Durf voorraadbeheer (ook) instinctief te doen

Durf voorraadbeheer (ook) instinctief te doen
Beetje instinct, gezond verstand, onderbuikgevoel of intuïtie kan helpvol zijn bij voorraadbeheer.

Net nu we over alle big data beschikken om de ideale voorraad te creëren, houdt Slimstock een pleidooi voor intuïtie. Misschien gaat dat 'pleidooi' wat ver, maar Slimstock wil graag dat je het overzicht niet uit het oog verliest.

Je beschikt over veel data en je maakt slimme sommen, maar klopt ook alles? De software zegt dat er precies duizend dozen in een container gaan, maar misschien zijn het er dit keer 950 of meer, omdat de dozen iets kleiner uitvallen. “Soms”, zo zegt Jan Kraaijeveld van Slimstock, “schieten we door in het toepassen van data en gegevens. Met big data en detailberekeningen maken we inzichtelijk wat de getallen zouden moeten zijn, maar er bestaat ook zoiets als een onderbuikgevoel.”

Statistiek of instinct?

Binnen een bandbreedte kun je veel zaken oplossen. Als je een week levertijd hebt en je denkt dat er na volgende week enige onzekerheid in de levertijd zou kunnen ontstaan, dan is het volgens Jan Kraaijeveld helemaal niet zo gek om tijdelijk een week extra voorraad aan te houden. “Dan weet je zeker dat je geen
nee verkoopt. Je kunt uitgaan van de statistiek, maar ben je bereid het risico te lopen?” Niets is weerbarstiger dan de praktijk. Een beetje instinct, gezond verstand, onderbuikgevoel of intuïtie kan nuttig zijn.

Ik vind het belangrijk dat je voorraadbeheer niet alleen vanuit een kantoor doet”

Getallen in een systeem

Er gaan tien dozen op een pallet en je hebt vijf dozen per week nodig. De leverancier brengt elke week een halve pallet. Jan Kraaijeveld: “Waarom bestel je die tien dozen niet in één keer? Die palletplaats ben je immers toch al kwijt. Het scheelt handelingen en op en neer rijden.” Deelzendingen bestaan soms uit drie filters, een paar slangen, een paar kleine doosjes en wat zakjes. Jan Kraaijeveld: “Dat levert veel werk op. Als iemand elke dag kleine doosjes wegwerkt, is dat een signaal om te kijken of je in andere aantallen kunt bestellen. Voor een inkoper zijn het maar getallen in een systeem, maar voor de logistieke collega’s kan een snelle order van twee vrachtwagens op woensdag betekenen dat ze vrijdag overuren moeten maken.”

Hoe weet je wanneer je kunt afwijken?

Jan Kraaijeveld vindt dat je je niet moet blindstaren op alle formules, technologie en getallen die uit de rekenmachine komen rollen. “Soms moet je afwijken.” Maar hoe weet je wanneer je kunt afwijken en wanneer je wel de getallen moet volgen? Jan Kraaijeveld: “In de staart van het assortiment bevinden zich goedkope artikelen die weinig ruimte in beslag nemen. Die zou je best per kwartaal kunnen bestellen. Het neemt niet veel kapitaal in beslag en de logistiek medewerker houdt tijd over om na te denken over de structuur en de bestelregels. Dat is een begin.”

Ervaring en bezinning

Maak een ABC-analyse, waarbij je artikelen rangschikt: A grote marge, B gemiddeld en C kleine marge, maar in plaats van marge kun je ook omzet, orderregels of iets anders kiezen. Denk na over de optimale voorraad en het beste serviceniveau of de meest gunstige omloopsnelheid. Jan Kraaijeveld: “Ik vind het belangrijk dat je dit niet vanuit een kantoor doet en zeker niet door iemand die nooit in een magazijn komt. De ene 33 europallets zijn de andere 33 blokpallets immers niet. De beste beslissingen worden genomen als de inkopers en de logistiek medewerkers met elkaar in contact staan. Samen weten ze welke artikelen belangrijk zijn. Sluit ondertussen je ogen niet voor praktische oplossingen en verlies je niet in details, want voorraadbeheer en optimalisatie is ook een vak van ervaring en bezinning.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock