Gesponsord

Accu vervangen: wat zijn de vuistregels?

Accu vervangen: wat zijn de vuistregels?

De komst van nieuwe autotechnieken, zoals start-stop- en regeneratiesystemen zorgden voor de komst van diverse nieuwe accusystemen. In het samenspel tussen auto, accu en batterijmanagementsysteem is de juiste accu belangrijker dan ooit. Maar zie jij met al die start-, gel-, AGM- en EFB-accu's door de bomen het bos nog wel?

We horen steeds vaker verhalen over de consequenties van een verkeerde accukeuze: defecte accu's, foutcodes, vreemde storingen, noodloop... En dan te bedenken dat het vroeger zo makkelijk was. Na het starten van de motor had een startaccu niet veel meer te doen. Maar toen werden auto's uitgerust met sensoren, displays, verwarmingselementen en computers en nam de stroomvraag toe.

Accu's moesten steeds vaker bijspringen en de cyclische belasting nam nog meer toe met de introductie van de start‑stopsystemen. Telkens als de motor was uitgeschakeld moest de accu alle stroomverbruikers aan de gang houden en een vlotte herstart garanderen. En vervolgens kregen we ook nog remenergie-regeneratiesystemen en moest de accu ook de bufferende werking van energieoverschotten en vermogenstekorten opvangen. Dat moest wel leiden tot de ontwikkeling van nieuwe accu's.

Nieuwe techniek vraag nieuwe accu's

De conventionele loodzuuraccu met (verdund) zwavelzuur zat graag honderd procent vol en als de ladingstoestand tijdens een koude start daalde, dan bracht de dynamo dat snel weer op honderd procent. Met de komst van start-stop- en regeneratiesystemen hadden accu's ruimte nodig om energie te bufferen, dus de ladingstoestand daalde naar zestig procent en zelfs minder.

Conventionele startaccu's kregen last van stratificatie en sulfatering en konden de eisen niet aan. AGM-accu's wel. Bij AGM-accu's (Absorbent Glass Mat) zit het elektrolyt opgesloten in een zuur doordrenkte glasvezelmat, zodat het zuur niet vrij kan stromen en stratificatie sowieso onmogelijk is. AGM-accu's hebben bovendien een gering waterverbruik en zijn gasvrij. Wel zijn ze gevoeliger voor hoge temperaturen, zodat ze onder de motorkap vaak in een isolatiebox moeten worden geplaatst. En ze zijn kostbaar.

Nog meer soorten accu's

Dus kwam er ook een EFB‑accu (Enhanced Flooded Battery), die qua constructie, prestaties en prijs tussen de start- en AGM-accu's zit. De positieve platen van de EFB-accu's zitten in polyester vliezen met daaromheen envelopseperatoren; ideaal voor start-stopsystemen. Inmiddels kunnen sommige EFB-accu's zelfs energieoverschotten en vermogenstekorten bufferen.

In de truckwereld is de nieuwste ontwikkeling dat er twee afzonderlijke dubbele accu's worden gebruikt; twee startaccu's en twee gel-accu's. De ene set om de motor te starten en de andere om de standkachel, koelkast, I‑ParkCool, het mediasysteem en de mobieltjes, tablets en laptops in de cabine van stroom te voorzien. Zodoende hoeven vrachtwagens niet meer lange tijd stationair te draaien en dat scheelt brandstofkosten.

Let op label en veiligheid

Door al die ontwikkelingen zegt het inmiddels niet meer zoveel hoeveel ampère startstroom een accu kan leveren. Veel belangrijker is hoe de accu met die cyclische belasting omgaat. De gezondheid van de accu is belangrijker dan de ladingstoestand. Maar dan moet het batterijmanagementsysteem de ladingstoestand van de accu wel kennen. Daarom zit er een sensor op de minpool van de accu. Die houdt temperatuur, de belading en het afgenomen vermogen in de gaten. Bij de vervanging van een accu is niet alleen de capaciteit in ampère‑uur (Ah) van belang, maar ook het ampèrage aan koudstartstroom (CCA, Cold Cranking Ampères).

Het aantal platen dat de accu gebruikt is bepalend voor de koudstart van de accu, terwijl het loodgewicht dat voor het ampère‑uur is. Er worden verschillende meetstandaarden gehanteerd, dus let goed op het acculabel en lees de veiligheidswaarschuwingen.

Wat betekenen die codes?

En dan zouden we bijna nog een ontwikkeling vergeten: de accu is onderdeel geworden van het managementsysteem en moet bij veel auto's ingeleerd worden. Daardoor is een complex samenspel tussen auto, accu en batterijmanagementsysteem ontstaan. Het batterijmanagementsysteem moet natuurlijk weten welke eigenschappen de accu heeft en ook voor accutesters is het van belang om te weten of een AGM-, EFB-, gel- of startaccu is gemonteerd.

Verschillende accutypes vragen verschillende test-algoritmen. De tester vraagt niet alleen om de opgegeven koudstartstroom, maar ook om de meetstandaard waarmee die CCA‑waarde is vastgesteld. Vaak staat er op een accu een QR-codes. Een QR-code kun je met je mobieltje aflezen.

Let op de pictogrammen

Als je niet de juiste accu kiest kan het batterijmanagementsysteem niet optimaal of zelfs helemaal niet werken. Allerlei foutcodes, vreemde storingen en zelfs noodloop kunnen ontstaan. Om te voorkomen dat startaccu's gebruikt worden in auto's met start-stop- en regeneratiesystemen hebben de Premium en Excell startaccu's van Exide een waarschuwingslabel kregen. De AGM‑ en EFB‑batterijen van dezelfde fabrikant hebben geen 'start‑stop' meer in hun productnaam, maar op elk label is wel een pictogram geplaatst dat aangeeft dat deze accu's noodzakelijk zijn voor start‑stopauto's. Bovendien zal een nieuw pictogram voor EFB‑batterijen aantonen dat ze geschikt zijn voor auto's met speciale vereisten, zoals bijvoorbeeld hoge levensduur, superieure laadacceptatie en beschikbare energie voor apparatuur aan boord.

Vuistregels accu vervangen

Zie je met al die start-, gel-, AGM- en EFB-accu's door de bomen het bos niet meer? Er zijn een paar vuistregels:

  • Gebruik nooit conventionele startaccu's voor auto's met een start-stop- of regeneratiesysteem, want alleen AGM- en EFB-accu's kunnen de cyclische belastingen aan.
  • Haal ook de AGM- en EFB-accu's niet door elkaar en gebruik dezelfde technologie. Vervang AGM dus altijd door AGM en EFB door EFB.
  • Lees de acculabels goed en kies bij voorkeur een accu van een gerenommeerde fabrikant.

Een accuwijzer-app kan helpen om de juiste batterij te vinden. De Exide Battery Finder is een Nederlandstalige app met verschillende zoekmogelijkheden, zoals het kenteken- of het registratienummer, het merk en het type auto, het typenummer van de originele accu en zelfs de typenummers van alle bekende accumerken. Dan grijp je in ieder geval nooit verkeerd.

Dit artikel is gesponsord door Exide.

Lees ook: Waarom zou je een accu moeten testen?

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

 Hoe meet je de gezondheid van een batterij? Foto: Shutterstock

Hoe meet je de SOH van een batterij? - Overzicht van beschikbare tools

De hoogspanningsbatterij is het kloppende hart van een elektrische auto, maar hoe bepaal je de conditie ervan? Met speciale diagnoseapparatuur kan het autobedrijf de State of Health (SoH) van batterijen meten. Die SoH is cruciaal de waardebepaling. Dit artikel geeft een overzicht van de systemen van Autel, Hella Gutmann, Bosch, Aviloo en Mahle, en belicht hun toepassingen en verschillen.

OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere arbeidsomstandighedenGesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT webinar: zo gebruik je de RI&E als investering voor betere...

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Mahle

Batterijtest getest: Aviloo en Moba scoren het best

De State of Health van een hoogvoltage batterij meten kan met testers van verschillende aanbieders. Maar hoe betrouwbaar is zo'n batterijtest? Bovag en Vereniging Elektrische Rijders (VER) onderzochten vijf testmethoden.

Foto: Shutterstock

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Een STLA ladderchassis platform blijft in de VS absolute noodzaak. Het is berekend op elektrische aandrijving achter, of met brandstofmotor, of hier beide als range extended BEV. - Foto: Stellantis

Maken lithium-zwavel accucellen de EV goedkoper en lichter?

Hoewel het Stellantis-concern net overeenkwam om samen met batterijgigant CATL een Europese fabriek te gaan bouwen denken ze al verder dan Chinese LFP-accucellen. Er wordt ook geïnvesteerd in de Amerikaanse startup Zeta, die lithium-zwavel accucellen met aanzienlijke voordelen ontwikkelt.

Brengt deze meer of minder omzet naar de werkplaats? En hoe zit het met de marge op dat onderhoud? (Bron: ANP)

Vraagt EV méér of mínder onderhoud?

Hoeveel elektrische auto's zijn er in 2035? En hebben die meer of minder onderhoud nodig dan auto's met verbrandingsmotor? Met andere woorden, hoe gaat de werkplaatsomzet zich ontwikkelen? Omdat glazen bollen hier niet helder over zijn, nemen we onze toevlucht tot data. Hoe zien de onderzoekers van Trend RX en WESP de toekomst van de werkplaats?

Het Lithium-ion accupakket zoals dat in de eerste generatie Toyota Prius werd toegepast. - Foto: AFP / Toshifumi Kitamura

Lithium-ion accu: basiskennis voor de autotechnicus (deel 1)

"Gevaarlijk, zeer brandbaar, snelle veroudering, ontzettend kostbaar en niet te recyclen." Zomaar een aantal vaak genoemde 'eigenschappen' van Lithium-ion (Li-ion) batterijen. Waarom worden deze batterijen in alle EV's gebruikt dan? Zijn ze inderdaad zo gevaarlijk? In een serie back to basics-artikelen beantwoorden we deze en nog veel meer vragen.

Met de AVILOO Box, die op de OBD-II-interface wordt aangesloten, kunnen gebruikers accugegevens tot op celniveau analyseren. - Foto: Erwin den Hoed

AVILOO breidt batterijdiagnose uit met DoIP-technologie

AVILOO introduceert DoIP-compatibele batterijtests. Hiermee kan de werkplaats snel en nauwkeurig de gezondheid van EV-accu's testen, nu ook bij nieuwe modellen.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Andy Smulders

Waarom flink accelereren goed is voor de levensduur van een...

Batterijen van elektrische voertuigen kunnen ongeveer een derde langer meegaan dan onderzoekers doorgaans voorspelden, blijkt uit een studie van Stanford University.

Accu testen, nooit verspilde energie. - Foto: Shutterstock

Waarom 12 volt accu testen nooit verloren energie is

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!