensen blijven trouw aan hun huidige autoverzekeraar, terwijl iedereen op z'n vingers kan natellen dat er mensen zijn die hun premie te hoog vinden of die ontevreden zijn over de dekking of service. TeamVier heeft in juni 2018 in opdracht van Allsecur een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat Nederlanders gemiddeld maar liefst veertien jaar bij dezelfde autoverzekeraar blijven. Uit dat onderzoek blijkt dat oudere automobilisten loyaler zijn dan jongeren. Nederlanders die jonger zijn dan 34 jaar blijven gemiddeld vijf jaar bij dezelfde autoverzekeraar, terwijl automobilisten van 65 jaar soms tot wel 25 jaar bij dezelfde autoverzekeraar blijven.

Nog nooit overgestapt?

Opvallend is dat 44 procent van de verzekerden sowieso nog nooit is overgestapt naar een andere autoverzekeraar. Vrouwen (51 procent) zijn trouwer dan mannen (36 procent). Van de mensen die wel overstappen, liggen de argumenten in dezelfde lijn als de overstapargumenten bij een zorgverzekering: een beter aanbod (42 procent), een stijging van de premie (23 procent) of het kopen van een andere auto (21 procent). Overstappen kan heel lonend zijn en een besparing van gemiddeld 180 euro per jaar opleveren.

Onwetendheid over maandelijkse premie

Tweederde (66 procent) van de automobilisten weet niet precies wat zij maandelijks betalen aan premie; twintig procent heeft zelfs geen flauw idee. Vrouwen weten het minder goed dan mannen. Bestuurders die wel weten wat zij maandelijks aan premie betalen, geven aan dat dit bedrag ruim 44 euro bedraagt. De maandelijkse premie voor een autoverzekering kan per persoon verschillen, maar gemiddeld is een besparing van 180 euro per jaar op de autoverzekering mogelijk. Hoe kan dat?

Premie autoverzekering berekenen

Het berekenen van de premie is van veel factoren afhankelijk. Wil je WA, WA + Beperkt casco of WA + Volledig casco? Andere factoren zijn type en leeftijd van de auto, het aantal schadevrije jaren en het aantal te rijden kilometers. Veel verzekeraars beperken zich tot deze algemene kenmerken, maar online-verzekeraar Allsecur berekent de premie op basis van meer individuele kenmerken. Voor iedere klant is daardoor een persoonlijke aanbieding te maken, waardoor besparingen tot 25 procent mogelijk zijn. Gemiddeld is een besparing van 180 euro per jaar op de autoverzekering mogelijk. Het kan dus aantrekkelijk zijn om over te stappen. Zeg dus maar doei doei tegen je autoverzekering.

Dit artikel is gesponsord door Allsecur. 

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed zijn op de gehele maatschappij. Zero Emission | Ecomobiel gaat al 15 jaar voorop in duurzame mobiliteit, is hét event voor kennisdeling op dat vlak en toont ook dit jaar weer de meest actuele ontwikkelingen.

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team" 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team"

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van Driel van het gelijknamige autobedrijf in Hendrik-Ido-Ambacht. "Iedere week willen we stappen zetten."

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

Hoe kom ik aan nieuwe technici? Wat kan ik doen om medewerkers beter te laten samenwerken? En past mijn stijl van leidinggeven nog wel bij de tijd van nu? Met deze en andere vragen klopten Jan en Angelique Evers aan bij OOMT. Het was de start van een verandertraject waar het complete bedrijf profijt van heeft. "Het kost ons nu geen enkele moeite meer om nieuwe mensen aan te nemen."

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf maar liefst dertig prijzen weg.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment Support. Wat kan hij met dit geavanceerde gereedschap doen?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?