Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?
Foto: Shutterstock

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

De toenemende concurrentie tussen organisaties bij het werven en behouden van getalenteerde werknemers in de werkplaats wordt ook wel 'war for talent' genoemd. Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor deze 'war for talent'. Ten eerste is het aantal kleine- en middelgrote organisaties toegenomen en nog steeds groeiend, waardoor de competitie is versterkt. Ten tweede is er een trend van arbeidsmobiliteit waargenomen. Dit houdt in dat werknemers vaker van baan wisselen en niet schromen om vacatures te verkennen die virtueel of in het buitenland zijn.

Jongeren blijven niet lang hangen

Dit talententekort heeft een grote invloed op de prestaties van een organisatie en dat is niet anders in de automotive branche. Het aantrekken, behouden en ontwikkelen van getalenteerd personeel in de werkplaats is de laatste jaren een belangrijk thema geweest voor de automotive.

Uit een aantal onderzoeken gepubliceerd door het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf, dat we kennen als OOMT, blijkt dat in de afgelopen jaren een flinke uitstroom van werknemers te zien is in de automotive, voornamelijk onder werknemers in de leeftijdscategorie van 20 tot 29 jaar.

Een onderzoek gepubliceerd door OOMT in 2022 laat zien hoe sterk de uitstroom van jongeren in de automotive sector de afgelopen jaren is gestegen. Afbeelding: Innovam
Een onderzoek gepubliceerd door OOMT in 2022 laat zien hoe sterk de uitstroom van jongeren in de automotive sector de afgelopen jaren is gestegen. Afbeelding: Innovam

Gen Z

Gen Z, of generatie Z, is de demografische groep geboren tussen ongeveer 1995 en 2012. Deze generatie volgt op de Millennials (Generatie Y) en wordt gekarakteriseerd door hun unieke ervaringen en waarden die zijn gevormd door de wereld waarin ze zijn opgegroeid. Jongeren in deze leeftijdscategorie blijven helaas niet lang hangen bij een werkgever.

Gen Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn 'digital natives', wat betekent dat ze nooit een wereld zonder internet hebben gekend. De meeste leden van deze generatie zijn gewend om smartphones en sociale media te gebruiken vanaf jonge leeftijd, wat hun manier van communiceren en informatie vergaren beïnvloedt. Het is dus belangrijk dat werkgevers en jongeren van deze generatie elkaar gaan leren begrijpen en elkaars taal leren spreken om effectief met elkaar te kunnen werken.

Jongeren willen betrokkenheid ervaren van hun werkgever. Ze willen interesse in hun privéleven, maar ook dat ze betrokken worden bij werkprocessen en projecten. Ofwel: ze willen 'er toe doen'. Foto: Shutterstock.
Jongeren willen betrokkenheid ervaren van hun werkgever. Ze willen interesse in hun privéleven, maar ook dat ze betrokken worden bij werkprocessen en projecten. Ofwel: ze willen 'er toe doen'. Foto: Shutterstock.

Er is veel onderzoek gedaan naar Gen Z en wat deze jongeren drijft en aanspreekt bij het kiezen en behouden van een baan. Uit een studie van onderzoeks- & adviesbureau Vibber over betrokkenheid en werkgeluk in de automotive onder jongeren kwam naar voren dat jongeren over het algemeen best tevreden zijn op de werkvloer, maar dat ze zich meer betrokken willen voelen bij het team en de werkzaamheden. Ook vinden ze het belangrijk dat er belangstelling is voor hen. Betrokkenheid is dus een belangrijk aspect van werkgeluk. Ten slotte wees het onderzoek uit dat jongeren het belangrijk vinden om het gevoel te hebben dat ze iets bijdragen aan de maatschappij.

Innovam begint bij het begin

Bij opleider in de mobiliteitsbranche Innovam staat deze kwestie hoog op de agenda. Innovam signaleert dat het grote personeelstekort in onze sector alleen op te lossen is als het bedrijfsleven, scholen en brancheorganisaties meer en beter met elkaar gaan samenwerken. Hoe willen ze dat precies doen? En hoe zit het met de in-en uitstroom van goed opgeleide jonge vakmensen. Welke kansen liggen er om de jeugd te werven en te behouden in de autobranche? We vroegen dit en meer aan Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland.

Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland, heeft een missie: Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche. Foto: Innovam
Albert Smit, Innovam opleidingsadviseur Noord-Nederland, heeft een missie: Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche. Foto: Innovam

Hoe speelt Innovam in op de behoefte aan goed opgeleid personeel in de werkplaats?

“Zorgen voor voldoende gekwalificeerde medewerkers in de mobiliteitsbranche, dat is de missie van Innovam. Dit doet we door het aanbieden van trainingen en maatwerkonderwijs, advies en leermiddelen. We brengen nieuwe vakmensen in de werkplaatsen via onze bedrijfsscholen en opleidingen voor zij-instromers. En BBL-studenten hebben een speciale plek in ons hart. Zij krijgen hun mbo-praktijkopleiding in de leerbedrijven. Als dat goed gaat stromen deze studenten als beginnend beroepsbeoefenaar de branche in. Daar helpen we de leerbedrijven bij.”

Welke opleidingen en trainingen biedt Innovam voor BBL-studenten?

“BBL-studenten kunnen bij Innovam deelnemen aan praktijktrainingen die we regionaal aanbieden. Deze RPT-trainingen zijn een goede aanvulling op de begeleiding die de studenten in het leerbedrijf krijgen. Bij ons kunnen BBL’ers sneller en meer leren in onze professionele werkplaatsen. Veilig en onder leiding van onze deskundige trainers.”

“Deze praktijktrainingen zijn beschikbaar voor BBL-studenten in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen. Studenten die RPT-dagen volgen kunnen beter meedraaien in de werkplaats en zijn beter voorbereid op de praktijkexamens. Leermeesters zeggen dat zij een ‘sprong’ zien in de werkplaats als de student bij ons is geweest. Zij zien ook hun motivatie, zelfvertrouwen en enthousiasme groeien.”

Hoe zijn deze opleidingen veranderd in de afgelopen jaren?

“Een grote verandering in de BBL ten opzichte van ‘vroeger’ is dat BBL-studenten op hun schooldag niet of nagenoeg geen praktijkles krijgen. Op school krijgen zij meestal geen multimeter in handen, bijvoorbeeld. Daar kijken veel leerbedrijven van op, maar zo is het wel afgesproken in de leerovereenkomst. In de BBL is het namelijk zo geregeld dat het leerbedrijf verantwoordelijk is voor het praktijkonderwijs.”

BBL-studenten van in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen kunnen bij Innovam deelnemen aan regionale praktijktrainingen. Foto: Innovam
BBL-studenten van in auto-, truck-, schadeherstel- en tweewieleropleidingen kunnen bij Innovam deelnemen aan regionale praktijktrainingen. Foto: Innovam

Hoe zijn de trainingen voor jonge mensen bij Innovam veranderd?

“Wij zien inderdaad dat jonge mensen gewend zijn om digitaal informatie te vergaren. Wij bieden ook op de praktijkdag alles digitaal aan. Iedere student krijgt een laptop waar alle informatie van voertuigen en andere leermiddelen op te vinden is. Er liggen dus geen mappen meer bij de voertuigen. Het vergaren van alle gegevens moeten ze nu dus digitaal doen. De opdrachten verwerken ze met de iPad, dat past goed bij ze.”

Hoe helpt Innovam bedrijven met het behouden van opgeleid personeel in de werkplaats?

“Sowieso is het bieden van training en opleiding een goede manier om je personeel aan je te binden. Verder zorgen oprechte aandacht en regelmatige voortgangsgesprekken ervoor dat je medewerkers betrokken zijn bij het bedrijf. Wij bieden software die voor de planning, inhoud en het vastlegging van de gesprekscyclus zorgt. Daardoor is er focus op de inhoud van het gesprek.”

“Als het om het begeleiden van BBL-studenten gaat dan weten we dat het vaak lastig is om tijd vrij te maken voor goede begeleiding en instructie. Hoe je dit organiseert is een belangrijk onderdeel van onze trainingen voor leermeesters. Verder weten leerbedrijven niet altijd goed wat de leerdoelen van de studenten zijn: wat moeten ze een student precies leren, en wanneer. Daarvoor kunnen leermeesters en studenten bij ons BBL-praktijkboekjes bestellen.”

Welke initiatieven heeft Innovam samen met bedrijven en brancheorganisaties om de War for talent op te lossen?

“Hier kan ik wel wat concrete voorbeelden van geven. We werken met Louwman, Van Mossel en Mantel samen in bedrijfsscholen. Met UWV werken we samen in projecten voor zij-instromers. Dat doen we ook in onze Cycle hubs in Middelburg, Utrecht, Roermond en Amsterdam.”

In samenwerking met Louwman Group en ROC Midden Nederland leidt Innovam autotechnici van de toekomst op. De opleiding sluit perfect aan bij de dagelijkse praktijk in de werkplaatsen van Louwman. Studenten passen hun kennis meteen toe in de praktijk. Foto: Innovam
In samenwerking met Louwman Group en ROC Midden Nederland leidt Innovam autotechnici van de toekomst op. De opleiding sluit perfect aan bij de dagelijkse praktijk in de werkplaatsen van Louwman. Studenten passen hun kennis meteen toe in de praktijk. Foto: Innovam
Daniela Markovic

Daniela Markovic

Redacteur AMT

Daniela Markovic is sinds 2023 redacteur van AMT. Daniela schrijft met name over alles wat de ondernemers in de autobranche bezig houdt.

Foto: ANP / JEFFREY GROENEWEG
cao

Staking autobedrijven Gelderland voor betere cao

Medewerkers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven in Gelderland staken op 13 februari voor een hoger loon en betere cao-voorwaarden.

In januari probeerden kaderleden van FNV Metaal het nog goedschiks. Hun boodschap aan BOVAG: "Laat de band niet klappen en kom over de brug met een goede cao!" Helaas, het mocht niet baten.
cao

FNV: BOVAG-bedrijven spelen vuil spel met verplicht overwerk na...

De FNV is woedend op BOVAG-bedrijven die medewerkers die afgelopen week staakten, een dag later lieten overwerken. Daarom kondigt de vakbond nóg een staking af. Die zogenaamde overwerkstaking zorgt ervoor dat de betreffende medewerkers de gevraagde overuren niet te hoeven werken.

Foto: ANP Beeldbank
Autobranche

Donderdag staking autogarages en fietsenmakers in regio Groningen

Werknemers van onder meer garagebedrijven, fietsenmakers en autodealers in de regio Groningen gaan donderdag voor 24 uur staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Van links naar rechts: Ruud Sliphorst (directeur en oprichter Stichting Opkikker), Esmée Sprik (marketingmedewerker Autovakmeester), Angelo Mulder (formule manager Autovakmeester) en Joeri Ebbelaar (coördinator fondsenwerving Stichting Opkikker).
Autobranche

Autovakmeester doneert € 11.050,- aan Stichting Opkikker

Het Autovakmeester-netwerk, bestaande uit 223 autobedrijven, heeft eind 2024 een succesvolle actie opgezet voor Stichting Opkikker.

Foto: ANP / Robin van Lonkhuijsen
cao

Stakingen bij autobedrijven door cao-conflict vakbonden en Bovag

Werknemers van motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven gaan vanaf komende dinsdag staken in een cao-conflict tussen vakbonden FNV en CNV en brancheorganisatie Bovag.

Foto: IMAGO/Manfred Segerer
Autobranche

RAI Vereniging: Europese samenwerking cruciaal voor toekomst...

RAI Vereniging roept op tot meer Nederlandse betrokkenheid bij de Europese strategische dialoog over de auto-industrie.

Opleiding & Training

WorldSkills bij Summa Automotive onder hoogspanning | VIDEO

Aanstormend autotechnisch talent maakte op 22 en 23 januari indruk tijdens de WorldSkills. 19 studenten autotechniek gingen van start, 9 wisten er een plek te bemachtigen in de finale.

Met merkonafhankelijke en toegankelijke videocontent willen 3M en Axalta een nieuwe standaard zetten voor de manier waarop operationele kennis binnen de sector kan worden gedeeld. - Foto: Shutterstock
Schadeherstel

Trainingsmodules voor autoschadeherstel van 3M en Axalta

3M en Axalta hebben samen een serie trainingsmodules ontwikkeld voor de autoschadeherstelindustrie. In de video's worden best practices gedeeld die bedrijven eenvoudig kunnen implementeren.