'Door het OOMT-traject weten we wat goed gaat en wat beter kan'

'Door het OOMT-traject weten we wat goed gaat en wat beter kan'

De autobranche heeft veel technische vacatures. Veel bedrijven zoeken nieuwe medewerkers. Maar het is ook belangrijk om de vakmensen die je hebt vast te houden. Marcel Verbruggen schakelde OOMT in om de organisatiestructuur en teamdoelmatigheid van zijn onafhankelijke autobedrijf te optimaliseren. "De dingen die we al goed deden, doen we nu nog beter."

Waarom heb je contact gezocht met OOMT?

“Het contact is toevallig ontstaan. Ik was bij een BOVAG-evenement en daar stond OOMT met een eigen stand. Ik had weleens van ze gehoord maar er nooit wat mee gedaan. Ik raakte met een adviseur in gesprek en dat zette mij aan het denken. We zijn een compact bedrijf met vijf mensen. We komen allemaal uit de buurt, we spreken dezelfde taal en we werken goed samen. Maar ik sta open voor verandering en verbetering. Ik vond het interessant om te kijken hoe we er voor staan, als bedrijf en als team.”

Ik wil de taken anders verdelen en structureren. Dat geeft meer rust. ”

Welke onderwerpen wilde je bespreken?

“Een van onze autotechnici gaat met pensioen. Daardoor verschuiven de taken en de verantwoordelijkheden binnen het team. Er komt een vacature voor een nieuwe collega. We vinden het belangrijk dat de nieuwe collega goed binnen in het team past. Daarnaast wil ik een deel van mijn eigen taken aan medewerkers overdragen. Ik werk zes dagen in de week, deels op kantoor en deels in de werkplaats. De afwisseling maakt het werk leuk maar soms is het erg druk. Ik wil de taken anders verdelen en structureren. Dat geeft meer rust. Voor mijzelf en voor het team.”

Hoe heeft OOMT jullie geholpen?

“Ik ben begonnen met een aantal gesprekken met hun adviseur werkgeverschap, Leendert Verweij. Hij kent de branche en de uitdagingen van werkgeverschap in de branche. Tijdens onze gesprekken heb ik ontdekt dat we heel veel dingen goed doen, dat was fijn om te horen. Hij heeft mij tips gegeven om de dingen aan te pakken die ik wil veranderen. Op advies van Leendert hebben we de OOMT-workshop ‘Samenwerken & Communiceren’ met loopbaancoach Renate van Rijnsoever gedaan. Daaruit kwam naar voren dat de verschillende persoonlijkheden binnen ons team elkaar goed aanvullen. Renate heeft daarna met alle collega’s gepraat over persoonlijke ontwikkeling. We weten precies waar we staan en waar we naartoe gaan.

Wat doen jullie nu anders?

“Als werkgever en ondernemer ben ik verantwoordelijk voor mijn bedrijf en voor mijn mensen. Ik vind het lastig om sommige dingen los te laten. Van Leendert heb ik geleerd dat ik bepaalde taken aan collega’s kan overdragen. Ik hoef niet alles zelf te doen. Als het vroeger druk was in de werkplaats, dan dacht ik al snel: ik leg alles neer en spring bij. Dat zou ik eigenlijk niet moeten doen, want op kantoor ligt genoeg werk. We hebben daar duidelijke afspraken over gemaakt. Daardoor hou ik nu meer tijd over voor andere taken. We zijn ook begonnen om de taakverdeling en de gesprekkencyclus beter te structureren. Dat gaat met kleine stappen, maar het gaat er om dat we er mee bezig zijn.”

Ik heb geleerd om meer taken uit handen te geven.”

Hoe kijken jullie terug op dit traject?

“Ik heb veel gehad aan de gesprekken met Leendert. Door de workshop en de loopbaancoaching met Renate hebben we als team meer inzicht gekregen in onszelf in hoe we samenwerken. We hebben er allemaal iets aan gehad. We hadden al veel plezier in ons werk en met elkaar. Door het contact met OOMT is dat alleen maar beter geworden. Wat mij betreft doen we dit traject over twee jaar nog een keer; gewoon om te kijken hoe we er dan voor staan en wat het effect van de veranderingen is. Ik kan iedereen aanraden om met OOMT te praten. Je wordt er altijd beter van.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Robert Visser wint derde prijs in AMT Kennistest

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Succesvolle AMT Kennistest: VARTA beloont dertig winnaars!

Succesvolle AMT Kennistest: VARTA beloont dertig winnaars!

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Innovatie en bewustwording in autotechniek: OOMT en de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...

De PicoScope is een essentieel stuk gereedschap, net zo belangrijk als een set steeksleutels.

AMT Kennistest: Jarno Jager wint PicoScope

De prijswinnaars van de AMT Kennistest zijn bekendgemaakt. Jarno Jager behaalde de tweede plaats en wint daarmee een PicoScope van AA Equipment...

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team." 

"Mijn naam staat op de gevel, maar we doen het als team."

"Iedere maandagochtend hebben we MT-overleg. Dan overleggen we de afgelopen en de komende week en de veranderingen in ons bedrijf", zegt Matthijs van...

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia...

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

AMT Kennistest: dit zijn de goede antwoorden

Weet jij wat laaggeletterd is en wat weet jij van werkdruk? Enig idee hoeveel elektrische auto's er in 2023 zijn verkocht en wat de consequenties...

Caroline van Nieuwenhoven: 'We zijn zuinig op onze medewerkers'

Caroline van Nieuwenhoven: 'We zijn zuinig op onze medewerkers'

Auto's, inclusief elektrische en hybride, maar ook e-bikes en e-scooters. Van Nieuwenhoven Mobility in Nederweert richt zich op...