'Door het OOMT-traject weten we wat goed gaat en wat beter kan'

'Door het OOMT-traject weten we wat goed gaat en wat beter kan'

De autobranche heeft veel technische vacatures. Veel bedrijven zoeken nieuwe medewerkers. Maar het is ook belangrijk om de vakmensen die je hebt vast te houden. Marcel Verbruggen schakelde OOMT in om de organisatiestructuur en teamdoelmatigheid van zijn onafhankelijke autobedrijf te optimaliseren. "De dingen die we al goed deden, doen we nu nog beter."

Waarom heb je contact gezocht met OOMT?

“Het contact is toevallig ontstaan. Ik was bij een BOVAG-evenement en daar stond OOMT met een eigen stand. Ik had weleens van ze gehoord maar er nooit wat mee gedaan. Ik raakte met een adviseur in gesprek en dat zette mij aan het denken. We zijn een compact bedrijf met vijf mensen. We komen allemaal uit de buurt, we spreken dezelfde taal en we werken goed samen. Maar ik sta open voor verandering en verbetering. Ik vond het interessant om te kijken hoe we er voor staan, als bedrijf en als team.”

Ik wil de taken anders verdelen en structureren. Dat geeft meer rust. ”

Welke onderwerpen wilde je bespreken?

“Een van onze autotechnici gaat met pensioen. Daardoor verschuiven de taken en de verantwoordelijkheden binnen het team. Er komt een vacature voor een nieuwe collega. We vinden het belangrijk dat de nieuwe collega goed binnen in het team past. Daarnaast wil ik een deel van mijn eigen taken aan medewerkers overdragen. Ik werk zes dagen in de week, deels op kantoor en deels in de werkplaats. De afwisseling maakt het werk leuk maar soms is het erg druk. Ik wil de taken anders verdelen en structureren. Dat geeft meer rust. Voor mijzelf en voor het team.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?

“Ik ben begonnen met een aantal gesprekken met hun adviseur werkgeverschap, Leendert Verweij. Hij kent de branche en de uitdagingen van werkgeverschap in de branche. Tijdens onze gesprekken heb ik ontdekt dat we heel veel dingen goed doen, dat was fijn om te horen. Hij heeft mij tips gegeven om de dingen aan te pakken die ik wil veranderen. Op advies van Leendert hebben we de OOMT-workshop ‘Samenwerken & Communiceren’ met loopbaancoach Renate van Rijnsoever gedaan. Daaruit kwam naar voren dat de verschillende persoonlijkheden binnen ons team elkaar goed aanvullen. Renate heeft daarna met alle collega’s gepraat over persoonlijke ontwikkeling. We weten precies waar we staan en waar we naartoe gaan.

Wat doen jullie nu anders?

“Als werkgever en ondernemer ben ik verantwoordelijk voor mijn bedrijf en voor mijn mensen. Ik vind het lastig om sommige dingen los te laten. Van Leendert heb ik geleerd dat ik bepaalde taken aan collega’s kan overdragen. Ik hoef niet alles zelf te doen. Als het vroeger druk was in de werkplaats, dan dacht ik al snel: ik leg alles neer en spring bij. Dat zou ik eigenlijk niet moeten doen, want op kantoor ligt genoeg werk. We hebben daar duidelijke afspraken over gemaakt. Daardoor hou ik nu meer tijd over voor andere taken. We zijn ook begonnen om de taakverdeling en de gesprekkencyclus beter te structureren. Dat gaat met kleine stappen, maar het gaat er om dat we er mee bezig zijn.”

Ik heb geleerd om meer taken uit handen te geven.”

Hoe kijken jullie terug op dit traject?

“Ik heb veel gehad aan de gesprekken met Leendert. Door de workshop en de loopbaancoaching met Renate hebben we als team meer inzicht gekregen in onszelf in hoe we samenwerken. We hebben er allemaal iets aan gehad. We hadden al veel plezier in ons werk en met elkaar. Door het contact met OOMT is dat alleen maar beter geworden. Wat mij betreft doen we dit traject over twee jaar nog een keer; gewoon om te kijken hoe we er dan voor staan en wat het effect van de veranderingen is. Ik kan iedereen aanraden om met OOMT te praten. Je wordt er altijd beter van.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....

Foto: Shutterstock

RDW pakt illegale online APK aan

De RDW heeft onderzoek gedaan naar aanbieders van illegale online APK. Bij 34 bedrijven werd de keuringsbevoegdheid ingetrokken, of ze kregen een...

Afbeelding: RDW

Kentekenbewijs verandert, conformiteitsbewijs bedrijfsauto's verdwijnt

Het kentekenbewijs verandert vanaf half juni 2024. De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto's wordt na de invoering ervan...

Europa zal naar verwachting in 2030 ver voorop lopen met batterij-elektrische auto’s, de VS en meer nog China zullen ook gaan voor hybrides, verwacht Bosch. - Foto: Bosch

Toekomst volgens Bosch: batterij, waterstof én verbrandingsmotor

Een kruispunt, zo noemde Bosch zijn jaarlijkse business update. De autobranche moet en zal in veel opzichten veranderen, maar niet in één richting....

Hoe voorkomt Europa dat het straks aan de Chinese stekker ligt? - Foto: Shutterstock

Emissievrij vervoer zonder Chinese stuntaanbiedingen, hoe moet dat?

Hoe stimuleren we de Europese markt voor schoon, emissievrij vervoer? Maar graag zonder goedkope aanbiedingen uit China, als de export...

Innovam en Noorderpoort versterken samenwerking om schadeherstel- opleiding verder te verbeteren. Van links naar rechts: Marchel Arling (directeur techniek Noorderpoort), Peter Hazenberg (teammanager automotive opleidingen Noorderpoort), Rutger Huijsman (teamleider schadeherstel Innovam) en Herme Bruin (directeur Innovam). - Foto: Innovam

Opleiding schadeherstel naar hoger niveau met Innovam en Noorderpoort

Innovam en roc Noorderpoort in Groningen versterken de bestaande samenwerking om de opleiding schadeherstel verder te verbeteren.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal....

Foto: Shutterstock

Standox Xtreme bespaart schadeherstelbedrijf tijd en geld

Het Standox Xtreme-systeem biedt het schadeherstelbedrijf razendsnelle procestijden en een lager energieverbruik.