Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Met alleen de melding P0299 weten we nog niet genoeg. Want er zijn veel manieren waarop deze kan worden veroorzaakt. Het is een Volkswagen Polo met motorcode CUSA/CUSB en de turbo is type 2101348. Deze turbo tref je trouwens ook aan op een Audi A1, Seat Ibiza en Skoda Fabia. Dit is een variabele turbo met vacuümgestuurde drukregeling. Bekijk deze prachtige techniek in onze video. De actuator heeft een positiesensor, deze geeft een seintje aan de computer of de stand overeenkomt met de bijbehorende kenwaarden. 

Drukregeling werkt goed

Turbo’s Hoet vraagt de monteur of hij een foutmelding ziet op de positiesensor. Dat is niet het geval. Daardoor weten we dat de drukregeling naar behoren werkt. Ook heeft de monteur het inlaatsysteem met een rookmachine afgeperst om te checken of er lekkage is in het inlaatsysteem. Hier is geen sprake van. Fijn, natuurlijk. Maar het betekent wel dat we de oorzaak voor de storing nog steeds niet gevonden hebben.

EGR traject waarschijnlijk vervuild

Uit ervaring weten we dat deze motoren last hebben van een vervuild EGR traject. EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Daarbij worden uitlaatgassen vanuit de uitlaat teruggevoerd naar de inlaat om nog een keer opnieuw te worden verbrand door de motor. Een EGR systeem vermindert de uitstoot van stikstofoxide of stikstofdioxide bij dieselmotoren. Meer over de werking van de EGR lees je in dit artikel. Had de monteur niet verteld dat hij het roetfilter heeft vervangen? Als er al sprake is van roetfilterproblemen, is de kans groot dat het EGR traject ook is vervuild. We denken te weten in welke hoek we de oorzaak we kunnen vinden. Want bij een lagedruk EGR systeem zoals op deze auto, gaan de uitlaatgassen vanuit het uitlaatspruitstuk rechtstreeks naar de luchtinlaatzijde van de turbo. Zit daar vuil in? Dan wordt dat direct door de turbo aangezogen. En zelfs de kleinste deeltjes veroorzaken schade aan het compressorwiel.

Compressorwiel beschadigd

Visuele inspectie van de turbo zou dit makkelijk kunnen bevestigen. Maar bij dit specifieke ontwerp kun je niet in de inlaatzijde kijken. Daardoor had de monteur de turbo nog niet kunnen beoordelen. Door onze analyse aangespoord, probeert hij het echter toch nog een keer. En het lukt hem met een camera. Helaas! Hij ziet dat het compressorwiel flink is beschadigd. Dat is natuurlijk een domper. Zeker voor de eigenaar van de auto. Die had nog geen vermoeden van de omvang van de schade, toen hij zijn auto bij de monteur afleverde met de melding ‘lampje op het dashboard knippert en de auto heeft minder vermogen’.

Diepe putten in de hals van het compressorhuis

Turbo’s Hoet adviseert de monteur om de turbo te demonteren en op te sturen voor diagnose. Tijdens onze diagnose van de turbo zien we behoorlijke schade aan de inlaatzijde. De schoepen van het compressorwiel zijn afgesleten en in de hals van het compressorhuis zijn diepe putten ontstaan. Helaas is deze turbo niet meer te redden.

De auto is weer tiptop

De auto krijgt een nieuwe turbo en voordat de monteur die gaat monteren, controleert en reinigt hij eerst het hele EGR- en inlaattraject. Ook reinigt hij andere relevante onderdelen. Dit alles, plus het recent gemonteerde roetfilter, zorgt ervoor dat de auto weer tiptop is.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op...

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar...

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Een elektrisch schema ziet er intimiderend uit. Door systematisch te werk te gaan is het best te lezen. - Foto: Peter Aansorgh

Elektrisch schema lezen voor motorfietstechnici: tips & tricks

Een elektrisch schema kan de motorfietstechnicus helpen problemen op te lossen. Maar hoe lees je zo'n schema? Docent motorfietstechniek Ruud Glorius...

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere...

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat...

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...