'Door het OOMT-traject weten we wat goed gaat en wat beter kan'

'Door het OOMT-traject weten we wat goed gaat en wat beter kan'

De autobranche heeft veel technische vacatures. Veel bedrijven zoeken nieuwe medewerkers. Maar het is ook belangrijk om de vakmensen die je hebt vast te houden. Marcel Verbruggen schakelde OOMT in om de organisatiestructuur en teamdoelmatigheid van zijn onafhankelijke autobedrijf te optimaliseren. "De dingen die we al goed deden, doen we nu nog beter."

Waarom heb je contact gezocht met OOMT?

“Het contact is toevallig ontstaan. Ik was bij een BOVAG-evenement en daar stond OOMT met een eigen stand. Ik had weleens van ze gehoord maar er nooit wat mee gedaan. Ik raakte met een adviseur in gesprek en dat zette mij aan het denken. We zijn een compact bedrijf met vijf mensen. We komen allemaal uit de buurt, we spreken dezelfde taal en we werken goed samen. Maar ik sta open voor verandering en verbetering. Ik vond het interessant om te kijken hoe we er voor staan, als bedrijf en als team.”

Ik wil de taken anders verdelen en structureren. Dat geeft meer rust. ”

Welke onderwerpen wilde je bespreken?

“Een van onze autotechnici gaat met pensioen. Daardoor verschuiven de taken en de verantwoordelijkheden binnen het team. Er komt een vacature voor een nieuwe collega. We vinden het belangrijk dat de nieuwe collega goed binnen in het team past. Daarnaast wil ik een deel van mijn eigen taken aan medewerkers overdragen. Ik werk zes dagen in de week, deels op kantoor en deels in de werkplaats. De afwisseling maakt het werk leuk maar soms is het erg druk. Ik wil de taken anders verdelen en structureren. Dat geeft meer rust. Voor mijzelf en voor het team.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?

“Ik ben begonnen met een aantal gesprekken met hun adviseur werkgeverschap, Leendert Verweij. Hij kent de branche en de uitdagingen van werkgeverschap in de branche. Tijdens onze gesprekken heb ik ontdekt dat we heel veel dingen goed doen, dat was fijn om te horen. Hij heeft mij tips gegeven om de dingen aan te pakken die ik wil veranderen. Op advies van Leendert hebben we de OOMT-workshop ‘Samenwerken & Communiceren’ met loopbaancoach Renate van Rijnsoever gedaan. Daaruit kwam naar voren dat de verschillende persoonlijkheden binnen ons team elkaar goed aanvullen. Renate heeft daarna met alle collega’s gepraat over persoonlijke ontwikkeling. We weten precies waar we staan en waar we naartoe gaan.

Wat doen jullie nu anders?

“Als werkgever en ondernemer ben ik verantwoordelijk voor mijn bedrijf en voor mijn mensen. Ik vind het lastig om sommige dingen los te laten. Van Leendert heb ik geleerd dat ik bepaalde taken aan collega’s kan overdragen. Ik hoef niet alles zelf te doen. Als het vroeger druk was in de werkplaats, dan dacht ik al snel: ik leg alles neer en spring bij. Dat zou ik eigenlijk niet moeten doen, want op kantoor ligt genoeg werk. We hebben daar duidelijke afspraken over gemaakt. Daardoor hou ik nu meer tijd over voor andere taken. We zijn ook begonnen om de taakverdeling en de gesprekkencyclus beter te structureren. Dat gaat met kleine stappen, maar het gaat er om dat we er mee bezig zijn.”

Ik heb geleerd om meer taken uit handen te geven.”

Hoe kijken jullie terug op dit traject?

“Ik heb veel gehad aan de gesprekken met Leendert. Door de workshop en de loopbaancoaching met Renate hebben we als team meer inzicht gekregen in onszelf in hoe we samenwerken. We hebben er allemaal iets aan gehad. We hadden al veel plezier in ons werk en met elkaar. Door het contact met OOMT is dat alleen maar beter geworden. Wat mij betreft doen we dit traject over twee jaar nog een keer; gewoon om te kijken hoe we er dan voor staan en wat het effect van de veranderingen is. Ik kan iedereen aanraden om met OOMT te praten. Je wordt er altijd beter van.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...