Wat is een gezond werkplaatstarief? Vul de enquête in!

Wat is een gezond werkplaatstarief? Vul de enquête in!
De factuur duidelijk toelichten kweekt begrip bij de klant. Maar hoe bepaal je wat een voor jou een gezond werkplaatstarief is? - Foto: Shutterstock

Alles wordt duurder, dus ook in de werkplaats. Als je het werkplaatstarief niet aanpast, daalt je winst. Maar wat is nou een gezond uurtarief voor de garage?

Wat is een gezond werkplaatstarief? Die vraag is actueel aangezien de kosten van levensonderhoud en bedrijfsvoering blijven stijgen. Veel autotechnici staan daarom voor de uitdaging om hun uurtarieven in 2024 te herzien. Op het AMT Garageforum uit een Vlaamse autotechnicus zijn bezorgdheid over dalende winst en de noodzaak om het uurloon te verhogen. Dit roept bij hem de vraag op hoe collega-autotechnici omgaan met dit gevoelige onderwerp.

Van €68 per uur...

De autotechnicus uit Vlaanderen zegt momenteel een uurloon van €68 per uur voor onderhoud en werk aan remmen/schokdempers te rekenen. Voor reparaties brengt hij €75 per uur in rekening, en voor diagnosestellen €98 per uur. Toeslagen (milieu, kleinmateriaal) zitten bij hem in het uurloon, en een leenauto is gratis voor de klanten, die hem uiteraard wel met volle tank moeten terugbrengen.

Diverse forumleden reageren. "Gratis bestaat niet", zegt een Nederlandse autotechnicus, die aangeeft voor een leenauto een tientje per keer in rekening te brengen, naast een kilometervergoeding voor de brandstof. Zijn uurtarief ligt wel op ongeveer hetzelfde niveau.

... tot €130 per uur

Dealer of universeel, zelfstandig of met een paar man personeel... Dat maakt nogal verschil, zo reageert een autotechnicus die bij een dealer werkt. Zijn werkgever rekent €130 per uur ex btw. En een milieutoeslag op elke werkplaatsorder.

Weer een ander werkt als zzp'er bij een merkdealer. Het uurtarief bij dat bedrijf is €120 ex btw, daarbij komt nog een tijdelijke energietoeslag van €5. En als zzp'er rekent deze technicus 50 euro ex btw per uur.

Kortom: de verschillen in deze voorbeelden zijn groot, tussen Nederland en België, maar ook tussen de werkplaatsen onderling. Het lijkt erop dat Nederland hogere uurtarieven hanteert dan België, maar variabiliteit binnen regio's en bedrijfsgroottes is duidelijk aanwezig. De vraag is nu hoe autotechnici in andere regio's hun tarieven bepalen.

Wat is een gezond werkplaatstarief?

AMT roept autotechnici op om de enquête hieronder in te vullen over hun uurtarieven en de bijbehorende kosten. Deze gegevens zullen worden gebruikt om een diepgaand artikel te schrijven. Daarin proberen we de vraag te beantwoorden: wat is een gezond werkplaatstarief?

In het formulier hieronder kun je de vragen beantwoorden. Bij de vragen 1, 3, 5 en 6 volstaat 'ja' of 'nee' aanklikken. Bij de vragen 2, 4 en 7 kun je het antwoord in het witte tekstvakje onder de vraag tikken. Je persoonlijke gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.