Wat is een gezond werkplaatstarief? Vul de enquête in!

Wat is een gezond werkplaatstarief? Vul de enquête in!
De factuur duidelijk toelichten kweekt begrip bij de klant. Maar hoe bepaal je wat een voor jou een gezond werkplaatstarief is? - Foto: Shutterstock

Alles wordt duurder, dus ook in de werkplaats. Als je het werkplaatstarief niet aanpast, daalt je winst. Maar wat is nou een gezond uurtarief voor de garage?

Wat is een gezond werkplaatstarief? Die vraag is actueel aangezien de kosten van levensonderhoud en bedrijfsvoering blijven stijgen. Veel autotechnici staan daarom voor de uitdaging om hun uurtarieven in 2024 te herzien. Op het AMT Garageforum uit een Vlaamse autotechnicus zijn bezorgdheid over dalende winst en de noodzaak om het uurloon te verhogen. Dit roept bij hem de vraag op hoe collega-autotechnici omgaan met dit gevoelige onderwerp.

Van €68 per uur...

De autotechnicus uit Vlaanderen zegt momenteel een uurloon van €68 per uur voor onderhoud en werk aan remmen/schokdempers te rekenen. Voor reparaties brengt hij €75 per uur in rekening, en voor diagnosestellen €98 per uur. Toeslagen (milieu, kleinmateriaal) zitten bij hem in het uurloon, en een leenauto is gratis voor de klanten, die hem uiteraard wel met volle tank moeten terugbrengen.

Diverse forumleden reageren. "Gratis bestaat niet", zegt een Nederlandse autotechnicus, die aangeeft voor een leenauto een tientje per keer in rekening te brengen, naast een kilometervergoeding voor de brandstof. Zijn uurtarief ligt wel op ongeveer hetzelfde niveau.

... tot €130 per uur

Dealer of universeel, zelfstandig of met een paar man personeel... Dat maakt nogal verschil, zo reageert een autotechnicus die bij een dealer werkt. Zijn werkgever rekent €130 per uur ex btw. En een milieutoeslag op elke werkplaatsorder.

Weer een ander werkt als zzp'er bij een merkdealer. Het uurtarief bij dat bedrijf is €120 ex btw, daarbij komt nog een tijdelijke energietoeslag van €5. En als zzp'er rekent deze technicus 50 euro ex btw per uur.

Kortom: de verschillen in deze voorbeelden zijn groot, tussen Nederland en België, maar ook tussen de werkplaatsen onderling. Het lijkt erop dat Nederland hogere uurtarieven hanteert dan België, maar variabiliteit binnen regio's en bedrijfsgroottes is duidelijk aanwezig. De vraag is nu hoe autotechnici in andere regio's hun tarieven bepalen.

Wat is een gezond werkplaatstarief?

AMT roept autotechnici op om de enquête hieronder in te vullen over hun uurtarieven en de bijbehorende kosten. Deze gegevens zullen worden gebruikt om een diepgaand artikel te schrijven. Daarin proberen we de vraag te beantwoorden: wat is een gezond werkplaatstarief?

In het formulier hieronder kun je de vragen beantwoorden. Bij de vragen 1, 3, 5 en 6 volstaat 'ja' of 'nee' aanklikken. Bij de vragen 2, 4 en 7 kun je het antwoord in het witte tekstvakje onder de vraag tikken. Je persoonlijke gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Foto's: Peter Aansorgh

Banden retreaden: zo werkt het

Versleten banden kunnen van een nieuw loopvlak worden voorzien. Hoe werkt dit banden retreaden? Dat lees je in dit artikel.

Foto: Shutterstock

EV voor het eerst populairder dan diesel op tweedehandsmarkt

Elektrische voertuigen hebben diesel voor het eerst in een jaar overtroffen in populariteit, terwijl hybride benzineauto's een historisch hoge...

Foto: Shutterstock

Verkoop elektrische auto's stijgt met 9,6%

Er werden in april 9.092 nieuwe EV's geregistreerd, een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de 8.299 geregistreerde EV's in april 2023.

Wat we van Jan en Jay Vos kunnen leren? "Goed communiceren en doen wat je zegt!"

Trots op mijn bedrijf - Vader en zoon runnen samen Vos Voertuig...

Vader en zoon Jan en Jay Vos runnen samen Vos Voertuig Service in Heino. Een kleine garage die grote waardering ontvangt.

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan...

Zeker, EV wint onvermijdelijk terrein. Maar dit beeld is nog lang niet uit de werkplaatsen verdwenen. - Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: verbrandingsmotor staat nog lang niet schaakmat

Leuk, al die equipment, parts en tools voor elektrische auto's, maar de realiteit is dat het in het doorsnee autobedrijf nog vooral benzine- en...

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Gratis whitepaper: Autovakmeesters zijn lokale kampioenen

Nederland telt al meer dan tweehonderd Autovakmeesters. Dat zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, die baas in eigen bedrijf willen blijven, maar...

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres....