'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

'Door het OOMT-traject werken we als team fijner en beter samen'

Hoe kom ik aan nieuwe technici? Wat kan ik doen om medewerkers beter te laten samenwerken? En past mijn stijl van leidinggeven nog wel bij de tijd van nu? Met deze en andere vragen klopten Jan en Angelique Evers aan bij OOMT. Het was de start van een verandertraject waar het complete bedrijf profijt van heeft. "Het kost ons nu geen enkele moeite meer om nieuwe mensen aan te nemen."

Waarom hebben jullie contact gezocht met OOMT?
“In 2002 kon ik samen met mijn vrouw Angelique het autobedrijf overnemen waar ik ooit als leerling-autotechnicus was begonnen. De afgelopen twintig jaar is het bedrijf gegroeid. Het team ging van vier naar twaalf medewerkers. De laatste tijd merkte ik dat mijn manier van leidinggeven niet meer zo goed werkte. Daarnaast kostte het ons steeds meer moeite om nieuwe medewerkers te vinden. We staan allebei open voor vernieuwing en verandering. Ook als het om personeelsbeleid gaat. Daarom hebben we contact opgenomen met OOMT.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?
“Op basis van onze vragen gaf OOMT het advies om aan de slag te gaan met strategisch personeelsbeleid. OOMT-adviseur werkgeverschap Jolanda Straatman heeft ons op weg geholpen. Door de gesprekken met Jolanda zijn we anders gaan kijken naar werkgeverschap en leidinggeven. Vroeger draaide goed werkgeverschap vooral om een goed salaris. Tegenwoordig letten medewerkers ook op andere dingen, zoals een prettige en veilige werkomgeving, goed gereedschap, een goede werksfeer en inspraak. Dat was toch wel een eye-opener.”

Jan en Angelique Evers van Autoservice Evers
Jan en Angelique Evers van Autoservice Evers

Wat doen jullie anders op het gebied van personeelsbeleid?
“Jolanda adviseerde om met alle medewerkers in gesprek te gaan. Angelique en ik hebben met het team besproken wat goed gaat, wat niet goed gaat en hoe we dat konden veranderen. Vervolgens hebben we samen een verbeterplan opgesteld. Het OOMT-traject heeft ongeveer zeven maanden geduurd. In die tijd hebben we grote stappen gezet. Tegenwoordig hebben we vaste overlegmomenten. We praten wekelijks en maandelijks met het team over het werk, over werkafspraken en over verbeterpunten. Tegenwoordig doen we ook niet moeilijk als mensen in deeltijd willen werken. Vroeger vonden we dat onzin. Nu denken we: als iemand drie of vier dagen werkt, dan hebben we die dagen maar weer mooi gevuld. We betrekken medewerkers ook nauwer bij beslissingen en nieuwe investeringen.”

Wat heeft het OOMT-traject jullie gebracht?
“We werken als team fijner samen. De werksfeer is beter dan ooit en de saamhorigheid is groot. Ik zeg weleens: we hebben samen van de jus een saus gemaakt. Het verandertraject en de adviezen van Jolanda hebben daar een grote bijdrage aan geleverd. Het contact met OOMT is zo goed bevallen dat ik via OOMT een RI&E heb laten uitvoeren. Binnenkort doen we met het hele team de OOMT VR-experience.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.

Foto: Gert te Lintelo

Satink Classic Car Creations combineert restauratie met innovatie

Satink Classic Car Creations in Hengelo (Overijssel) is al dik dertig jaar een begrip in de restauratiewereld. Het bedrijf organiseerde op zaterdag...

De cao Metaal en Techniek is met zo’n 360.000 werknemers in de sector en zo’n 36.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector Foto: Shutterstock

UPDATE: FNV stuurt cao-ultimatum naar werkgevers Metaal & Techniek

FNV Metaal heeft een cao-ultimatum gestuurd naar de werkgevers in de Metaal & Techniek sector, waar ook carrosseriebedrijven en...

De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. - Foto: Shutterstock

Gewichtscorrectie voor EV - wat zegt Bovag over kabinetsvoorstel?

We zagen al dat het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor EV's tot en met 2030 wordt...

Foto: Shutterstock

Clepa: EU-wetgeving moet toegang tot voertuigdata blijvend borgen

De Europese automobielindustrie staat op een kruispunt waarbij toegang tot voertuigdata van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de...