Gesponsord

Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment
Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Huub Tops, docent niveau 4 aan het Summa College in Helmond, speelt hierin een belangrijke rol. Naast het opleiden van jonge professionals, voorziet zijn opleiding in de groeiende vraag naar bijscholing van ervaren vakmensen. Tops legt uit waarom dit nodig is: "Elektrificering heeft diagnose en foutopsporing complexer gemaakt. We kennen dit soort HV‑systemen van soms wel 900 volt nog maar kort. Het oplossen van storingen aan EV's vraagt niet alleen gespecialiseerde apparatuur, maar ook specifieke vaardigheden en kennis."

Specialist in diagnoseapparatuur

AA-Equipment Support is specialist op het gebied van diagnoseapparatuur. In complexe elektronische EV-systemen kunnen technici met de nieuwste diagnoseapparaten van Launch en PicoScope snel en nauwkeurig problemen opsporen. AA-Equipment Support heeft hier een compleet EV-assortiment voor. Zo kun je bijvoorbeeld de Launch EG100 stroom- en spanningstester combineren met het Launch X-431 Euro Tab III-diagnoseapparaat om op basis van temperatuur, weerstand en celspanning een eerste diagnose te stellen. Digitale rapporten worden eenvoudig gegenereerd via de Launch X‑431, die volledig compatibel is met de EV‑diagnosesoftware. Technische gegevens controleer je vervolgens in ALLDATA Repair, een uitgebreide bron van OEM‑technische informatie.

Speciale gereedschappen

Wie meer wil dan alleen diagnoses stellen, heeft speciale gereedschappen nodig. Het Summa College maakt onder andere gebruik van de Launch ELT500 EV luchtdichtheidstester, de Launch ELP400 batterijcelequalizer, en het Launch TLT-610 accuhefplateau, dat als groot voordeel een ingebouwde accu heeft. Huub Tops: "Veel storingen in het HV-systeem worden veroorzaakt door vochtintreding en corrosie op de aansluitingen. Vocht verlaagt bovendien de isolatiewaarde. Na een reparatie of diagnose moet het accupakket opnieuw worden afgedicht, en die afdichting controleren we met de Launch ELT500."

Balanceren en laden

Tijdens de lessen gebruikt het Summa College ook de Launch ELP400 en ELB300. Wat kun je met deze apparaten? Huub Tops: "Accucellen zijn gegroepeerd in modules. Met de Launch ELP400 kun je zowel complete modules als afzonderlijke accucellen op- en ontladen dankzij het brede spanningsbereik. De Launch ELB300 is een balancer. Het spanningsniveau van de individuele cellen binnen een module moet tot drie cijfers achter de komma identiek zijn. De balancer regelt dat."

Daarnaast meet je met de Launch ES200 EV belangrijke parameters zoals isolatieweerstand en spanning in HV‑ en hybridevoertuigen. Huub Tops: "Fabrikanten schrijven na reparaties aan HV-batterijen altijd een laatste isolatietest voor."

Training en ondersteuning

De Launch ELP400, ELB300 en ES200 zijn nieuw op de markt. Om gebruikers optimaal te ondersteunen, heeft de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk van AA‑Equipment Support een samenwerking opgezet met het Summa College. Huub Tops vertelt: "Wij zijn gevestigd op de Automotive Campus, waar veel bedrijven actief zijn in de ontwikkelings- en maakindustrie van de auto-industrie. Batterijtechnologie speelt hier een belangrijke rol, en wij willen ervaring opdoen met het balanceren, repareren, en laden en ontladen van HV-batterijen."

AA-Equipment Support heeft het Summa College een Launch ELP400 in bruikleen gegeven. Op deze manier kan de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk leren van de praktijkervaringen van Huub Tops en zijn collega's.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.

De hoogvoltage batterij in een hybride of volledig elektrisch voertuig kan stuk. Én je kunt zo’n batterij repareren.
EV

(PH)EV in de werkplaats deel 1: HV-batterij reparatie en balancering

"We moeten samenwerken", zegt Auto Haarhuis-aftersalesmanager Barry Hegeman: "Met elkaar en voor elkaar." Dus organiseerde hij een kennisavond voor een groep samenwerkende autobedrijven in de regio Twente. Onderwerpen: HV-batterijreparatie en -balancering. Hoe werkt de OnBoard Charger? En: Revisie van die OBC's. AMT was erbij. Verslag in drie delen.

Foto: ANP Beeldbank
Autobranche

Donderdag staking autogarages en fietsenmakers in regio Groningen

Werknemers van onder meer garagebedrijven, fietsenmakers en autodealers in de regio Groningen gaan donderdag voor 24 uur staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Van links naar rechts: Ruud Sliphorst (directeur en oprichter Stichting Opkikker), Esmée Sprik (marketingmedewerker Autovakmeester), Angelo Mulder (formule manager Autovakmeester) en Joeri Ebbelaar (coördinator fondsenwerving Stichting Opkikker).
Autobranche

Autovakmeester doneert € 11.050,- aan Stichting Opkikker

Het Autovakmeester-netwerk, bestaande uit 223 autobedrijven, heeft eind 2024 een succesvolle actie opgezet voor Stichting Opkikker.

Gesponsord
Gesponsord
sponsored content

Gesponsord De nieuwe structuur van Garage Geurtsen zorgt voor groei,...

Garage Geurtsen in Veenendaal biedt drie categorieën auto's: bedrijfswagens, reguliere auto's en zevenzitters, de laatste als specialisme. Sinds 2012 is Willem Geurtsen toegetreden tot het bedrijf dat door zijn vader werd opgericht. In 2023 nam hij de dagelijkse leiding over. Het bedrijf is in al die jaren gegroeid en inmiddels werken ruim 25 medewerkers bij Geurtsen.

Foto: IMAGO/Manfred Segerer
Autobranche

RAI Vereniging: Europese samenwerking cruciaal voor toekomst...

RAI Vereniging roept op tot meer Nederlandse betrokkenheid bij de Europese strategische dialoog over de auto-industrie.

Met de opkomst van de elektrische auto steeg ook het aantal pechhulpverleningen aan elektrische auto's.  - Foto: ANWB
ANWB Wegenwacht

Pech met EV vooral door lekke band en accuproblemen

In 2024 bood de ANWB Wegenwacht ruim 1,3 miljoen keer hulp. Vooral elektrische auto's zorgden voor meer pechgevallen, met accu's en lekke banden als belangrijkste oorzaken.

De Square Campus, in de Duitse Rijn-Main-regio, richt zich op het verbeteren van EV’s, geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), infotainment en elektrificatietechnologie. - Foto: Hyundai Motor Group
EV

Hyundai Motor Group breidt R&D in Europa flink uit

Hyundai Motor Group breidt de Europese R&D-activiteiten flink uit. Het vergrote testcentrum bij de Nürburgring focust op high-performance EV's. Daarnaast is er de nieuwe Square Campus bij het Hyundai Motor Europe Technical Center, met de grootste testbank voor metingen van geluid, geruis en vibraties in auto's (NVH-dyno), evenals geavanceerde testbanken voor onderstellen en aandrijflijnen.

foto: Shutterstock
Autobranche

Cao-onderhandelingen Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven geklapt

De onderhandelingen tussen de vakbonden en Bovag over een nieuwe cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven zijn stukgelopen.