Airco defect? Nissens heeft de oplossing

Airco defect? Nissens heeft de oplossing

Aircosystemen bestaan onder andere uit condensor, compressor, expansieventiel, verdamper en filter/droger. Al die onderdelen werken samen om de temperatuur en luchtvochtigheid op een aangenaam niveau te houden. Welke oplossingen en onderdelen heeft Nissens als er wat mis gaat?

De condensor zit aan de voorkant van de auto waardoor regen, sneeuw en zout van invloed kunnen zijn op de werking en levensduur. Als corrosie zich hecht aan de lamellen kan dat de koeling belemmeren; één rij lamellen minder doet de werking van de condensor met drie procent afnemen. Ook kleine beschadigingen kunnen de doorstroming van het koudemiddel verminderen, terwijl in het systeem de smalle koelbuisjes snel verstopt kunnen raken door vervuiling.

Vooral de condensors met microtube-technologie zijn daar gevoelig voor. De druk in het systeem loopt dan op, waardoor de compressor oververhit raakt. Veel compressorproblemen zijn te wijten aan een niet goed werkende condensor.

Beschadigingen verminderen de doorstroming van het koudemiddel. Een rij lamellen minder doet de werking van de condensor met drie procent afnemen.

Nissens, de Deense fabrikant van vervangingsdelen voor motorkoeling, airconditioning en turbo's, beveelt als oplossing aan om de condensor regelmatig visueel te controleren op beschadigingen en corrosie. Olieplekken kunnen duiden op lekkage.

Vervang filter/droger elke twee jaar

De filter/droger absorbeert vocht en voorkomt daardoor inwendige corrosie. Als de filter/droger niet goed werkt of is verzadigd, ontstaat er vervuiling en kan de condensor of één van de andere onderdelen verstopt raken.

Vervuiling is te voorkomen door de filter/droger elke twee jaar te vervangen. Vervang hem ook als het systeem tussentijds open is geweest.

Compressor is al gevuld

Als een smeermiddel een te hoge viscositeit heeft kan de condensor gemakkelijk verstopt raken, vooral bij condensors met microtube-technologie. Het is dan ook goed om te weten dat een compressor van Nissens altijd vooraf gevuld is met de correcte hoeveelheid en de juiste viscositeit PAG-olie.

Geen noodzaak om extra olie toe te voegen. Meng sowieso nooit PAO-olie en PAG-olie door elkaar, want deze oliën mengen niet goed. Nissens gebruikt alleen stabiele en chemisch inactieve PAG-olie met een grote vochtigheidstolerantie bij hoge temperaturen.

Werkt het expansieventiel?

Het expansieventiel is een geavanceerd en kwetsbaar onderdeel dat onder hoge druk werkt en temperatuurgevoelig is. Onjuiste werkomstandigheden en verontreinigingen in het circuit ontregelen het ventiel. Een verstopt ventiel leidt tot te weinig koelmiddel, waardoor de druk in het systeem toeneemt en de compressor oververhit raakt. Maar als het ventiel open blijft staan, loopt er juist teveel koelmiddel door het systeem de compressor in.

De werkdrukken in het systeem zijn overigens heel goed met manometers te controleren. Nissens heeft diverse technische posters beschikbaar waarop alle systeemwerkdrukken staan.

Spoelen is geen vacumeren

Door het koudemiddelcircuit te spoelen worden vocht, verontreinigde compressor-olie, koudemiddel en vuildeeltjes (zoals metaalslijpsel door compressorschade) uit het aircosysteem gehaald. Spoelen is iets anders dan leeghalen (vacumeren) en opnieuw vullen. Wanneer spoel je? Als je een onderdeel van het aircosysteem vervangt, bij verstopping en vervuiling, bij een niet goed werkende filter‑droger en bij het verkeerd gebruik van toevoegingen, zoals UV-lekdetectie- en lekstopmiddelen.

Zorg dat er in het systeem geen resten spoelmiddel achterblijven en gebruik de aanbevolen olie en toevoegingen. Spoelen is de enige betrouwbare manier om het juiste volume olie te constateren. Weet ook dat bij het spoelen compressor, expansieventiel en filter‑droger niet worden gespoeld.

Snelle en eenvoudige montage

Geavanceerde zoutwatertests hebben aangetoond dat condensors met een corrosiewerende laag maximaal acht keer langer meegaan dan onbeschermde condensors. Nissens levert daarom meer dan vijfhonderd verschillende condensors met deze corrosiebescherming, die allemaal ontworpen, geproduceerd en getest zijn volgens OE-normen. Met al die condensors heeft het bedrijf een marktdekking van 97 procent van het Europese wagenpark ofwel zo'n twaalfhonderd modellen.

Bovendien komen er jaarlijks vijftig nieuwe condensors bij, die Nissens altijd inclusief O-ringen levert in stevig hersluitbare dozen.

Nissens helpt niet alleen met vervangende producten van OE-kwaliteit, maar ook met technische bulletins en gratis online trainingen, zoals bij het NTC, het Nissens Training Concept. De perfecte afwerking en pasvorm zorgen voor een snelle en eenvoudige montage.

Dit artikel is gesponsord door Nissens.

Bij een Lexus CT200H Hybrid is de tussen de achterwielen gemonteerde NiMH-accu een belangrijke schakel in het aandrijfsysteem. De HV-batterij heeft een lange levensduur, maar dient voor het behoud van de garantiedekking wel regelmatig te worden getest. - Foto's: Gert te Lintelo

HV-batterij testen stap voor stap in beeld gebracht

Hoe test je de HV-batterij van een hybride auto? In deze Stap voor Stap nemen we de procedure voor aan de hand van een Lexus CT200H Hybrid.

[video] Veilig en gezond werken: maak arbozaken behapbaar in deze 5 stappen

[video] Veilig en gezond werken: maak arbozaken behapbaar in deze 5...

Veilig en gezond werken moet vanzelfsprekend zijn binnen een autobedrijf. Dit thema is actueler dan ooit, omdat werkzaamheden steeds ingewikkelder...

Bij het controleren van het aircosysteem moet aan het begin een temperatuurcontrole worden uitgevoerd bij de middelste ventilatieopening. De gemeten temperatuur bij gemiddelde ventilatorsnelheid moet tussen 3 °C en 8 °C liggen. – Foto: Gino Decoster

Diagnose aan het aircosysteem - deze basisprocedure moet je kennen

Het warme seizoen staat (bijna) voor de deur en daarmee ook het aircoseizoen. Veel aircoproblemen steken pas de kop wanneer automobilisten het...

Airco is bijna vanzelfsprekend in moderne auto’s, aircoservice zou dat dus ook moeten zijn.  – Foto: Shutterstock

Back to basics: dit moet je weten over het aircosysteem

Tegenwoordig is er bijna geen nieuwe auto meer zonder airconditioning. Maar hoe werkt het en hoe wordt de kou opgewekt? Om het principe te begrijpen...

Het MIL-lampje brandt en de EOBD-scanner geeft foutcodes. Goed- of afkeur? Wat was het goede antwoord?

Deeltjestest in APK Keurmeesterquiz: wat was het goede antwoord?

Een dieselauto met af-fabriek roetfilter geeft foutcodes bij de EOBD-scan. Op het instrumentenpaneel brandt het MIL-lampje. Bij de deeltjestelling...

In de nieuwe werkplaatsen kunnen de studenten van het Koning Willem I College hun vak leren in ruime en lichte ruimtes, voorzien van de nieuwste technologieën en geavanceerde apparatuur.

Nieuwe werkplaatsen voor monteurs van de toekomst bij Koning Willem I...

Het Koning Willem I College opent nieuwe werkplaatsen voor de onderwijsafdeling Mobiliteit & Logistiek aan de Onderwijsboulevard in 's-Hertogenbosch....

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar...

De auto is in rust, maar alles is bereikbaar.

GMTO diagnosetip uit de praktijk: Fiat Punto met lekstroom

Een Fiat Punto Evo met 0.9 motor (199B7) uit 2015 komt bij een garagebedrijf. Klacht: de 12 V-accu is binnen een week leeg. Het probleem speelt al...