'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

Hoe kom ik aan nieuwe technici? Wat kan ik doen om medewerkers beter te laten samenwerken? En past mijn stijl van leidinggeven nog wel bij de tijd van nu? Met deze en andere vragen klopten Jan en Angelique Evers aan bij OOMT. Het was de start van een verandertraject waar het complete bedrijf profijt van heeft. "Het kost ons nu geen enkele moeite meer om nieuwe mensen aan te nemen."

Waarom hebben jullie contact gezocht met OOMT?
“In 2002 kon ik samen met mijn vrouw Angelique het autobedrijf overnemen waar ik ooit als leerling-autotechnicus was begonnen. De afgelopen twintig jaar is het bedrijf gegroeid. Het team ging van vier naar twaalf medewerkers. De laatste tijd merkte ik dat mijn manier van leidinggeven niet meer zo goed werkte. Daarnaast kostte het ons steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. We staan allebei open voor vernieuwing en verandering. Ook als het om personeelsbeleid gaat. Daarom hebben we contact opgenomen met OOMT.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?
“Op basis van onze vragen gaf OOMT het advies om aan de slag te gaan met strategisch personeelsbeleid. OOMT-adviseur werkgeverschap Jolanda Straatman heeft ons op weg geholpen. Door de gesprekken met Jolanda zijn we anders gaan kijken naar werkgeverschap en leidinggeven. Vroeger draaide goed werkgeverschap vooral om een goed salaris. Tegenwoordig letten medewerkers ook op andere dingen, zoals een prettige en veilige werkomgeving, goed gereedschap, een goede werksfeer en inspraak. Dat was toch wel een eye-opener.”

Jan en Angelique Evers van Autoservice Evers
Jan en Angelique Evers van Autoservice Evers

Wat doen jullie anders op het gebied van personeelsbeleid?
“Jolanda adviseerde om met alle medewerkers in gesprek te gaan. Angelique en ik hebben met het team besproken wat goed gaat, wat niet goed gaat en hoe we dat konden veranderen. Vervolgens hebben we samen een verbeterplan opgesteld. Het OOMT-traject heeft ongeveer zeven maanden geduurd. In die tijd hebben we grote stappen gezet. Tegenwoordig hebben we vaste overlegmomenten. We praten wekelijks en maandelijks met het team over het werk, over werkafspraken en over verbeterpunten. Tegenwoordig doen we ook niet moeilijk als mensen in deeltijd willen werken. Vroeger vonden we dat onzin. Nu denken we: als iemand drie of vier dagen werkt, dan hebben we die dagen maar weer mooi gevuld. We betrekken medewerkers ook nauwer bij beslissingen en nieuwe investeringen.”

Wat heeft het OOMT-traject jullie gebracht?
“We werken als team fijner samen. De werksfeer is beter dan ooit en de saamhorigheid is groot. Ik zeg weleens: we hebben samen van de jus een saus gemaakt. Het verandertraject en de adviezen van Jolanda hebben daar een grote bijdrage aan geleverd. Het contact met OOMT is zo goed bevallen dat ik via OOMT een RI&E heb laten uitvoeren. Binnenkort doen we met het hele team de OOMT VR-experience.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Sentury Tyres: Premium banden voor een betaalbare prijs

Het opkomende bandenmerk Sentury Tyres maakt snel naam met innovatieve premiumbanden tegen een betaalbare prijs.

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

Auto Prof 2025 barst van innovaties, live-demo's en meer

"Bezoek de Garage van de Toekomst!" Dit is de belofte die Auto Prof 2025 uitspreekt als hét onafhankelijke aftersales event voor de autobranche. Of je nu eigenaar, ondernemer, technicus of monteur bent, Auto Prof zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen binnen de automotive-industrie.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

Wat maakt AutoFirst een goede en succesvolle garageformule?

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Foto: Shutterstock

Hoe houd je de jeugd in de werkplaats?

Babyboomers werken langer door en generatie-Z start al op jongere leeftijd met werken omdat ze eerder afstuderen. Dat betekent dat je met meerdere generaties samen in de werkplaats staat. Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat deze verschillende generaties elkaar leren begrijpen en de jeugd langer bij je blijft werken?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.