Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?
Foto: Shutterstock

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

De toenemende concurrentie tussen organisaties bij het werven en behouden van getalenteerde werknemers in de werkplaats wordt ook wel 'war for talent' genoemd. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor deze 'war for talent'. Ten eerste is het aantal kleine- en middelgrote organisaties toegenomen en nog steeds groeiend, waardoor de competitie is versterkt. Ten tweede is er een trend van arbeidsmobiliteit waargenomen. Dit houdt in dat werknemers vaker van baan wisselen en niet schromen om vacatures te verkennen die virtueel of in het buitenland zijn.

Jongeren blijven niet lang hangen

Dit talententekort heeft een grote invloed op de prestaties van een organisatie en dat is niet anders in de automotive branche. Het aantrekken, behouden en ontwikkelen van getalenteerd personeel in de werkplaats is de laatste jaren een belangrijk thema geweest voor de automotive.

Uit een aantal onderzoeken gepubliceerd door het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf, dat we kennen als OOMT, blijkt dat in de afgelopen jaren een flinke uitstroom van werknemers te zien is in de automotive, voornamelijk onder werknemers in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar.

Een onderzoek gepubliceerd door OOMT in 2022 laat zien hoe sterk de uitstroom van jongeren in de automotive sector de afgelopen jaren is gestegen. Afbeelding: Innovam
Een onderzoek gepubliceerd door OOMT in 2022 laat zien hoe sterk de uitstroom van jongeren in de automotive sector de afgelopen jaren is gestegen. Afbeelding: Innovam

Gen Z

Gen Z, of generatie Z, is de demografische groep geboren tussen ongeveer 1995 en 2012. Deze generatie volgt op de Millennials (Generatie Y) en wordt gekarakteriseerd door hun unieke ervaringen en waarden die zijn gevormd door de wereld waarin ze zijn opgegroeid. Jongeren in deze leeftijdscategorie blijven helaas niet lang hangen bij een werkgever.

Gen Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn 'digital natives', wat betekent dat ze nooit een wereld zonder internet hebben gekend. De meeste leden van deze generatie zijn gewend om smartphones en sociale media te gebruiken vanaf jonge leeftijd, wat hun manier van communiceren en informatie vergaren beïnvloedt. Het is dus belangrijk dat werkgevers en jongeren van deze generatie elkaar gaan leren begrijpen en elkaars taal leren spreken om effectief met elkaar te kunnen werken.

Jongeren willen betrokkenheid ervaren van hun werkgever. Ze willen interesse in hun privéleven, maar ook dat ze betrokken worden bij werkprocessen en projecten. Ofwel: ze willen 'er toe doen'. Foto: Shutterstock.
Jongeren willen betrokkenheid ervaren van hun werkgever. Ze willen interesse in hun privéleven, maar ook dat ze betrokken worden bij werkprocessen en projecten. Ofwel: ze willen 'er toe doen'. Foto: Shutterstock.

Er is veel onderzoek gedaan naar Gen Z en wat deze jongeren drijft en aanspreekt bij het kiezen en behouden van een baan. Uit een studie van onderzoeks- & adviesbureau Vibber over betrokkenheid en werkgeluk in de automotive onder jongeren kwam naar voren dat jongeren over het algemeen best tevreden zijn op de werkvloer, maar dat ze zich meer betrokken willen voelen bij het team en de werkzaamheden. Ook vinden ze het belangrijk dat er belangstelling is voor hen. Betrokkenheid is dus een belangrijk aspect van werkgeluk. Ten slotte wees het onderzoek uit dat jongeren het belangrijk vinden om het gevoel te hebben dat ze iets bijdragen aan de maatschappij.

Innovam begint bij het begin

Bij opleider in de mobiliteitsbranche Innovam staat deze kwestie hoog op de agenda. Innovam signaleert dat het grote personeelstekort in onze sector alleen op te lossen is als het bedrijfsleven, scholen en brancheorganisaties meer en beter met elkaar gaan samenwerken. Hoe willen ze dat precies doen? En hoe zit het met de in-en uitstroom van goed opgeleide jonge vakmensen. Welke kansen liggen er om de jeugd te werven en te behouden in de autobranche? We vroegen dit en meer aan Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland.

Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland, heeft een missie: Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche. Foto: Innovam
Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland, heeft een missie: Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche. Foto: Innovam

Hoe speelt Innovam in op de behoefte aan goed opgeleid personeel in de werkplaats?

“Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche, dat is de missie van Innovam. Dit doet we door het aanbieden van trainingen en maatwerkonderwijs, advies en leermiddelen. We brengen nieuwe vakmensen in de werkplaatsen via onze bedrijfsscholen en opleidingen voor zij-instromers. En BBL-studenten hebben een speciale plek in ons hart. Zij krijgen hun mbo-praktijkopleiding in de leerbedrijven. Als dat goed gaat stromen deze studenten als beginnend beroepsbeoefenaar de branche in. Daar helpen we de leerbedrijven bij.”

Welke opleidingen en trainingen biedt Innovam voor BBL-studenten?

“BBL-studenten kunnen bij Innovam deelnemen aan praktijktrainingen die we regionaal aanbieden. Deze RPT-trainingen zijn een goede aanvulling op de begeleiding die de studenten in het leerbedrijf krijgen. Bij ons kunnen BBL’ers sneller en meer leren in onze professionele werkplaatsen. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers.”

“Deze praktijktrainingen zijn beschikbaar voor BBL-studenten in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen. Studenten die RPT-dagen volgen kunnen beter meedraaien in de werkplaats en zijn beter voorbereid op de praktijkexamens. Leermeesters zeggen dat zij een ‘sprong’ zien in de werkplaats als de student bij ons is geweest. Zij zien ook hun motivatie, zelfvertrouwen en enthousiasme groeien.”

Hoe zijn deze opleidingen veranderd in de afgelopen jaren?

“Een grote verandering in de BBL ten opzichte van ‘vroeger’ is dat BBL-studenten op hun schooldag niet of nagenoeg geen praktijkles krijgen. Op school krijgen zij meestal geen multimeter in handen, bijvoorbeeld. Daar kijken veel leerbedrijven van op, maar zo is het wel afgesproken in de leerovereenkomst. In de BBL is het namelijk zo geregeld dat het leerbedrijf verantwoordelijk is voor het praktijkonderwijs.”

BBL-studenten van in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen kunnen bij Innovam deelnemen aan regionale praktijktrainingen. Foto: Innovam
BBL-studenten van in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen kunnen bij Innovam deelnemen aan regionale praktijktrainingen. Foto: Innovam

Hoe zijn de trainingen voor jonge mensen bij Innovam veranderd?

“Wij zien inderdaad dat jonge mensen gewend zijn om digitaal informatie te vergaren. Wij bieden ook op de praktijkdag alles digitaal aan. Iedere student krijgt een laptop waar alle informatie van voertuigen en andere leermiddelen op te vinden is. Er liggen dus geen mappen meer bij de voertuigen. Het vergaren van alle gegevens moeten ze nu dus digitaal doen. De opdrachten verwerken ze met de iPad, dat past goed bij ze.”

Hoe helpt Innovam bedrijven met het behouden van opgeleid personeel in de werkplaats?

“Sowieso is het bieden van training en opleiding een goede manier om je personeel aan je te binden. Verder zorgen oprechte aandacht en regelmatige voortgangsgesprekken ervoor dat je medewerkers betrokken zijn bij het bedrijf. Wij bieden software die voor de planning, inhoud en het vastlegging van de gesprekscyclus zorgt. Daardoor is er focus op de inhoud van het gesprek.”

“Als het om het begeleiden van BBL-studenten gaat dan weten we dat het vaak lastig is om tijd vrij te maken voor goede begeleiding en instructie. Hoe je dit organiseert is een belangrijk onderdeel van onze trainingen voor leermeesters. Verder weten leerbedrijven niet altijd goed wat de leerdoelen van de studenten zijn: wat moeten ze een student precies leren, en wanneer. Daarvoor kunnen leermeesters en studenten bij ons BBL-praktijkboekjes bestellen.”

Welke initiatieven heeft Innovam samen met bedrijven en brancheorganisaties om de War for talent op te lossen?

“Hier kan ik wel wat concrete voorbeelden van geven. We werken met Louwman, Van Mossel en Mantel samen in bedrijfsscholen. Met UWV werken we samen in projecten voor zij-instromers. Dat doen we ook in onze Cycle hubs in Middelburg, Utrecht, Roermond en Amsterdam.”

In samenwerking met Louwman Group en ROC Midden Nederland leidt Innovam autotechnici van de toekomst op. De opleiding sluit perfect aan bij de dagelijkse praktijk in de werkplaatsen van Louwman. Studenten passen hun kennis meteen toe in de praktijk. Foto: Innovam
In samenwerking met Louwman Group en ROC Midden Nederland leidt Innovam autotechnici van de toekomst op. De opleiding sluit perfect aan bij de dagelijkse praktijk in de werkplaatsen van Louwman. Studenten passen hun kennis meteen toe in de praktijk. Foto: Innovam
Daniela Markovic

Daniela Markovic

Redacteur AMT

Daniela Markovic is sinds 2023 redacteur van AMT. Daniela schrijft met name over alles wat de ondernemers in de autobranche bezig houdt.

Vormalig Stellantis Topman Carlos Tavares hier nog tijdens een toespraak op de Paris Automotive Summit 2024 op 15 oktober.

Onmiddelijk ontslag voor topman Stellantis Carlos Tavares

Stellantis neemt met onmiddellijke ingang afscheid van topman Carlos Tavares. Het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot, Citroën, Jeep en Alfa Romeo maakte dat zondagavond bekend. Een opvolger wordt in de eerste helft van 2025 benoemd, meldde Stellantis.

Foto: Bluekens Truck en Bus

Hoe het 5S-model de werkplaats van Bluekens Truck en Bus efficiënter...

Bluekens Truck en Bus Breda werkt efficiënter en veiliger dankzij een nieuwe werkplaatsindeling volgens het 5S-model. Hoe zit dat?

De waterstof-aangedreven combi-spuitcabine is uitgerust voor traditionele reparaties en omvat een all-in-one reparatiewerkstation. - Foto: AkzoNobel

Spuitcabine op waterstof in trainingscentrum AkzoNobel

AkzoNobel beschikt in een nieuw trainingscentrum in België over een spuitcabine die 'waterstof-aangedreven' is.

Zo stelt de klant van de toekomst zijn auto van de toekomst samen; met de Mixed-Reality Configurator. - Foto's: Mercedes-Benz

Auto van de toekomst volgens Mercedes-Benz: autonoom en...

Mercedes-Benz onderzoekt technologieën zoals AR-brillen, mixed reality, neuromorphic computing, solar-lak, in-drive brakes en biotechnologische materialen. Innovaties die mobiliteit duurzamer en persoonlijker maken.

Foto: Shutterstock

Winterbanden warboel: wanneer is een truckband een echte winterband?

Dat een M&S-logo geen garantie geeft dat je met een winterband te maken hebt, is eigenlijk al bizar. Het three-peak-mountain SnowFlake label zou die zekerheid wel moeten geven. Bij bus- en truckbanden blijkt ook dat niet helemaal waar.

Hoofdkantoor van Schaeffler in Herzogenaurach, Beieren. - Foto: Pia Bayer/dpa

Schaeffler sluit fabrieken in Europa

Schaeffler AG verplaatst productie van diverse auto-onderdelen naar goedkopere locaties buiten Europa.

Autoproductie in de BMW-fabriek in München. - Foto: ANP

Scholz: geen EU-boetes autofabrikanten die CO2-doelen missen

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil dat er binnen de Europese Unie geen boetes worden opgelegd aan autofabrikanten die gestelde doelen op het gebied van CO2-uitstoot niet halen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?