Nissens breidt assortiment uit met e-actuator-turbo's en turboleidingen

Nissens breidt assortiment uit met e-actuator-turbo's en turboleidingen

De productcategorie Engine Efficiency van Nissens is verder uitgebreid. Vanaf nu levert de Deense leverancier ook E-actuator-turbo's, met een elektrische bediening van het VNT-mechanisme.

Deze elektrisch aangestuurde turbo's zijn veel complexer dan de traditionele, pneumatisch bediende modellen en vereisen een aantal nieuwe productieprocessen. Daarvoor zijn de technische knowhow en in-house competenties van het bedrijf verder uitgebreid, onder meer door de recente oprichting van een technologiecentrum in Duitsland.

Bestemd voor Mercedes-Benz

De eerste nieuwe turbomodellen zijn bestemd voor Mercedes-Benz-motoren en er zijn tien nieuwe modellen onderweg. Een geheel nieuwe productgroep vormen de turbo-olietoevoerleidingen. “Een belangrijk onderdeel van het turbosysteem dat een cruciale rol speelt bij de juiste, probleemloze werking en het vermogen van de motor”, aldus productmanager Christian Germain Rosendahl.

'Geheel nieuw niveau'

“Door intensief te investeren in onze in-house expertise op onder meer het gebied van elektrisch aangedreven componenten, hebben we de ontwikkelingsprocessen van nieuwe technologische producten naar een geheel nieuw niveau kunnen tillen" zegt Executive Vice President van Nissens Automotive, Klavs T. Pedersen.

"We zijn ons volledig bewust van de recente evolutie van de autotechnologie en de bijbehorende productbehoeften die op de aftermarket zijn ontstaan. De voertuigen van vandaag zijn complex en hun systemen en componenten worden digitaal aangestuurd.

Onze natuurlijke stap in het ondersteunen van de Onafhankelijke Aftermarkt moest een sterke focus op technologische ontwikkeling impliceren. Met een uitgebreid productportfolio en onderdelen van de nieuwe generatie willen we een sterke commerciële positie op de markt behouden en een modern en concurrerend aanbod voor onze business partners veiligstellen."

Ook nieuw: olietoevoerleidingen

Ander nieuws van Nissens is de lancering van turbo-olie toevoerleidingen. De turbo-olietoevoerleiding (OFP) is een dun kanaal dat is verbonden met het motorsmeersysteem. De belangrijkste functie is te zorgen voor de juiste smering van de turbolader. De olie-toevoerleiding voert motorolie van het motorblok rechtstreeks naar het lagersysteem van de turbo, waardoor smering en koeling van de turbo-as worden gewaarborgd.

Nissens' lancering van de olie-toevoerleidingen voor turbo’s begint met een zo'n 170 buismodellen en zal verder worden uitgebreid. Het leidingenprogramma omvat momenteel 99% van de automodellen waarvoor Nissens een geschikte turbo biedt.

De onderdelen zijn op voorraad en beschikbaar vanaf eind september 2020. Alle gerelateerde technische productinformatie, inclusief hoogwaardige afbeeldingen, zijn te vinden in de catalogi van Nissens en in TecDoc.

Soms roept een artikel vragen op, zoals het artikel over het databussysteem. Auteur Gino Decoster klom in het toetsenbord en duikt nog dieper in de materie. - Foto: ANP

Lezersvraag: verschillen tussen Non Fault Tolerant en Fault Tolerant...

AMT-lezer Martijn de Bruijn mailde de redactie met een vraag naar aanleiding van het Back to Basics-artikel over het databussyssteem in AMT 4 van...

De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Maar hoe sterk en dik is die levenslijn eigenlijk? In euro's!

APK is betrokken bij 38% van de werkplaatsomzet

De APK wordt wel de levenslijn van het autobedrijf genoemd. Logisch, de keuring trekt de automobilist periodiek het autobedrijf in. Maar hoe...

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: koester Nederlandse APK

De APK zoals we die in Nederland geregeld hebben, is binnen Europa niet vanzelfsprekend. Reden om er extra zuinig op te zijn.

Hoe slaag je hier voor het examen? APK-opleiders en exameninstituut IBKI geven tips.

Zo slaag je voor het APK-examen Bevoegdheidsverlenging!

De APK-opleiders zijn kritisch over het APK-examen. In hun ogen vraagt het vooral taalvaardigheid in plaats van keuringsbekwaamheid. IBKI pareert die...

In de praktijk geeft de keurmeester in geval van speling op een wiellager de klant het advies dat te laten vervangen. Op het examen moet hij kunnen bepalen of de speling voor de APK nog toelaatbaar is.

IBKI over APK-examen: keurmeester moet óók kunnen lezen

Is het examen Bevoegdheidsverlenging APK een goede toets voor de bekwaamheid van APK-keurmeesters? Die vraag stelden we niet alleen aan...

Martin Pardoel van PSB: "Het examen is een leestest en sluit niet aan op de schoolopleiding van jonge keurmeesters."(Foto PSB)

Opleiders: 'Taalgebruik APK-examen deugt niet'

Opleiders zien in het APK-examen bevoegdheidsverlenging tal van onduidelijke formuleringen, instinkers en complex suggestieve vragen. Wat toetsen we...

Foto's en video: Mike Tekst & Beeld

De werkplaats van De Snoekfabriek | MET VIDEO

Eigenlijk wilde Pascal van Merkestein zich specialiseren in de Citroën DS. Dat is de reden waarom zijn bedrijf 'De Snoekfabriek' heet. Door een...

Foto: Shutterstock

Column Mark van Abeelen: APK-keurmeester in het beklaagdenbankje

Mag een keurmeester (mede-)verantwoordelijk gehouden worden voor een ongeval en de gevolgen ervan?