Nieuwe APK-richtlijnen: stel hier jouw vragen aan de RDW!

Nieuwe APK-richtlijnen: stel hier jouw vragen aan de RDW!
Hoe zit dat precies met die opslag op de MRB als de auto niet voldoet?

De nieuwe eisen voor het testen van de verlichting zijn al ingevoerd, net als de APK 3. De deeltjesteller, de spelingsdetector in APK 1 en het uitlezen van voertuiggegevens in APK 2 komen eraan. En het examen bevoegdheidsverlenging gaat op de schop. Dat roept vragen op. Arthur van Lee beantwoordt ze op Auto Prof - AMT Live. Ook die van jou!

Stel de deeltjesteller telt meer dan een miljoen deeltjes bij een diesel van voor 2016. De eigenaar kan dan kiezen voor een opslag op de MRB. Daarvoor gebruikt hij zijn DigiD. Maar hoe werkt de procedure precies? En hoe werkt dat bij voorraadauto’s? Geldt de procedure ook voor bestellers? En voor busjes van particulieren? Of campers?

Afzuiging bij de deeltjesteller

En wat als je zo’n diesel die inmiddels ‘nee’ in het raadpleegscherm heeft, toch weer herstelt. Hoe komt de eigenaar dan van zijn MRB-opslag af? Oh ja, en dan de afzuiging. Wat mag nou precies wel en wat niet? Beïnvloedt directe afzuiging echt de meting? Hoe ga je om met design-uitlaten en moet je de deeltjesmeting in beide uitlaten doen?

Meer wijzigingen

Goh en dat is dan alleen nog maar de deeltjesteller. Over al die andere veranderingen poppen ook allerlei vragen op. Neem de vlakke vloer voor de koplamptest. Doe je de test op een brug, dan moet die natuurlijk waterpas staan. Maar zo’n rijbaan staat altijd onder voorspanning. In een boog dus. Is dat wel oké? Is er verschil tussen brug en vloer?

Stuur je APK-vragen en registreer je! De kennisdomes vullen zich snel...
Stuur je APK-vragen en registreer je! De kennisdomes vullen zich snel...

Scantool? Wat voor scantool?

Laatste voorbeeld: in 2023 moet de eCall-functie gecontroleerd gaan worden net als de brandstofverbruiksgegevens. Het schijnt dat daar een speciale scantool voor nodig is. 2023 is het zo, kan de RDW al iets vertellen over die scantool?

Antwoord op jouw vragen!

Kortom, vragen te over. In zijn kennissessie op AMT Live geeft Arthur van Lee namens de RDW alle antwoorden. Ook op jouw vragen? Als je ze hier alvast stelt wel, ja. Dus, kom maar op met je vragen, en graag tot ziens op AutoProf-AMT Live in Gorinchem op 19, 20 en 21 april in de Evenementenhal in Gorinchem. Gratis registreren doe je hier.  

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Voor een nieuwe turbo is het gieten van de verschillende metalen onderdelen noodzakelijk. Voor deze gereviseerde van C&E Turbochargers hoefde dat niet..

Trend in revisie zet door: meer elektronica

Tijdens de garantieperiode worden onderdelen vaak door de fabrikant vervangen, maar zodra deze periode voorbij is, wordt revisie aantrekkelijker....

Foto: Shutterstock

Column Erwin den Hoed: 'Zonnige toekomst voor schadeherstel én...

Erwin den Hoed was voor AMT bij Bovag's eerste schadeherstelcongres. Hij zag een zonnige toekomst voor schadeherstellers én voor gereviseerde...

Een Maserati 4.9 V8 ombouwen naar dry sump-smering betekent lang zoeken naar de juiste onderdelen die ook nog eens duur zijn. Bert Hijnekamp houdt wel van dit soort uitdagingen. “Als een klant het wil betalen, kunnen we alles maken.” - Foto: Mike Tekst & Beeld

Zo lost HRW tekort aan revisietechnici op: 'Ik verzamel...

"In Nederland staan drie keer zoveel krukasslijpbanken als dat er mensen zijn om ze te bedienen. Revisietechnici zijn schaars", zegt Bert Hijnekamp...

Foto's: Peter Aansorgh

Stap voor stap: CVT reviseren

Revisiespecialist Christian de Vos van Autrans laat zien hoe revisie van een Continu Variabele Transmissie, oftewel CVT, in zijn werk gaat.

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

Van Kronenburg Engines: de motor achter het succes | VIDEO

Motorrevisie is topsport. Dat is wel duidelijk na een bezoek aan Van Kronenburg Engines. Met een combinatie van ervaring, gevoel en een modern...

De kleine platte schroevendraaier heeft Julia altijd bij zich. "Je kunt er zoveel mee doen, eigenlijk meer dan je verwacht." Foto: Koos Groenewold

Trots op het vak: Julia Jurriens, winnares Skills Heroes

Julia Jurriens, werkzaam bij Ekris BMW en Mini Arnhem, is onlangs uitgeroepen tot winnares van Skills Heroes, dé vakwedstrijd voor mbo-studenten in...

Drie achtcilinder lijnmotoren met een inhoud van 80 liter helpen deze duwboot aan stuwkracht. Voor een scheepstechnicus zijn het maar kleintjes.  - Foto: Gert te Lintelo

Groot, groter, grootst: zo houdt Bolier scheepsmotoren tot 16.000 kW...

Vraag je jezelf, terwijl je in zo'n overvolle motorruimte probeert een schroef te bereiken, ook wel eens af of je handen nou zo echt groot zijn of de...

De remote-interface is verbonden met het voertuig. Zo kan het via internet op afstand worden uitgelezen met de OEM diagnosetool van VAG (ODIS).

Clever eXpert diagnose: VW Tiguan met cilinderoverslag (twee keer)

Een autotechnicus stelt diagnose aan een VW Tiguan 2.0, 125 kW (CAWA) uit 2008. Het motorstoringslampje brandt en de auto slaat niet aan. Hij...