Nissens breidt assortiment uit met e-actuator-turbo's en turboleidingen

Nissens breidt assortiment uit met e-actuator-turbo's en turboleidingen

De productcategorie Engine Efficiency van Nissens is verder uitgebreid. Vanaf nu levert de Deense leverancier ook E-actuator-turbo's, met een elektrische bediening van het VNT-mechanisme.

Deze elektrisch aangestuurde turbo's zijn veel complexer dan de traditionele, pneumatisch bediende modellen en vereisen een aantal nieuwe productieprocessen. Daarvoor zijn de technische knowhow en in-house competenties van het bedrijf verder uitgebreid, onder meer door de recente oprichting van een technologiecentrum in Duitsland.

Bestemd voor Mercedes-Benz

De eerste nieuwe turbomodellen zijn bestemd voor Mercedes-Benz-motoren en er zijn tien nieuwe modellen onderweg. Een geheel nieuwe productgroep vormen de turbo-olietoevoerleidingen. “Een belangrijk onderdeel van het turbosysteem dat een cruciale rol speelt bij de juiste, probleemloze werking en het vermogen van de motor”, aldus productmanager Christian Germain Rosendahl.

'Geheel nieuw niveau'

“Door intensief te investeren in onze in-house expertise op onder meer het gebied van elektrisch aangedreven componenten, hebben we de ontwikkelingsprocessen van nieuwe technologische producten naar een geheel nieuw niveau kunnen tillen" zegt Executive Vice President van Nissens Automotive, Klavs T. Pedersen.

"We zijn ons volledig bewust van de recente evolutie van de autotechnologie en de bijbehorende productbehoeften die op de aftermarket zijn ontstaan. De voertuigen van vandaag zijn complex en hun systemen en componenten worden digitaal aangestuurd.

Onze natuurlijke stap in het ondersteunen van de Onafhankelijke Aftermarkt moest een sterke focus op technologische ontwikkeling impliceren. Met een uitgebreid productportfolio en onderdelen van de nieuwe generatie willen we een sterke commerciële positie op de markt behouden en een modern en concurrerend aanbod voor onze business partners veiligstellen."

Ook nieuw: olietoevoerleidingen

Ander nieuws van Nissens is de lancering van turbo-olie toevoerleidingen. De turbo-olietoevoerleiding (OFP) is een dun kanaal dat is verbonden met het motorsmeersysteem. De belangrijkste functie is te zorgen voor de juiste smering van de turbolader. De olie-toevoerleiding voert motorolie van het motorblok rechtstreeks naar het lagersysteem van de turbo, waardoor smering en koeling van de turbo-as worden gewaarborgd.

Nissens' lancering van de olie-toevoerleidingen voor turbo’s begint met een zo'n 170 buismodellen en zal verder worden uitgebreid. Het leidingenprogramma omvat momenteel 99% van de automodellen waarvoor Nissens een geschikte turbo biedt.

De onderdelen zijn op voorraad en beschikbaar vanaf eind september 2020. Alle gerelateerde technische productinformatie, inclusief hoogwaardige afbeeldingen, zijn te vinden in de catalogi van Nissens en in TecDoc.

Complete oliefiltermodules voor personenauto's maken het mogelijk het complete systeem snel en efficiënt te vervangen, inclusief de sensoren, afdichtingen en filters. - Foto: Hengst Filtration

Sneller én duurzamer onderhoud plegen met Hengst Filtration

Hengst Filtration introduceerde nieuwe en duurzame aftermarket producten op de Automechanika 2024 in Frankfurt.

Vestiging van Continental in Hannover. - Foto: EPA/Focke Strangmann

Continental verlaagt omzetverwachting door zwakkere automarkt

Continental schrapte eerder al duizenden banen. Het bedrijf ziet vooral de markt voor elektrische auto's in Europa afkoelen.

Foto: Tenneco

Monroe breidt stuur- en ophangingsassortiment uit met 750 nieuwe onderdelen

Tenneco investeert flink in het Monroe stuur- en ophangingsassortiment. Met 750 nieuwe onderdelen wordt de dekking met ongeveer 20% verhoogd.

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Gebroken lager bij turbo van nog geen vier maanden oud

Bij Turbo's Hoet ligt een turbo die werkelijk gruwelijk kapot is: het radiaal lager ligt in drieën. Nog geen vier maanden oud... en z'n voorganger vertoonde hetzelfde schadebeeld. Als turbodokter weten we dan: dit is geen domme pech, maar een kraakhelder geval van herhaalschade. Nu nog de oorzaak vinden, samen met de monteur gaan we op onderzoek.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal. Elektrificatie moet dat versnellen. "Maar de verkoop van BEV's rechtvaardigt de investeringen nog niet", zegt CEO Arnd Franz. En dus: "De verbrandingsmotor blijft de krachtbron voor de nabije toekomst. Dus moeten we die milieuvriendelijker maken."

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Foto: Doyen Auto

Doyen Auto neemt Belgische distributeur Autofix over

Doyen Auto verwerft een meerderheidsbelang in Autofix, een Belgische distributeur van auto-onderdelen, carrosseriedelen, lakken, gereedschappen en equipment.

Exclusieve modellen zoals deze Rover 75 Estate zijn tegenwoordig vaak in handen van echte liefhebbers die hun auto het liefst uitbesteden aan een echte specialist. - Foto's: Gert te Lintelo

Auto-onderdelen voor 'dode' merken: deze specialisten houden ze in leven

Met de 25, 45 en 75 was Rover redelijk succesvol, net als MG met sportieve parallelmodellen en de eigen tweezitter MGF, later TF. In 2005 kwam daar een abrupt einde aan. Trouwe liefhebbers zijn echter dankzij Damen & Kroes in Boxtel nog tot in de verre toekomst verzekerd van onderdelen en service. Hoe zit dat bij andere, in Europa eveneens 'dode' merken als Chrysler, Daihatsu en Saab?