Gesponsord

Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment

Hoe Summa College EV-specialisten klaarstoomt met AA-Equipment
Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

Huub Tops, docent niveau 4 aan het Summa College in Helmond, speelt hierin een belangrijke rol. Naast het opleiden van jonge professionals, voorziet zijn opleiding in de groeiende vraag naar bijscholing van ervaren vakmensen. Tops legt uit waarom dit nodig is: "Elektrificering heeft diagnose en foutopsporing complexer gemaakt. We kennen dit soort HV‑systemen van soms wel 900 volt nog maar kort. Het oplossen van storingen aan EV's vraagt niet alleen gespecialiseerde apparatuur, maar ook specifieke vaardigheden en kennis."

Specialist in diagnoseapparatuur

AA-Equipment Support is specialist op het gebied van diagnoseapparatuur. In complexe elektronische EV-systemen kunnen technici met de nieuwste diagnoseapparaten van Launch en PicoScope snel en nauwkeurig problemen opsporen. AA-Equipment Support heeft hier een compleet EV-assortiment voor. Zo kun je bijvoorbeeld de Launch EG100 stroom- en spanningstester combineren met het Launch X-431 Euro Tab III-diagnoseapparaat om op basis van temperatuur, weerstand en celspanning een eerste diagnose te stellen. Digitale rapporten worden eenvoudig gegenereerd via de Launch X‑431, die volledig compatibel is met de EV‑diagnosesoftware. Technische gegevens controleer je vervolgens in ALLDATA Repair, een uitgebreide bron van OEM‑technische informatie.

Speciale gereedschappen

Wie meer wil dan alleen diagnoses stellen, heeft speciale gereedschappen nodig. Het Summa College maakt onder andere gebruik van de Launch ELT500 EV luchtdichtheidstester, de Launch ELP400 batterijcelequalizer, en het Launch TLT-610 accuhefplateau, dat als groot voordeel een ingebouwde accu heeft. Huub Tops: "Veel storingen in het HV-systeem worden veroorzaakt door vochtintreding en corrosie op de aansluitingen. Vocht verlaagt bovendien de isolatiewaarde. Na een reparatie of diagnose moet het accupakket opnieuw worden afgedicht, en die afdichting controleren we met de Launch ELT500."

Balanceren en laden

Tijdens de lessen gebruikt het Summa College ook de Launch ELP400 en ELB300. Wat kun je met deze apparaten? Huub Tops: "Accucellen zijn gegroepeerd in modules. Met de Launch ELP400 kun je zowel complete modules als afzonderlijke accucellen op- en ontladen dankzij het brede spanningsbereik. De Launch ELB300 is een balancer. Het spanningsniveau van de individuele cellen binnen een module moet tot drie cijfers achter de komma identiek zijn. De balancer regelt dat."

Daarnaast meet je met de Launch ES200 EV belangrijke parameters zoals isolatieweerstand en spanning in HV‑ en hybridevoertuigen. Huub Tops: "Fabrikanten schrijven na reparaties aan HV-batterijen altijd een laatste isolatietest voor."

Training en ondersteuning

De Launch ELP400, ELB300 en ES200 zijn nieuw op de markt. Om gebruikers optimaal te ondersteunen, heeft de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk van AA‑Equipment Support een samenwerking opgezet met het Summa College. Huub Tops vertelt: "Wij zijn gevestigd op de Automotive Campus, waar veel bedrijven actief zijn in de ontwikkelings- en maakindustrie van de auto-industrie. Batterijtechnologie speelt hier een belangrijke rol, en wij willen ervaring opdoen met het balanceren, repareren, en laden en ontladen van HV-batterijen."

AA-Equipment Support heeft het Summa College een Launch ELP400 in bruikleen gegeven. Op deze manier kan de CLEVER DiagnostiX‑helpdesk leren van de praktijkervaringen van Huub Tops en zijn collega's.

Dit artikel is gesponsord door AA-Equipment.

AMT-columnist Asim Saglam gelooft niet in schaalvergroting.

Column Asim Saglam: Heeft het klein autobedrijf nog toekomst?

Ergens tussen het kerstdiner en de oliebollen, de champagne en het vuurwerk van 2024 staat er een artikel over Koskamp op AMT. Titel: Toekomst klein autobedrijf onder druk. AMT-columnist Asim Saglam heeft er zijn eigen gedachten over.

Gedurende het jaar zal Alliance Automotive Group het 100-jarig bestaan van NAPA op verschillende momenten onder de aandacht brengen in Nederland en België.

Onderdelengigant NAPA viert 100-jarig jubileum

NAPA, onderdeel van de wereldwijde automotive onderdelendistributeur Genuine Parts Company (GPC), viert in 2025 zijn 100-jarig bestaan.

Een onderzoek van puls laat zien dat dealers de zorgen bij eindgebruikers en hun gevoeligheid voor prijzen kunnen verminderen door garantie aan te bieden.

Meer garantie betekent minder onzekerheid bij aankoop auto

Het aanbieden van verlengde garantie bij gebruikte en nieuwe auto's heeft een positieve invloed op de onzekerheid en prijsgevoeligheid van de eindgebruiker. Dat lijkt logisch. Maar het werd onlangs ook bevestigd in een recent onderzoek van puls.

Foto: Shutterstock

Natrium-ionbatterijen nog geen concurrent voor lithium-ion

Natrium-ionbatterijen worden gepresenteerd als goedkoper en duurzamer dan lithium-ion. Toch zijn doorbraken nodig om grootschalige toepassing te bereiken.

OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord OOMT Webinar RI&E: 'in een halve dag is 80% ingevuld'

Een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) is niet alleen verplicht, het is een krachtig hulpmiddel. Het helpt je om risico's in je bedrijf te signaleren en maatregelen te nemen. Toch worstelen veel ondernemers met het invullen ervan. Tijdens het webinar van OOMT en de vakbladen AMT en Tweewieler werd duidelijk: een RI&E levert veel meer op dan je denkt. Het zorgt voor grip, inzicht en een veilige werkomgeving. In het webinar, dat gepresenteerd werd door Annemarie Maeijer-Brüning, werden handvatten, tips en ervaringsverhalen gedeeld.

Het vernieuwde dashboard  van BMW zal niet alleen in de Neue Klasse vershijnen, maar in alle toekomstige BMW’s.

CES 2025: Dashboard van BMW toont de toekomst in Las Vegas

Het is elk jaar een wondere wereld die op de Consumer Electronics Show wordt vertoond. Waaronder voertuigtechniek, soms complete auto primeurs. De nieuwe mode heet 'software defined vehicles', waarin programmatuur belangrijker is dan het voertuig. Hoe liet CES de software èn het voertuig zien?

Links: Heungsoo Kim, Executive Vice President, Head of Global Strategy Office bij de Hyundai Motor Group. Rechts: Rishi Dhall, Vice President Automotive bij Nvidia.

Hyundai Motor Group zet in op AI met NVIDIA

Hyundai Motor Group en NVIDIA gaan samenwerken om sneller nieuwe AI-technologieën te kunnen ontwikkelen die de toekomst van mobiliteit mogelijk maken.

Foto: ANP / Dijkstra BV

RDW neemt tellerstanden uit België op in kentekenregister

Vanaf 13 januari 2025 neemt de RDW de tellerstanden uit België op in het kentekenregister. Dat moet leiden tot minder fraude met kilometerstanden.