'De GastvrijheidsCheck laat zien dat we op de goede weg zitten'

'De GastvrijheidsCheck laat zien dat we op de goede weg zitten'
Joost van Loenen: “De OOMT GastvrijheidsCheck is een leerzame ervaring”.

Steeds meer ondernemers melden zich aan voor de OOMT GastvrijheidsCheck. Eigenaar Joost van Loenen van Vakgarage Newo in Soest twijfelde over deelname maar besloot er toch voor te gaan. Door het bedrijfsbezoek van de mystery guest weet hij nog beter waar hij op het gebied van gastheerschap staat. "Het is een bevestiging dat we op de juiste weg zitten."

Toen Joost van Loenen werd gebeld over de OOMT GastvrijheidsCheck was zijn eerste reactie ‘liever niet’. Daar had hij een goede reden voor, vertelt hij vanuit de werkplaats van zijn autobedrijf. “Ik heb het bedrijf net overgenomen en vond het eigenlijk te vroeg voor een mysterybezoeker. Ik wil alles eerst goed op de rit hebben. Later heb ik er nog eens over nagedacht en besloten om toch mee te doen. Als iemand anders met de ogen van een klant naar jouw bedrijf kijkt, kun je daar wat van leren. Dat is leerzaam, want zo weet je meteen waar de knelpunten zitten.”

Van Loenen wist vooraf dat er iemand langs zou komen maar niet wie of wanneer. “Na een aantal weken dacht ik: ‘gaat er nog wat gebeuren?’ Vlak daarna belde coach René Bestevaer voor een afspraak. De mystery guest had ons al bezocht en René kwam het rapport met ons doornemen.”

Korte reactietijd

Uit het rapport blijkt dat de jonge ondernemer de bedrijfsvoering goed op orde heeft. “We kregen complimenten voor de snelheid waarmee we de telefoon beantwoorden, voor de vriendelijke ontvangst en voor de korte wachttijd bij de receptie”, vertelt Van Loenen. “Ik heb een duidelijke visie op gastheerschap en die visie proberen we als team uit te dragen. Dankzij de OOMT GastvrijheidsCheck weten we dat we alles goed op de rit hebben.”

Voor de check is het autobedrijf ook online beoordeeld. De mystery guest was positief over de reactietijd en de persoonlijke toon van e-mails. Ook de planmodule op de website en de foto’s van het bedrijfspand en de werkplaats vielen in de smaak. “Nieuwe klanten vinden ons meestal via internet. Het geeft vertrouwen als ze op de website zien hoe ons pand en de werkplaats eruitzien.”

Twee verbeterpunten in het rapport zijn de online vindbaarheid via Google en het ontbreken van een koppeling tussen de website en Facebook. “De slechte online vindbaarheid was voor ons geen verrassing. Vorig jaar is de website vernieuwd en er stonden een aantal instellingen verkeerd. Het probleem was lastig boven water te krijgen, maar het is opgelost en we zijn weer goed vindbaar.”

Eén keer per week

Dat de OOMT GastvrijheidsCheck verder kijkt dan alleen het fysieke bedrijf vindt Van Loenen een goede zaak. “Online marketing is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Mensen zoeken op internet dus moet je daar goed vindbaar zijn. Een slimme website en social media vergroten de online aanloop.”

Een adviespunt waar hij voorlopig niets mee doet, is de tip om wekelijks twee tot drie keer nieuwe berichten op Facebook te posten. “Meer dan één bericht per week is voor ons op dit moment niet haalbaar, want we zijn hartstikke druk. Ik let wel op dat ik wekelijks een leuk of nuttig bericht op Facebook zet. Bijvoorbeeld een foto van een ingewikkelde reparatie of een bijzondere auto in de werkplaats.”

Terugblikkend is Van Loenen blij dat hij heeft meegedaan aan de OOMT Gastvrijheidscheck. “Veel dingen wisten we al, maar er staan ook handige nieuwe tips in het rapport. Ik vond het een leerzame ervaring om mee te doen. Je steekt er altijd iets van op.”

OOMT GastvrijheidsCheck: meten is weten

De GastvrijheidsCheck van OOMT is dé gastvrijheidsbarometer voor mobiliteitsbedrijven. Deelnemers krijgen in drie stappen inzicht in de klantbeleving van hun bedrijf – ook online. De OOMT GastvrijheidsCheck bestaat uit een intake, een bezoek van een mystery guest en terugkoppeling met advies voor een vervolg.

Nieuwsgierig geworden?

Kijk snel op www.oomt.nl/bemyguest of bel 030-6087755 voor meer informatie.
Foto: Shutterstock

KPMG: Europese auto-industrie pessimistisch over toekomst

Leidinggevenden in de Europese auto-industrie zijn minder optimistisch over de toekomst, met maar 25% die positief kijkt naar winstgevende groei in...

Foto: Alliance Automotive Group Benelux

NexDrive en TU Eindhoven: razendsnel opladen voor Le Mans

Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) heeft met zijn EV-merk NexDrive een partnership aangekondigd met Student Team InMotion van de Technische...

Foto: Peter Roek

Zo pakt Mercedes-Benz tekort aan autotechnici aan

Mercedes-Benz presenteerde op de Autotechnica-beurs in Brussel zijn strategie om personeelstekorten in de werkplaats aan te pakken. Het merk leidt...

Johan van der Hoeven (CCO bij LKQ) en Lukas Stiefelhagen. Foto: LKQ

LKQ sponsort opkomend talent Lukas Stiefelhagen tijdens NXT Gen Cup

LKQ kondigt trots aan dat het officiële hoofdpartner wordt van de veelbelovende jonge coureur Lukas Stiefelhagen tijdens zijn deelname aan de NXT Gen...

Een gloednieuwe Scania truck rolt bijna van de band in Zwolle. De megafabriek produceerde in 2023 een recordaantal van 44.712 voertuigen; elke 5 minuten spuugt de fabriek een truck uit.

Scania's megafabriek - een stukje Zweden in Zwolle

Ingeklemd tussen het Zwolle/IJssel-kanaal en de Willemsvaart ligt in Zwolle de truckfabriek van Scania. Deze productielocatie viert dit jaar zijn...

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van K&K-marterbestrijding

Adana breidt productportfolio uit met apparatuur van...

Adana, de intuïtieve webapplicatie voor Mercedes-Benz, smart en BYD, breidt niet alleen haar service uit, maar ook haar productportfolio met...

SDS Carparts in Stekene, België.

Alliance Automotive Group Benelux neemt SDS Carparts in Stekene over

SDS Carparts in Stekene, tussen Antwerpen en Gent in Oost Vlaanderen, is overgenomen door Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). De...

NAPA is sinds 1925 uitgegroeid tot een geoliede organisatie met ruim 6.500 locaties én een welbekend merk binnen de Amerikaanse autosport (Nascar) Foto: Shutterstock

19-jarige Sam Jongejan nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland

Alliance Automotive Group Benelux kondigt racecoureur Sam Jongejan (2005) aan als nieuwe NAPA ambassadeur in Nederland. De jonge coureur neemt komend...