AMT-ATC Livestream: Brandstoflimieten in de Formule 1
Lees meer over
Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief!



Elektronische rijhulp- of ADAS-systemen. Niet iedereen waardeert ze. Goed nieuws, Bosch gebruikt AI om ADAS menselijke intuïtie te geven. Hoe dat werkt? Bosch gaf uitleg aan autofabrikanten op een klantendag. AMT was erbij.

We hebben wel eens betere verhalen in AMT gelezen dan de vier pagina's die in 1965 worden gewijd aan de nieuwe Trabant 601 Combi. Autotechnisch medewerker C.W. Stants is wel héél enthousiast over wat wij nu beschouwen als een rijdend communistisch milieudelict.

We signaleerden dit jaar al dat range extender hybrides een opmerkelijke opkomst beleven. Waarschijnlijk gaat het Chinese Leapmotor, waarin Stellantis een fors aandeel heeft, in 2026 ook in Europa meedoen met zijn nieuwe D19 suv. De range extender-versie gebruikt eRE+ techniek van ZF. Keurt de EU die techniek goed voor na 2035?

Dit artikel staat op nummer 9 in de top-15 best gelezen AMT-artikelen van 2025 en dat is niet voor niets. Het is een waardevolle uiteenzetting voor werkplaatsprofessionals die de snelle ontwikkelingen in remtechniek willen volgen.

Op nummer 10 in de top-15 best gelezen artikelen van 2025: Trekhaak monteren in 15 stappen. Het laat werkplaatsprofessionals zien hoe je een trekhaak vakkundig monteert in 15 stappen, met aandacht voor juiste bevestiging, elektrische aansluitingen en veelvoorkomende fouten die zelfs ervaren monteurs nog tegenkomen.

Een artikel over distributiekettingen kan natuurlijk niet ontbreken in de AMT Top 15. Helemaal niet omdat het bol staat van de tips voor de werkplaats!

Over lakcoating bestaan veel misverstanden. Het aanbod is groot en verwarrend, net als de benamingen. Hoe zit het nu echt, en wat moet je weten als je ermee aan de slag wilt? AMT zocht het uit.

Dankzij de komende Euro 7-normen worden uitlaatgassen nog weer een beetje schoner. Maar een verbrandingsmotor helemaal zonder uitlaat? Kan dat? "Jazeker", zei Anton Arnberger namens ingenieursbureau AVL List op het jongste Wiener Motoren Symposium. Hij legde ook uit hoe.

De distributieriem maakt steeds vaker plaats voor de distributieketting. Waarom? En: welke problemen komen voor bij en distributieketting? En wat kun je doen om ze te voorkomen?

Door zijn goede warmteafvoer en betrouwbare remprestaties heeft de schijfrem de trommelrem bijna verdrongen. Toch lijkt het erop dat de trommelrem dankzij de fijnstofwetten en elektrificatie aan een tegenoffensief bezig is. Anton de Coster van Continental vertelt erover bij een lezing van ATC-afdeling Limburg.

In 2014 na de Formule 1 afscheid van de atmosferische V8. Daarvoor in de plaats kwam een drukgevulde, hybride 1.6 V6. Met F1-kenner Robby Camps duiken we in de batterijtechniek.

De 12V-batterij is een cruciaal component in de auto. Is die kapot, dan werkt er niets. Het is dus zaak om die tijdig te testen en zo nodig te vervangen, zelfs in een EV. En ook de HV-batterij van de EV vraagt aandacht, zo laat Midtronics bij een lezing van ATC-Brabant weten. De accu testen is geen verloren energie!

Wat zijn de eigenschappen van waterstof? Hoe wordt het gemaakt? Hoe kan het toegepast worden in auto's en trucks? In een ATC livestream deed ANWB technisch expert Adriaan van Broekhoven uit de doeken hoe waterstof de mobiliteit kan dienen.

Sinds 2014 worden Formule 1-bolides aangedreven door een dubbel hybride systeem. Daarin werken twee elektrische systemen samen met een drukgevulde interne verbrandingsmotor. F1-techniekkenner Robby Camps dook in de techniek.

Het leek even een gepasseerd station voor personenauto's: waterstof. Maar steeds meer autofabrikanten komen tot de conclusie dat de BEV alléén niet de oplossing vormen. Reden voor Vereniging ATC om de laatste ontwikkelingen onder de loep te nemen tijdens een livestream op 17 september.

Dat de aandrijflijn in een Formule 1-auto complex is, is een understatement. De techniek combineert een veelheid aan systemen. We spreken dan ook niet over een motor, maar over een powertrain. Die omvat de verbrandingsmotor, turbo, hybridesystemen, HV-batterij en regelelektronica. F1-kenner Robby Camps duikt in drie delen in de techniek en ontrafelt de formule tot snelheid. In deel 1; de motor en turbo.
