Nieuwe APK-richtlijnen: stel hier jouw vragen aan de RDW!

Nieuwe APK-richtlijnen: stel hier jouw vragen aan de RDW!
Hoe zit dat precies met die opslag op de MRB als de auto niet voldoet?

De nieuwe eisen voor het testen van de verlichting zijn al ingevoerd, net als de APK 3. De deeltjesteller, de spelingsdetector in APK 1 en het uitlezen van voertuiggegevens in APK 2 komen eraan. En het examen bevoegdheidsverlenging gaat op de schop. Dat roept vragen op. Arthur van Lee beantwoordt ze op Auto Prof - AMT Live. Ook die van jou!

Stel de deeltjesteller telt meer dan een miljoen deeltjes bij een diesel van voor 2016. De eigenaar kan dan kiezen voor een opslag op de MRB. Daarvoor gebruikt hij zijn DigiD. Maar hoe werkt de procedure precies? En hoe werkt dat bij voorraadauto’s? Geldt de procedure ook voor bestellers? En voor busjes van particulieren? Of campers?

Afzuiging bij de deeltjesteller

En wat als je zo’n diesel die inmiddels ‘nee’ in het raadpleegscherm heeft, toch weer herstelt. Hoe komt de eigenaar dan van zijn MRB-opslag af? Oh ja, en dan de afzuiging. Wat mag nou precies wel en wat niet? Beïnvloedt directe afzuiging echt de meting? Hoe ga je om met design-uitlaten en moet je de deeltjesmeting in beide uitlaten doen?

Meer wijzigingen

Goh en dat is dan alleen nog maar de deeltjesteller. Over al die andere veranderingen poppen ook allerlei vragen op. Neem de vlakke vloer voor de koplamptest. Doe je de test op een brug, dan moet die natuurlijk waterpas staan. Maar zo’n rijbaan staat altijd onder voorspanning. In een boog dus. Is dat wel oké? Is er verschil tussen brug en vloer?

Stuur je APK-vragen en registreer je! De kennisdomes vullen zich snel...
Stuur je APK-vragen en registreer je! De kennisdomes vullen zich snel...

Scantool? Wat voor scantool?

Laatste voorbeeld: in 2023 moet de eCall-functie gecontroleerd gaan worden net als de brandstofverbruiksgegevens. Het schijnt dat daar een speciale scantool voor nodig is. 2023 is het zo, kan de RDW al iets vertellen over die scantool?

Antwoord op jouw vragen!

Kortom, vragen te over. In zijn kennissessie op AMT Live geeft Arthur van Lee namens de RDW alle antwoorden. Ook op jouw vragen? Als je ze hier alvast stelt wel, ja. Dus, kom maar op met je vragen, en graag tot ziens op AutoProf-AMT Live in Gorinchem op 19, 20 en 21 april in de Evenementenhal in Gorinchem. Gratis registreren doe je hier.  

Lees meer over

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Een steekproefcontroleur van de RDW controleert een zojuist uitgevoerde APK-keuring. - Foto: RDW

Recordaantal APK-keuringen in 2024

In 2024 heeft de RDW voor het eerst meer dan 8 miljoen APK-afmeldingen voor personenauto's ontvangen.

Dit is de dienst die de APK-erkenninghouder verricht voor zijn klant, de auto-eigenaar. RDW en belastingdienst zien het incasseren van afmeldkosten bij die klant en afdragen aan de RDW ook als dienst.

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten? Vervolg!

Terug naar juli 2024. "Reken je BTW over APK-afmeldkosten?", vroegen we je toen. En we zochten uit of dat terecht was. Dat bleek een arbeidsintensief karwei, maar leverde boeiende details op. Gelukkig kregen we hulp van een advocaat. Zij pakt de zaak nu weer op. Krijgen we daarmee een definitief antwoord? Nee, nog niet, maar wel een twee belangrijke tips!

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Wat verandert er in de APK, hoe kan het (nog) beter? Help mee!

'Zwarte APK' of 'APK op afstand'. AMT schreef er al herhaaldelijk over. Ook de RDW zat niet stil. Vanaf 1 januari ga je dat merken in de nieuwe APK-regels. Hoe? Wat verandert er nog meer? En hoe zou de APK (nog) beter kunnen? We geven de feiten en zijn benieuwd naar jouw mening…

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Afbeelding: CBX Equipment

Uitlijnapparatuur voor snelheid in compacte ruimte

CBX Equipment voegt de Rotary CCD- en 3D-uitlijnapparatuur toe aan haar assortiment uitlijnapparatuur. De leverancier van werkplaatsapparatuur geeft aan dat de nieuwe lijn een waardevolle aanvulling is op de Teco- en Vamag-uitlijnmachines. Waarom? Omdat ze weinig tijd en ruimte vragen.

Voordeel van Eusama: geen referentiewaarden nodig. Aandachtspunt: een verkeerde bandenspanning heeft invloed op de meting.

Eusama suspensietester, hoe werkt die? (en wat levert hij op?)

Mobiliteitscentrum de Beijer in Heteren test schokdempers (en overige delen van het onderstel!) op een suspensietester. Die test volgens het Eusama-principe. Hoe werkt dat? En wat levert het op bij De Beijer?

Foto's: Remco Lassche/Studio 38C

Werkplaats als groeimotor: Autobedrijf Hansen investeert in kwaliteit...

Een enorme legpuzzel. Zo omschrijven Bram Hansen, directeur van Autobedrijf Hansen, en Bastiaan Suurenbroek, verkoopadviseur van Fuchs Service Equipment, de nieuwe inrichting van de werkplaats van het Venrayse autobedrijf. De nieuwe werkplaats was maar een onderdeel van een enorme verbouwing, waarmee Hansen zijn bedrijf toekomstbestendig maakt. Want: "Wie niet investeert, dooft langzaam uit."

Foto's: Hugo Claver

10 jaar Fuchs Service Equipment: geen supermarkt maar specialist

Fuchs Service Equipment vierde onlangs het 10-jarig jubileum. En greep de gelegenheid aan om enkele mooie primeurs te tonen in de vestiging in Veenendaal. AMT nam er een kijkje.